JOHN SCHLESINGER: MARATHON MAN (1976.)
Film Maratonac (1976.) predstavlja jedan od najnapetijih trilera, remek delo koje je režirao engleski filmski i pozorišni reditelj – Džon Šlesindžer ( 16. februar 1926. – 25. jul 2003.), autor klasika Ponoćni kauboj(1969.), nastao na temelju romana Willima Goldmana. Dobitnik Oscara Dustin Hoffman glumi simpatičnog doktoranta i maratonca koji igrom slučaja upada u smrtonosnu igru u koju je uključen nacistički begunac Christian Szell (Lawrence Olivier). Lawrence Oliver dobio je Oscara za izvrsno odglumljen lik Szella, sadističkog zubara koji je stomatološke instrumente pretvarao u alate za mučenje. Reditelj John Schlesinger i izvrsni glumci držaće vas u napetosti sve do raspleta ovog moćnog trilera zlatne dekade filma – lepršavih sedamdesetih godina dvadesetog veka koje su svojom kreativnošću, slobodarskim duhom, hedonizmom i nadahnutošću dale veliki broj nezaboravnih filmskih dela – od klasika autorskog filma na vrhuncu jednog Kjubrika, Bergmana, Kurosawe, Tarkovskog, Felinija i Bunjuela, preko uspona Vudija Alena, Polanskog, Bertolučija, Formana, Karpentera, Godara, Kopole, Fosija, Altmana, Skorsezea ili pak Pekinpoa, sve do znamenitog nemačkog Novog talasa i vrhunskih dela jednog Fasbindera, Vendersa, Hercoga ili Šlendorfa.
New York, sredina 1970-ih. Brat (B. Dova) ratnog zločinca iz Drugog svetskog rata, SS-ovca Christiana Szella (Lawrence Olivier), izlazi iz banke u kojoj je pohranio kovčeg s vrednim sadržajem. Međutim, naoko rutinska operacija pretvora se u verbalni obračun s postarijim Njujorčaninom Židovom s kojim se igrom slučaja počne nateravati gradskim uzavrelim ulicama. Nepažnjom dvojice staraca njihova se vozila zalete u cisternu punu goriva i obojica poginu. Istovremeno, uzorni doktorant na Univerzitetu Columbia Tom Babe Babington (legendarni Dustin Hoffman, čovek sa milion lica i kultnih uloga – od Diplomca, preko Šlezindžerovog Ponoćnog kauboja, Malog, velikog čoveka Artura Pena, Psi od slame Pekinpoa do recimo, računajući samo sedamdesete, remek dela Kramer protiv Kramera, sa briljantnom Meril Strip) trči na svom uobičajenom jutarnjem treningu i jedva primećuje tragediju u susednoj ulici. Obožava maraton i priprema doktorsku disertaciju o McCarthyjevoj eri čija je žrtva bio i njegov otac (A. Joseph). Tomov stariji brat Doc (Roy Scheider, tih godina ultra popularni – spomenimo samo filmove poput Francuska veza, Ajkula ili nezaboravni Fosijev Sav taj džez, gde prosto briljira) predstavlja se kao uspešan poslovni čovek, ali s kolegom Janewayom (W. Devane) zapravo radi za tajnu vladinu agenciju na tragu neonacističkoj organizaciji koja krijumčari dragulje. Doc se vrati u New York, a Tom mu ispriča da su ga dvojica muškaraca napala u parku dok je bio sa svojom novom devojkom Elsom (M. Keller).
Američki dramaturg i romanopisac William Goldman proslavio se svojim hvaljenim filmskim scenarijima za koje je primio dva Oscara (Butch Cassidy i Sundance Kid, Svi predsednikovi ljudi) i nizom intrigantnih romana (Heat, Magic, The Princess Bride). I tematikom i porukama između klasičnih trilera i naučne fantastike Goldmanov je književni opus posebno vredan zbog radova sa sugestivnim političkim konotacijama čiji je nabolji predstavnik upravo Maratonac koji je 1976. doživio ekranizaciju prema piščevom scenariju u filmu oskarovca Johna Schlesingera (Ponoćni kauboj).
Film je gotovo savršeno pogodio trenutak u kojem je predstavljen: američko se društvo našlo u političkom motivacijskom glibu nakon Vijetnamskog rata i afere Watergate, a upitnost do juče nedodirljivih vrednosti prosečnog Amerikanca (individualizam, poverenje u institucije, nacionalna sigurnost) dosegla je sam vrhunac. Stoga je Schlesingerov film, s pričom o naivnom mladiću koji se kroz rušenje doslovno svih svojih ideala (porodičnih, ljubavnih i socijalnih) pretvara u vlastitu beskompromisnu suprotnost, ogledni primer duha američke kinematografije 70-ih.
Stilski ogoljen, vizuelno tmuran, atmosferom uznemirujući (izvrsna muzika Michaela Smalla), te karakterno fascinantan, Maratonac je prava studija o unutrašnjem i spoljašnjem nasilju, te ljudskoj izdržljivosti u svetu natrpanom lažima, destrukcijom i zločinom, svetu licemera gde je sve i svako na prodaju, svetu čiji je vrhovni Bog - novac. Pritom su glavni glumci Hoffman (Kramer protiv Kramera) i veteran Olivier (Hamlet) ostvarili besprekorne uloge u potpunosti se uživevši u svoje likove. Zanimljivo je reći za kraj ovog sažetog prikaza filma koji će vam držati pažnju punih 125 minuta svog trajanja, ostavljajući vas na momente bez daha, da je Olivier, inače za nastup u ovom filmu nominovan za Oscara u kategoriji najboljeg epizodnog glumca, dve godine posle jednako uverljivo odglumio lovca na naciste u trileru Franklina Schaffnera Momci iz Brazila.
By Dragan Uzelac
Nema komentara:
Objavi komentar