PALE BLUE EYES - my lovely The Velvet undergound song
Sometimes I feel so happy,
Sometimes I feel so sad.
Sometimes I feel so happy,
But mostly you just make me mad.
Baby, you just make me mad.
Linger on, your pale blue eyes.
Linger on, your pale blue eyes.
Thought of you as my mountain top,
Thought of you as my peak.
Thought of you as everything,
I've had but couldn't keep.
I've had but couldn't keep.
Linger on, your pale blue eyes.
Linger on, your pale blue eyes.
If I could make the world as pure and strange as what I see,
I'd put you in the mirror,
I put in front of me.
I put in front of me.
Linger on, your pale blue eyes.
Linger on, your pale blue eyes.
Skip a life completely.
Stuff it in a cup.
She said, Money is like us in time,
It lies, but can't stand up.
Down for you is up."
Linger on, your pale blue eyes.
Linger on, your pale blue eyes.
It was good what we did yesterday.
And I'd do it once again.
The fact that you are married,
Only proves, you're my best friend.
But it's truly, truly a sin.
Linger on, your pale blue eyes.
Linger on, your pale blue eyes.
Lou Reed, legendarni američki muzičar i poeta, jedan od osnivača kultnog njujorškog benda The Velvet underground svojim je jedinstvenim talentom i sklonošću ka poeziji na vrlo poetičan način izražavao doživljaj mračne realnosti i primitivizma u New Yorku šezdesetih godina 20. veka. Sklonost ka vrlo ogoljenoj predstavi tabu tema, poput seksa, sadomazohizma, i poetična, na neki način kul predstava o korišćenju droga(pogotovo heroina), predstavljale su na samom početku rada Velveta nepremostivu prepreku između njih i komercijalnog uspeha i prihvatanja. Međutim, u određenim krugovima – pre svega alternativnim i artističkim, su bili zapaženi, a baš u tim krugovima ih je 1965. godine sreo i Andy Warhol, kultni umetnik američkog pop arta.
Kao vrsni poznavalac i medijski manipulator, Warhol je vrlo rano uočio ogroman potencijal pop i rock muzike. Potpomaganjem rock grupe The Velvet underground, Warhol je izveo jedan od najvećih a najnepriznatijih uticaja na svet pop muzike. Warhol je još u ranim šezdesetim drugovao sa avangardnim muzičarima La Monteom Jangom i Marianom Zazelom. A s njima je svirao i Džon Kejl (John Cale jedan od članova osnivača Velvet underground). Warhol je dobro poznavao Valtera de Mariju, konceptualnog umetnika koji je lupao bubnjeve u grupi koju su činili Lou Reed i John Cale – rana inkarnacija Velveta – pod imenom The Primitives. Prema rečima Džerarda Melange, Warhol je u jednom trenutku nameravao da osnuje sopstvenu rock grupu zajedno s Jangom, Zazelom, De Marijom i Pet Oldenburg, suprugom drugog poznatog pop art umetnika Klisa Oldenburga. Koliko god se to činilo neverovatnim, ipak je ostalo samo na ideji. Ali to pokazuje da je Warhol bio u bliskoj vezi sa rockom. Od 1963. počeo je planirati multimedijalni šou uz učešće žive muzike, plesača, filmskih projekcija. Džerard Melanga upoznao je Warhola sa The Velvet underground. Prvi su ih put zajedno gledali 1965. u Cafe bizzare, gde je Melanga, obučen u crnu kožu, uz njihovu muziku izvodio ekstravagantni ples bičem. Warholov mixed media show - Neizbežna plastična eksplozija (The Exploding plastic inevitable) prvi put je izveden u Dom teatru 1966. godine. Ponekad bi i pet filmova bilo prikazivano simultano duž svih zidova i na tavanici, ponekad bi se članovi grupe V.U. obukli u belo, a filmovi su projektovani po njima. Bilo je to vreme kada je cela ekipa koja se okupljala u Fabrici, naveče odlazila u sada čuveni klub Max’s Kanzas city. Nekoliko godina kasnije V.U. će snimiti čuveni živi dupli album upravo u ovo prostoru. Warhol je tamo imao otvoren račun i plaćao je oko 3000 dolara mesečno. Debora Hari, kasnije čuvena pop zvezda (bend Blondie), tada šankerica u ovom klubu, jedina je rekla da je Warholovo društvo bilo skup najčudnijih tipova, ali oni nikada nisu za sobom ostavljali tragove.
Tekst koji upravo čitate je kratko podsećanje na jedan od najvećih bendova u istoriji rokenrola, njenog glavnog autora i duhovnog predvodnika – Lou Reeda, moje setno sanjarenje na temu jedne od mojih najomiljenijih Reedovih numera iz Velvet undergraund perioda. Ovo je skromna posveta pesmi nad pesmama, ljubavnoj lirici vanremenske Pale blue eyes, svim onim neizrecivim čarima koje može da prenese samo iskrena emocija istinske poezije, iskrena emocija istinski zaljubljenog čoveka koji se nesebično, u potpunosti predaje božanskom nadahnuću, lirici koja nikad ne utihne - večnoj poput ljubavi za koju se živi i umire.
Treći album The Velvet underground, mart 1969., donosi smirenje i odsustvo nekadašnje energičnosti uz mnogo više melodičnih pop i folk elemenata u zvuku benda. Odlaskom Johna Calea muzika benda gubi prepoznatljivu avangardnu notu, ekstrovertno intoniranu napadnost i želju za istraživanjem formi - karakterističan Caleovski touch, koji istovremeno podstiče i iritira. Međutim, nivo sasvim običnog ludila ni malo se ne smanjuje - uprkos svim nedaćama muzika benda ostaje jednako samosvojna i intrigantna. Sa mnogo manje buke, graničnih vrednosti i unutarnje tenzije Velveti teraju dalje - ubitačno velvetovski. Nekadašnji nemir i ekstrovertnost zamenjuju čudesna smirenost, liričnost na dokovima tame i introvertna lepršavost - snaga rock and rolla namenjena samo izabranima. Pale blue eyes bio je definitivan odgovor svim izazovima i lošoj karmi koja je potirala sve dotadašnje Velvet napore. What goes on, Some kind love, Beginning to see the light ili bilo koji drugi momenat albuma odaberete, dotaći će vas neponovljiva magija velvetovskog dodira. Klasičan njujorški bend, jedinstven u svakom pogledu, undergraund-avangardni The Velvet Underground je ostavio neizbrisiv trag na rock and roll sceni. Imali su šta da kažu za sve devijacije u društvu, pevali su o narkomaniji, nasilju, odbačenosti od društva, o mraku, o ružnoći koju su u svojim pesmama pretvarali u nešto lepo. Malo muzičara i pesnika poput Lou Reeda imalo je tu dozu hrabrosti da se pred javnosti potpuno ogoli i pokaže svoje najdublje i najskrivenije delove ličnosti. Pesma Pale blue eyes jedan je od najlepših primera svega navedenog, svega što je istorija rokenrola već odavno smestila u folder besmrtne legende.
U osnovi ljubavna pesma, Pale blue eyes bila je Lou Reedova numera sa trećeg The Velvet underground albuma – The Velvet underground (1969.), posvećena Reedovoj prvoj ljubavi još iz vremena studentskih dana na Syracusa University, New York, devojci koja ga je svojom nestvarnom lepotom inspirisala da napiše jednu od najlepših ljubavnih rokenrol pesama. Ona se zvala Shelley Albin (i nije imala svetlo plave oči). Bez obzira što je u to vreme, početkom šezdesetih, bila udata za drugog muškarca, Shelley je bila više no inspirativna za Lou Reeda i stihovi su su se nizali poput slapova, nektara ljubavi koji se pretakao u nestvarnu lepotu poezije mladog Njujorčanina.
Pišem vrlo jednostavne pesme, pomoću dva-tri akorda, ne više, u dva-tri različita ključa. Svako ko je učio da svira gitaru makar i pola sata mogao bi da svira moje pesme bez problema. Ne zanima me da idem dalje, da pokušam da sviram salsu, na primer. Želim da se usredsredim na kombinovanje jednostavnih akorda; tako može da se odsvira milion melodija. Volim te kombinacije, uvek sam ih koristio. Mnogi svetski muzičari, pisci, pesnici, reditelji slažu se sa ocenom da posle njegove pojave na svetskoj sceni mnoge stvari više nisu bile iste. Ukinuo je granicu između poezije i rok pesme, eksperimentalne muzike i gitarskih rifova, pozorišta i koncerata. Ni David Bowie ne bi bio to što je da nije bilo susreta sa čovekom koji je u sebi spajao sve kontradiktornosti savremenog sveta, bio njegovo ogledalo, pokazivao pravo lice i kada se ono ne bi dopadalo establišmentu. Iz bliske saradnje sa Bowiejem nastao je i Ridov najuspešniji solo album Transformer. Iako je objavio čak 22 studijska albuma, 15 kompilacija i 44 singla, uz 12 lajv albuma, samo je jednom bio na vrhu američke top liste. Čitav svoj opus okarakterisao je kao pisanje velikog američkog romana. Tokom cele karijere suprotstavljao se površnosti i komercijalizaciji. Nikada se nije udvarao publici.
Nakon završetka drugog albuma Velveta, kultnog White light, white heat, unutar benda su se pojavile nerešive tenzije između dvojice glavnih kreativaca benda – Johna Calea i Lou Reeda, nepremostiv jaz vezan za budućnost benda, put kojim je trebalo dalje krenuti. I nakon što ih je napustila pevačica Nico, a potom Andy Warhol, kao kreator ideje benda, iz Velveta nakon svađe odlazi i John Cale, ostavljajući ogromnu prazninu, ali i mogućnost prekretnice koja se nazirala, nametala burom jednog neverovatnog vremena stalnih promena, transformacija unutar drušva, rokenrola, sveta uopšte. Ostavši gotovo sam kao autor benda, Lou Reed uskoro donosi sudbonosnu odluku o daljem pravcu delovanja, sudbinsku odluku po pitanju budućnosti usmerenja benda.
Lou Reed je tom prilikom izjavio: Zaista nisam mislio da bi trebalo da napravimo još jednu pesmu poput White light, white heat. Mislio sam da bi to bila strašna greška i zaista sam to verovao. Mislio sam da moramo da pokažemo i drugu stranu nas. U suprotnom, postalo bismo ta jednodimenzionalna stvar i to je trebalo izbeći po svaku cenu.
Pale blue eyes, kao i ostatak trećeg Velvet albuma pokazala se kao savršen izbor za još jednu u nizu Reedovih umetničkih transformaciaj na beskompromisnom putu dugom nekoliko decenija. Relaksirajuća ljubavna tema, ljubavna avantura sa prefinjenom dozom sete i ironije, tankoćutnošću filigranskog pesničkog izraza gde se nižu moćne pesničke slike, prelivajući se kao duga, sunčeva svetlost nakon bure jedne prikrivene ljubavne avanture, sagorevanja srca na vatri čežnje i strasti, slatka romantična melodija predstavljala je suštu suprotnost dotadašnjim nasilnim tekstovima, orkanskim zvučnim naletima Caleovih eksperimenata unutar kompozicije i slikama sveta natopljenim drogom, svom onom tamom koja je bojila našminkani hipi svet ideala koji su se rastapali na jarkom suncu stvarnosti.
Nekada se osećam tako srećno
Nekada se osećam jako tužno
Nekada se osećam tako srećno
Ali uglavnom me ti ljutiš
Dušo, prosto me razljutiš
Odmori svoje svetlo plave oči
Odmori svoje svetlo plave oči
Mislio sam o tebi kao o vrhu svoje planine
Mislio sam o tebi kao o vrhuncu
Mislio sam o tebi kao o svemu
Imao sam ali nisam mogao da zadržim
Imao sam ali nisam mogao da zadržim
Odmori svoje svetlo plave oči
Odmori svoje svetlo plave oči
Kada bih mogao da svet učinim toliko čistim i čudnim kakvim ga ja vidim
Stavio bih te u ogledalo
Ispred mene
Ispred mene
Odmori svoje svetlo plave oči
Odmori svoje svetlo plave oči
Preskoči ceo život
Stavi ga u šolju
Ona rekla je da novac je kao mi u vremenu
Laže ali ne može da opstane
Za tebe dole je gore
Odmori svoje svetlo plave oči
Odmori svoje svetlo plave oči
Ono što smo juče uradili bilo je dobro
I ponovo bih to uradio
Činjenica da si udata
Samo dokazuje da si moja najbolja prijateljica
Ali to je zaista, zaista greh
Odmori svoje svetlo plave oči
Odmori svoje svetlo plave oči
I dok setni glas zaljubljenog muškarca, pesnika Lou Reeda nežno, romantično pevuši moćne stihove o ljubavi (inspirisan lepotom i harizmom Shelley Albin), nošen božanskim nadahnućem, dirljiva emocija lebdi na čarobnim zvucima elegične, magične, hipersenzibilne, lepršave i plutajuće velvetovske gitare maestra Sterlinga Morrisona. Na trenutak kao da se zaustavi sam život prestaju stihovi dok lirske strune električne gitare plešu na vatri neizrecivog. Čudesni dramsko-poetski osećaj ostavlja slušaoca na trenutak bez daha dok se u potpunosti svojim unutrašnjim bićem prepušta ovoj setnoj ljubavnoj odiseji (jedne neverne Penelope), avanturi muškarca sa udatom ženom, zabranjenom njuroškom voću – ženom sudbinom, onom što srce prepuno nežnosti ište. Krug ove vanvremenske, nestvarno lepe i dirljive numere zatvara se unutar samog sebe, težeći ka spokoju večnosti, želji da sve lepo traje beskrajno poput sudbinske ljubavi za koju živimo i koja jedina daje pun smisao našem prolaznom, ovozemaljskom postojanju.
Mislio sam o tebi kao o vrhu svoje planine
Mislio sam o tebi kao o vrhuncu
Mislio sam o tebi kao o svemu
Imao sam ali nisam mogao da zadržim
Imao sam ali nisam mogao da zadržim
Odmori svoje svetlo plave oči
Odmori svoje svetlo plave oči
Kada bih mogao da svet učinim toliko čistim i čudnim kakvim ga ja vidim
Stavio bih te u ogledalo
Ispred mene
Ispred mene
Odmori svoje svetlo plave oči
Odmori svoje svetlo plave oči
By Dragan Uzelac
Nema komentara:
Objavi komentar