FEDERICO FELLINI: 8 1/2(1963.)
Federiko Felini (20. januar 1920. Rimini - 31. Oktobar 1993. Rim) kultni je italijanski filmski reditelj rođen u gradiću Riminiju. Smatrali su ga za jednog od najuticajnijih filmskih stvaralaca 20. veka, autentičnog kreativca i kritičara društvenih pojava posleratnog perioda.
Rođen je u porodici srednje klase, gde je uticaj katolicizma bio ogroman. Deo detinjstva provodi kod bake na selu, školujući se u katoličkom internatu. Iz tog perioda najčešće se prepričava njegov beg od kuće s putujućim cirkusom, događaj koji se dovodi u vezu sa njegovom ljubavlju prema spektaklu u kasnijoj životnoj i stvaralačkoj fazi. Mnoge od dečačkih snova i fantazija Felini će opisati u nizu fantastičnih filmova poput Osam i po ili Amarkord, uzimajući kao osnovu za scenario autobiografske anegdote ili jednostavno neke od izmišljenih sećanja. Čarobni svet mašte, kreacije, snova i fantazija bio je glavni ventil u fazi odrastanja budućeg umetnika, vid oslobađanja od stega verskih dogmi i narastajućeg fašizma u Italiji tridesetih godina 20.-og veka.
Nakon veoma uspešne neorealističke faze tokom pedesetih, Felini zapada u trogodišnji period kreativne i životne krize. Utehu i novu kreativnu snagu pronalazi u delima znamenitog psihoanalitičara K.G. Junga, ponirući u sebe i dotad neotkriveni svet psihoanalize i introspekcije. Početkom šezdesetih, Felini se udaljava od crno-belih slika oporog neorealizma i priča o italijanskoj radničkoj klasi, a potom se okreće potrazi za svojom ličnom srećom putem snova, fantazija i vizuelne poezije. Zaranjajući jungovski u vlastitu potsvest, Felini se okreće jednom čudesnom, unutrašnjem svetu lečeći se od depresije i kreativnih kriza.
Felinijev legendarni film‚ Osam i po prikazuje priču o reditelju Gvidu (tumači ga briljantni Marčelo Mastrojani) koji treba da otpočne snimanje filma, ali upada u ponor kreativne krize i počinje da preispituje sebe, svoj život i žene koje voli. Ovaj božanstveni spoj groteske i satire(metafilmska pripovest o traženju inspiracije za snimanje filma), rediteljevo je introspektivno samopreispitivanje u potrazi za kreativnošću snimljeno u crno-beloj tehnici (direktor fotografije Gianni di Venanzo). Kritičari su primetili da je Felini ovim filmom zapravo snimio film o – Feliniju!
8 1/2 je najbolji film ikada snimljen o snimanju filma. Gledao sam 8 1/2 više puta, a moja naklonost za film samo raste. On čini ono što je nemoguće; Fellini je čarobnjak koji razgovara, otkriva, objašnjava i razrađuje svoje trikove, dok nas istovremeno još uvek zavarava s njima. Pravi se da ne zna šta želi ili kako da to ostvari, a film dokazuje da tačno zna.
Roger Ebert
Poetičan, snolikih sekvenci i maštovit (u crno-beloj tehnici) smatra se jednim od najznačajnijih i najuticajnijih, ikad snimljenih filmova. Za muziku se pobrinuo veličanstveni Nino Rota, dajući psihološkom autoportretu i snolikoj psihoanalizi slavnog reditelja još jednu, nestvarnu i imaginarnu dimenziju. Osam i po predstavlja portret čoveka koji očajnički pokušava da spoji telesnu i duhovnu stranu svoje prirode, ljubavnicu i suprugu, umetničko i komercijalno.
Federico Fellini je bio tako neverovatno kreativan da je, kada je postao mentalno blokiran, pretvorio tu svoju unutrašnju borbu u fenomenalno remek-delo samoanalize. Nakon filma La Dolce Vita (1960.), Fellini nije znao šta učiniti sledeče. Stekao je uspeh, slavu i reputaciju o kojoj je sanjao, a to ga je prestrašilo. Njegov um je bio tornado vlastite sumnje u sebe, ambicije, sagorevanja i krivice, te je pao u dubine za svoj sledeći film, koji je obeležio tranziciju prema neobičnim, apstraktnim prizorima. Kroz Guida, Fellini je prepoznao gorku istinu o čovečanstvu; nakon dostizanja nekog potpunog ispunjenja – bilo to romantične ili poslovne prirode – pohlepni um čoveka samo traži još više. Bio je to genij Fellinija da uhvati unutrašnju borbu za našu meditaciju i zabavu.
Phil Villarreal
Kontemplativan, bez predvidljive, linearne dramaturške strukture, zapleta i raspleta, film opisuje krizu ličnosti glavnog junaka asocijativnim putem, snovima i prikrivenim željama. Film se oslanja na sledeću priču :slavni reditelj Guido Anselmi budi se nakon teskobna, klaustrofobična i akrofobična sna. Oporavlja se pred snimanje svog novog filma, projekta koji ga ispunjava potpunom nesigurnošću i kreativnom krizom. I dok teku završne pripreme za realizaciju filma o čijem sadržaju još uvek nema jasnu predstavu , njegovo stanje pogoršavaju nerazrešeni odnosi sa ženama – suprugom Luisom (Anouk Aimee) i ljubavnicom Carlom (Claudia Cardinale). Producenti ga požuruju, kritičari ispunjavaju sumnjama, novinari su sve nasrtljiviji, pa se njegov doživljaj stvarnosti sve više prepleće sa snovima i vizijama, a sadašnjost s prošlošću. Maestralno, složenim postupkom preplitanja realnosti i snova, između liričnosti i apsurda groteske, Felini svojim filmom o filmu prikazuje gledaocu prizore iz sadašnjosti i retrospektivne reminiscencije, kombinujući uz pomoć zadivljujuće impresivnog, melanholičnog Marčela Mastrojanija sadržaje iz stvarnosti i njegove mašte.
Kadrovima dovedenim do savršenstva i vešto uklopljenim vizuelnim i muzičkim ugođajima Osam i po Federika Felinija predstavlja pravo remek - delo sedme umetnosti i autorskog filma, umetničko remek-delo jednog davno prohujalog hrabrog i pionirskog vremena kada je čista kreativna lepota pokretnih slika imala jednu višu dimenziju i trajnu vrednost, kao i snažan i smeo autorski pečat. Film je nagrađen Oscarom za najbolji film na stranom jeziku (Fellini je nominovan za režiju), prvom nagradom na festivalu u Moskvi, u anketi londonskog International Film Almanacha proglašen je najuspelijim filmom snimljenim između 1963. i 1988., a u anketama časopisa Sight & Sound od 1972. stalno je na listi deset najuspelijih filmova svih vremena.
Federiko Felini autor je oko 20 filmskih ostvarenja. Osim što je stvorio jedinstven filmski jezik postavši jednom od najsnažnijih autorskih ličnosti u istoriji filma, ostaće upamćen i po osobenoj muzičkoj podlozi svog sjajnog saradnika, legendarnog kompozitora Nina Rote, sa kojim je sarađivao punih 35. godina. Kao unikatna kombinacija snova, mašte, sećanja, fantazija, simbolizma i jedinstvene fellinijevske filmske lirike, filmovi Federika Felinija ostaće upamćeni po krajnjoj originalnosti, inovativnosti, raskoši, osobenom jeziku i stilizaciji. Prostor u kojem halucinacije, mašta i nestvarno zadiru u tkivo svakodnevnice i stvarnosti, bojeći je koloritom autorovih introspektivnih vizija, mesto je na kojem izvire svet autentičnog felinijevskog umetničkog dodira, punog topline, saosećanja i poziva na igru sa svetlošću i dečačkim snovima.
By Dragan Uzelac
Nema komentara:
Objavi komentar