WALTER HILL: JUŽNJAČKA UTEHA (1981.)
Južnjačka uteha, film američkog reditelja Voltera Hila, autora niza značajnih ostvarenja - Ratnici podzemlja,Vatrene ulice, Crossroads, predstavlja izvanredno nadahnutu i napetu akcionu dramu, zloslutnu i upozoravajuću priču o još jednoj od mogućih apokalipsi današnjice, priču o ljudskoj oholosti, predrasudama, nerazumevanju, netrpeljivosti, bezosećajnosti i nasilnosti. Kao autori moćnog scenarija potpisani su Makl Kejn, Volter Hil i Dejvid Giler, dok su se sjajnom fotografijom (depresivnih tonova zloslutne močvare Luizijane) i impresivnom muzičkom podlogom kotrljajuće apokalipse pozabavili Endru Laslo i Rej Kuder. Tumači glavnih uloga bili su Kit Karadin, But Pauers, Fred Vord.
Reditelj Volter Hil vodi nas u močvare Luizijane gde se grupa vojnih rezervista, zahvaljujući svojim nerazumnim i oholim postupcima, bori za goli život protiv nevidljivog, razbesnelog lokalnog stanovništva, domorodaca Kejdžuna. Gotovo savršena alegorija na besmisao i brutalnost rata u Vijetnamu – vojna sila, tehnološki superiorna i brojčano nadmoćna, protiv lokalnog, gotovo nenaoružanog stanovništva, pretežno seljaka upoređeni su vešto sa gomilom arogantnih vojnih rezervista i lokalnih stanovnika močvarnog područja Luizijane, Kejdžuna.
Južnjačka uteha, intenzivna volterhilovska priča prepuna surovih i sirovih užitaka započinje u ranojutarnjim časovima scenama iskrcavanja vojnih rezervista američke Nacionalne garde u močvarnom području države nastanka džeza, vudu magije i potomaka francuskih doseljenika (između ostalih) – zemlju domorodaca Kejdžuna (Cajuni, takođe francuskog porekla) i čudesne, mistične atmosfere američkog Juga, prepune najrazličitijih verskih i kulturnih uticaja i kontroverzi.
Doživljavajući vojnu vežbu kao nužno zlo i dosadnu epizodu, grupa sasvim običnih Amerikanaca u vojničkom looku jedva čeka kraj besmislenih manevara, u potrazi za bilo kakvom zabavom koja bi im olakšala nametnutu obavezu. Galeriju neobičnih i raznorodnih likova predvodi narednik Pol (Peter Coyote), uz sirovog Reecea (Ward), priglupog Stuckeyja (Lewis Smith) ili povučenog i namrgođenog Hardina (Booth).
Nezainteresovani za vežbu, oni nastoje što pre da završe sa manevrima i stignu kroz nepristupačnu močvaru do obližnjeg gradića – nalazeći žene i alkohol kao veoma jak motiv za akciju, za razliku od vojnih besmislica. U pokušaju da što pre savladaju močvarno područje, oni bez pitanja pozajmljuju kanue od lokalnog stanovništva. U toku plovidbe, oni ugledaju Cajune na obali i u glupoj želji za zabavom i šalom pripucaju na njih ćorcima. U trenutku kada zaplašeni domoroci uzvrate pravom municijom i ubijaju jednog od rezervista otpočinje krvavi pir sa nesagledivim, kobnim posledicama po većinu vojnika. Simbolika rata u Vijetnamu je tu – od besmisla rata do krvavog pira radi ničega.
Zloslutna i mračna drama Voltera Hila predstavljala je snažnu alegoriju na besmisao i surovost rata u Vijetnamu (radnja filma odvija se 1973. godine), koji se istovetno i istovremeno vodio u nepristupačnim predelima vijetnamskih džungli između američke, ništa manje bezumne vojske i lokalnog stanovništva, uglavnom siromašnih seljaka, uvučenih u krvavu apokalipsu. Bila je to suptilna studija o nemogućnosti komunikacije među različitim civilizacijama, kao i pojedinaca unutar njih.
Rej Kuderov(Ry Cooder) uznemirujući, apokaliptično-kotrljajući gitarski slajd, natopljen besmislom krvavog pira nerazumevanja i obesti, u kombinaciji sa depresivnim i mračnim, sivo-zeleno-smeđim tonovima fotografije Endrua Lasla – zajedno uronjeni u isparenja paklenog močvarnog kruga voodoo Luizijane, sjajno naglašavaju i zaokružuju atmosferu napetosti, nasilne smrti i bezizlaznosti ove upozoravajuće akcione drame apokalipse danas.
By Dragan Uzelac
Nema komentara:
Objavi komentar