JIM MORRISON - Veran svom duhu

JIM MORRISON - Veran svom duhu
maj 2023.

srijeda, 28. lipnja 2023.

MAMIE SMITH (1891. – 1946.)

 


MAMIE SMITH (1883. – 1946.)

     Mamie Smith definisala je klasični blues. Njezin uspeh nadahnuo je i osnažio generacije izvođača i pomogao uspostaviti nadmoć afroameričkih tradicija u popularnoj kulturi. Ona i njen menadžer Perry Bradford bili su pioniri u stvaranju prvih snimaka dizajniranih, reklamiranih i prodanih crnačkim zajednicama, osvajajući veliko novo tržište za ono što se nazivalo rekordi utrka. Njezine snimke dale su glas afroameričkim autorima i tekstopiscima, uključujući Perryja Bradforda, Jamesa Timothyja Tima Brymna, Clarenca Williamsa, Christophera M. Smitha, Henryja Creamera i Jaya Ceeja JC Johnsona. Kao prva crna žena koja je snimila blues, Mamie Smith predstavila je zvuk snažne nezavisne žene svetu i utrla put svima koji su je sledili, uključujući legende kao što su Ma Rainey, Bessie Smith, Clara Smith, Ida Cox, Florence Mills, Lucille Hegamin, Trixie Smith, Mary Stafford, Alberta Hunter, Rosa Henderson, Gertrude Saunders i Victoria Spivey. Koncert Mamie Smith u aprilu 1921. u Cincinnati Music Hallu jedan je od najvažnijih muzičkih događaja ikada predstavljenih na pozornici Springer Auditoriuma, a u eri netolerancije bila je jedna od retkih prilika u kojoj je muzika nadmašila rasne podele.

Mamie je učinila više od bilo koje druge pevačice možda u Americi na popularizaciji pravih blues pesama svog vremena. U njezinim rukama pesma poput Crazy Blues postaje živa, moćna stvar, nabijena pulsirajućim i individualnim ritmom. 


    Mamie Smith (rođena Robinson) (26. maja 1883. - 16. septembra 1946.) bila je američka vodviljska pevačica, plesačica, pijanistkinja i glumica, koja se kasno u karijeri pojavila u nekoliko filmova. Kao pevačica u vodvilju izvodila je niz stilova uključujući jazz i blues. Ušla je u povest bluesa kao prva afroamerička umetnica koja je snimila vokalne blues snimke 1920. Mamie Robinson rođena je u Cincinnatiju, Ohio. Kad je imala deset godina, našla je posao na turneji s belačkom grupom pod nazivom Four Dancing Mitchells. Kao tinejdžerka plesala je u Smart Setu Salema Tutta Whitneyja. Godine 1913. napustila je Tutt Brothers kako bi pevala u klubovima u Harlemu i udala se za konobara po imenu William Smitty Smith. Dana 10. avgusta 1920. u New Yorku, Smith je snimila set pesama koje je sve napisao afroamerički tekstopisac Perry Bradford, uključujući Crazy Blues i It's Right Here For You (If You Don't Get It, ’Tain’t No Fault of Mine), za Okeh Records. Bila je to prva snimka vokalnog bluesa afroameričkog umetnika i ploča je postala bestseler, prodana u milion primeraka u manje od godinu dana. Na iznenađenje diskografskih kuća, veliki broj ploča kupili su Afroamerikanci.

Noću ne mogu spavati
I can't sleep at night

Ne mogu pojesti ni zalogaj
I can't eat a bite

Jer čovjek kojeg volim
'Cause the man I love

Ne postupa dobro sa mnom
He don't treat me right

 

Zbog njega se osjećam tako modro
He makes me feel so blue

Ne znam što da radim
I don't know what to do

Ponekad sjedim i uzdišem
Sometime I sit and sigh

I onda početi plakati
And then begin to cry

Jer moj najbolji prijatelj
'Cause my best friend

Rekao je posljednje zbogom
Said his last goodbye

 

Postoji promjena u oceanu
There's a change in the ocean

Promjena u dubokom plavom moru, dušo moja
Change in the deep blue sea, my baby

Reći ću vam ljudi, kod mene nema promjene
I'll tell you folks, there ain't no change in me

Moja ljubav prema tom čovjeku će uvijek biti
My love for that man will always be

 

Sada mogu čitati njegova pisma
Now I can read his letters

Sigurno mu ne mogu čitati misli
I sure can't read his mind

Mislila sam da me voli
I thought he's lovin' me

Stalno odlazi
He's leavin' all the time

Sada vidim da je moja jadna ljubav bila slijepa
Now I see my poor love was blind

 

Sada imam ludi blues
Now I got the crazy blues

Otkako je moje dijete otišlo
Since my baby went away

Nemam vremena za gubljenje
I ain't got no time to lose

Moram ga naći danas
I must find him today

 

Sada će liječnik učiniti sve što može
Now the doctor's gonna do all that he can

Ali ono što ćeš trebati je pogrebnik
But what you're gonna need is an undertaker man

Nisam imao ništa osim loših vijesti
I ain't had nothin' but bad news

Sada imam ludi blues
Now I got the crazy blues




 

     Zbog istorijskog značaja Crazy Blues uvršten je u Grammy Hall of Fame 1994. godine, a 2005. je odabran za trajno čuvanje u Nacionalnom registru snimaka u Kongresnoj biblioteci. Iako su drugi Afroamerikanci snimljeni ranije, poput Georgea W. Johnsona 1890-ih, oni su bili afroamerički umetnici koji su izvodili muziku koja je imala značajan broj sledbenika među evropsko-američkom publikom. Uspeh ploče Mamie Smith podstakao je diskografske kuće da potraže snimanje drugih blues pevačica i započelo je doba onoga što je danas poznato kao klasični ženski blues. Takođe je otvorio muzičku industriju za snimke Afroamerikanaca u drugim žanrovima. Smith je nastavila snimati niz popularnih snimaka za Okeha records tokom 1920-ih. Snimila je i neke ploče za Victora. Sa svojim bendom Mamie Smith & Her Jazz Hounds obišla je Sjedinjene Države i Evropu u sklopu Mamie Smith’s Struttin’ Along Review. Bila je predstavljena kao Kraljica bluesa. Ubrzo nakon toga, Bessie Smith je sebe nazivala Caricom bluesa.

    Mamie Smith pojavila se u ranom zvučnom filmu, Jail House Blues, 1929. Povukla se iz snimanja i nastupa 1931. Vratila se nastupima 1939. kako bi se pojavila u filmu Paradise in Harlem koji je producirao njen suprug Jack Goldberg. Pojavila se u daljnjim filmovima, uključujući Mystery in Swing, Sunday Sinners (1940), Stolen Paradise (1941), Murder on Lenox Avenue (1941) i Since I Love You (1943). Umrla je 1946. u New Yorku.

 


by Dragan Uzelac

Nema komentara:

Objavi komentar

Kraj Jima Morrisona