Translate

subota, 1. srpnja 2023.

JB LENOIR (1929. – 1967.)

 

JB LENOIR (1929. – 1967.)

      J. B. Lenoir bio je američki blues gitarista i kantautor, aktivan na čikaškoj blues sceni 1950-ih i 1960-ih. JB Lenoir, rođen u Monticellu, za života je bio najpoznatiji po svom hitu Mama, Talk to Your Daughter iz 1955., ali je odigrao i važnu ulogu u povesti bluesa zbog svog političkog angažmana. U 1960-ima Lenoir je u Chicagu snimio niz tematskih pesama koje su se bavile diskriminacijom, pokretom za građanska prava i Vijetnamskim ratom. Lenoirov rođak Byther Smith iz Monticella takođe je postao čikaški blues umetnik, poznat po svojim vrhunskim tekstovima. Byther Smith, čija je majka bila sestra Dewitta Lenoira starijeg, preselio se u Chicago 1956. u nadi da će se pridružiti Lenoirovu bendu kao basista. Ti planovi nikada nisu uspeli, ali Smith je svirao bas ili gitaru s nekim od najboljih čikaških bluesera, uključujući Otisa Rusha, Juniora Wellsa, Fentona Robinsona i Sunnylanda Slima, te je napravio niz prepoznatljivih snimaka vodeći vlastiti bend (moj definitivni favorit je božanstvena, dirljiva Come On In This House). Rođen u blizini Monticella 17. aprila 1932., Smith je prvo svirao gitaru u gospel grupi u Memphisu, radio je kao bubnjar u Jacksonu i naučio svirati uspravni bas u country bendu u Arizoni. Dok su se mnoge njegove pesme bavile standardnim blues temama, ponekad je koristio političke teme, a njegove najintenzivnije pesme često su se vrtele oko smrti, nasilja i ličnih tragedija.

Nehemiah Skip James je umro od raka, u Filadelfiji, Pensilvanija, SAD, 3.oktobra 1969., dve godine nakon još jedne zaboravljene legende J.B.Lenoira. Obojica su ostavili veliko zaveštanje. Njihove pesme prevazilaze njihove živote. Slave duh života, istražuju najveće dubine i podižu nas do najvećih nebesa. To je ono što čini bluz, završne su reči kultnog filmskog ostvarenja – The Soul of a Man, dokumentarnog ostvarenja legendarnog filmaša Wima Wendersa koje se bavi pričom zvanom BLUES... pričom koja na možda najbolji način govori o suštini načina poimanja muzike i života JB Lenoira i ostalih tragičnih blues velikana nikad priznatih i prežaljenih od sveta koji ih nije cenio i razumeo...




Nikad se neću vratiti u Alabamu, to nije mjesto za mene
I never will go back to Alabama, that is not the place for me

Nikad se neću vratiti u Alabamu, to nije mjesto za mene
I never will go back to Alabama, that is not the place for me

Znaš da su mi ubili sestru i brata
You know they killed my sister and my brother

I cijeli je svijet pustio te ljude da idu tamo dolje slobodni
And the whole world let them peoples go down there free

 

Nikada neću voljeti Alabamu, Alabama kao da nikad nije voljela jadnog mene
I never will love Alabama, Alabama seem to never have loved poor me

Nikada neću voljeti Alabamu, Alabama kao da nikad nije voljela jadnog mene
I never will love Alabama, Alabama seem to never have loved poor me

O Bože, volio bih da jednog dana ustaneš
Oh God I wish you would rise up one day

Vodi moje narode u zemlju graška'
Lead my peoples to the land of pea'

 

Moj brat je odveden umjesto moje majke, a policajac ga je ubio
My brother was taken up for my mother, and a police officer shot him down

Moj brat je odveden umjesto moje majke, a policajac ga je ubio
My brother was taken up for my mother, and a police officer shot him down

Ne mogu a da ne sjednem i zaplačem ponekad
I can't help but to sit down and cry sometime

Razmislite o tome kako je moj jadni brat izgubio život
Think about how my poor brother lost his life

 

Alabama, Alabama, zašto želiš biti tako zao?
Alabama, Alabama, why you wanna be so mean?

Alabama, Alabama, zašto želiš biti tako zao?
Alabama, Alabama, why you wanna be so mean?

Imaš moje ljude iza ograde od bodljikave žice
You got my people behind a barb wire fence

Sad mi pokušavaš oduzeti moju slobodu
Now you tryin' to take my freedom away from me

     JB Lenoir verovatno je pokupio svoj čvrsti boogie woogie uticaj u New Orleansu, gde je proveo neko vreme nastupajući pre nego što se skrasio na čikaškoj blues sceni tokom pedesetih i šezdesetih. Lenoir je imao jedan od najlepših glasova u posleratnom bluesu. Bio je sigurno jedan od pevača bluesa s najoriginalnijim zvukom. Dok je bio u New Orleansu svirao je s velikanima bluesa Sonny Boy Williamsonom II i Elmore Jamesom. Nakon što je Lenoir stigao u Chicago, Big Bill Broonzy mu je pomogao predstaviti lokalnu blues zajednicu, te je postao važan deo gradske blues scene. Bio je talentovani tekstopisac i bluesman s očitom političkom osvešćenošću. Primeri njegovih otvorenih stavova mogu se pronaći u Korea Blues i Eisenhower Blues (potonji je navodno izazvao dovoljno kontroverzi da ga je njegova diskografska kuća naterala da prepravi pesmu pod naslovom Tax Paying Blues). Njegova sklonost društvenim komentarima i njegov visok vokal razlikuju ga od drugih bluesera tog vremena. 


Koliko se sjećam
Far as back as I can remember

Morao sam ili orati ili kopati
I either had to plough or hoe

Jedna od onih dugih starih vreća od devet stopa
One of those long old nine feet sacks

Stojim u starom redu za skretanje
Standin' at the old turn row

 

Dolje u Mississippiju, dolje u Mississippiju
Down in Mississippi, down in Mississippi

Dolje u Mississippiju gdje sam rođen
Down in Mississippi where I was born

Dolje u Mississippiju odakle dolazim
Down in Mississippi where I come from

 

Nemam ništa protiv Mississippija
Nothing I got against Mississippi

To je također bio dom moje žene
Is also was the home of my wife

Ali osjećam se kao da sam sretan čovjek
But I feel just like I'm a lucky man

Makni se s mojim životom
Get away with my life

 

Dolje u Mississippiju, dolje u Mississippiju
Down in Mississippi, down in Mississippi

Dolje u Mississippiju gdje sam rođen
Down in Mississippi where I was born

Dolje u Mississippiju odakle dolazim
Down in Mississippi where I come from

 

Imali su sezonu lova na zeca
They had a huntin' season on a rabbit

Ako ga upucaš, otišao si u zatvor
If you shoot him you went to jail

Sezona mi je uvijek bila otvorena
The season was always open on me

Nikome nije trebala jamčevina
Nobody needed no bail

 

Dolje u Mississippiju, dolje u Mississippiju
Down in Mississippi, down in Mississippi

Dolje u Mississippiju gdje sam rođen
Down in Mississippi where I was born

Dolje u Mississippiju odakle dolazim
Down in Mississippi where I come from

 

     Lenoir je snimio svoju najdugotrajniju pesmu, Mama Talk to Your Daughter, 1954. za izdavačku kuću Parrot. Bio je prilično plodan između ’54. i ’58. za etikete Parrot i Chess. Lenoirove snimke takođe su karakteristične po izvrsnim aranžmanima za saksofon i nekonvencionalnom bubnjanju (Alex Atkins i Ernest Cotton često su bili na saksofonu s Al Gavinom na bubnjevima). Do 1965. i ’66. napravio je dva akustična albuma Alabama Blues, i Down in Mississippi, koji su snimljeni u Chicagu pod nadzorom Willieja Dixona. Reizdani su zajedno kao Vietnam Blues, i prilično su zapanjujući s obzirom na društvena previranja tog razdoblja kao što su rasizam, građanska prava, siromaštvo i rat (bila je to niska zapanjujuće gorkih, zajedljivih i protestnih blues komada poput Shot On James Meredith, Alabama March, Born Dead, Vietnam Blues i Down in Mississippi). Lenoir kao da je vokalizirao intenzivne situacije. Niti jedan blues pevač nikada pre ili posle nije obradio tako dirljive teme.




Vijetnam Vijetnam, svi plaču zbog Vijetnama
Vietnam Vietnam, everybody cryin' about Vietnam

Vijetnam Vijetnam, svi plaču zbog Vijetnama
Vietnam Vietnam, everybody cryin' about Vietnam

Zakon me sve dane ubija dolje u Mississippiju, čini se da nikoga nije briga
The law all the days killing me down in Mississippi, nobody seems to give a damn

 

O Bože, ako sada možeš čuti moju molitvu, molim te pomozi mojoj braći u Vijetnamu
Oh God if you can hear my prayer now, please help my brothers over in Vietnam

O Bože, ako sada možeš čuti moju molitvu, molim te pomozi mojoj braći u Vijetnamu
Oh God if you can hear my prayer now, please help my brothers over in Vietnam

Jadni dečki koji se bore, ubijaju i skrivaju se u rupama,
The poor boys fightin', killin' and hidin' all in holes,

Možda ubijaju vlastitog brata, ne znaju
Maybe killin' their own brother, they do not know

Gospodine predsjedniče, vi uvijek plačete za mirom, ali morate očistiti svoju kuću prije nego što odete
Mister President you always cry about peace, but you must clean up your house before you leave

Oh kako plačeš za mirom, ali moraš počistiti svoju kuću prije nego što odeš
Oh how you cry about peace, but you must clean up your house before you leave

Kako možeš govoriti svijetu kako nam treba mir, a još uvijek maltretiraš i ubijaš jadnog mene.
How can you tell the world how we need peace, and you still mistreat and killin' poor me.

     Lenoir je imao uspešnu turneju po Evropi i verovatno je trebao postići veću slavu kada je 1967. umro zbog komplikacija u prometnoj nesreći. Bio je crni čovek kojem nije ukazana adekvatna lekarska pomoć, pružena šansa da preživi. Bio je to njegov poslednji ovozemaljski blues nepravde, blues ka nebeskim vratima ka kojima mu je njegova dirljiva, angažovana muzika utrla put ka besmrtnosti...

... Na put ka nebesima ispratila ga je emotivna muzička posveta još jedne od blues legendi – britanskog blues maestra, Johna Mayalla, dirljiva numera The Death of JB Lenoir...




Auto je ubio prijatelja dolje u Chicagu, tisućama milja daleko
A car has killed a friend down in Chicago, thousand miles away

Auto je ubio prijatelja dolje u Chicagu, tisućama milja daleko
A car has killed a friend down in Chicago, thousand miles away

Kad sam pročitao vijesti, noć je došla rano u moj dan
When I read the news, night came early in my day

 

J. B. Lenoir je mrtav i to me pogodilo kao udarac čekićem
J.B Lenoir is dead and it's hit me like a hammer blow

J. B. Lenoir je mrtav i to me pogodilo kao udarac čekićem
J.B Lenoir is dead and it's hit me like a hammer blow

Plačem u srcu da svijet više ne može čuti mog čovjeka
I cry inside my heart that the world can hear my man no more

 

J. B. se mučio svirajući necijenjeni blues uzalud
J.B had a struggle playin' unappreciated blues in vain

J. B. se mučio svirajući necijenjeni blues uzalud
J.B had a struggle playin' unappreciated blues in vain

Sada su Blues izgubili kralja, a ja sam izgubio prijatelja koji je umro uzalud
Now the Blues has lost a king and I've lost a friend who died in vain

 

by Mici Zibi blues man

Nema komentara:

Objavi komentar

POETSKI SVET ROCK AND ROLLA: pesme koje su menjale sve(s)t

  Izdavač: Centar za kulturu „ Vračar ˮ Mlade Bosne 7 Beograd   SNAGA BUNTA U RITMU POEZIJE   U knjizi Poetski svet rokenrola...