Translate

subota, 1. srpnja 2023.

LITTLE WALTER (1930. – 1968.)

 


LITTLE WALTER (1930. – 1968.)

     Marion Walter Jacobs, poznat kao Little Walter, bio je američki blues muzičar, pevač i tekstopisac, čiji je revolucionarni pristup usnoj harmonici imao snažan uticaj na naredne generacije, zbog čega ga uspoređuju s takvim umetnicima kao što su Django Reinhardt, Charlie Parker i Jimi Hendrix.

My baby, don't stand no cheatin', my babe
Oh yeah, she don't stand no cheatin', my babe
Oh yeah, she don't stand no cheatin'
She don't stand none of that midnight creepin'
My babe, true little baby, my babe

My babe, I know she loves me, my babe
Oh, yes, I know she loves me, my babe
Oh yes, I know she loves me
She don't do nothin' but kiss and hug me
My babe, true little baby, my babe

My baby don't stand no cheatin', my babe
Oh, no, she don't stand no cheatin', my babe
Oh, no, she don't stand no cheatin'
Ev'rything she do she do it so pleasin'
My babe, true little baby, my babe

My baby don't stand no foolin', my babe
Oh, yeah, she don't stand no foolin', my babe
Oh, yeah, she don't stand no foolin'
When she's hot there ain't no coolin'
My babe, true little baby, my babe

(True little baby)
She's my baby
(True little baby)
She's my baby
(True little baby)

She's my baby
(True little baby)
She's my baby
(True little baby)

     Komercijalno najuspešniji čikaški bluz izvođač posleratne ere, stilista na harmonici Litlle Walter Jackobs nastavlja da privlači odanu legiju sledbenika. Njegovi snimci kao solo umetnika i pratećeg muzičara sa bendovima Muddyja Watersa i Jimmyja Rogersa su među najboljim izvođenjima čikaškog bluza - sesije koje i dalje proučavaju i obožavaju muzički umetnici širom sveta. Spajajući stil svog mentora Johna Leeja Williamsona sa zvukom bluza saksofoniste Louisa Jordana, Walter je menjao harmoniku, da bi citirao Paula Olivera u njegovom delu The Blackvell Guide to Blues Records, kao sposobnu, ali grubu zamenu za hornu





      Kantri odgajan muzičar sa modernim senzibilitetom za swing muziku, Walter je stvorio pojačan zvuk ispunjen tamnim, proganjajućim tonovima i tečnim melodičnim linijama koji su postali sastavni element u nastanku čikaškog bluza. Rođen u porodici Adamsa Džejkobsa i Beatris Levajdž 1. maja 1930. u Marksvilu, Luizijana, Marion Walter Jackobs je odrastao na farmi u Aleksandriji. Počevši da svira harmoniku sa osam godina, naučio je da svira bluz slušajući snimke Johna Leeja Sonni Boi Willijamsona. Nakon što je otišao od kuće sa 13 godina, mladi muzičar je svirao u malim noćnim spotovima u Luizijani, Arkanzasu i Misuriju. 1947. Mali Walter je stigao u Čikago i izdržavao se svirajući na ćoškovima ulica i u jevrejskoj pijaci u ulici Maksvel. Walterov repertoar uključivao je valcere, polke i bluz numere.

     U Maksvel ulici je nastupao sa gitaristima Johnnyjem Youngom, Othumom Brownom i Big Bill Broonzyjem, koji je postao njegov neformalno usvojeni staratelj. U to vreme je takođe počeo da svira gitaru. Gitarista rođen u Arkanzasu Moody Jones priseća se u Čikago bluzu kako je Walter pokazao veliko interesovanje za proučavanje instrumenta: Walter je svirao harmoniku, znate, ali me je pratio da pokuša da svira gitaru. Ja i on sviramo zajedno, izašli bismo da zaradimo nešto novca, a on ne bi želeo da svira harmoniku. On bi želeo da svira ono što sam ja radio. Tako je konačno naučio.

     Rastući talenat Little Waltera doveo je do njegovog debija za Ora Nelle - malu, opskurnu izdavačku kuću koja se nalazi u prodavnici ploča u ulici Maksvel u ulici Bernarda i Reda Abramsa - 1947. Uz podršku Othuma Browna na gitari, Walter je snimio I Just Keep Loving Her, bluz bugi koji oponaša Willijamsona. Na poleđini se nalazio Walter koji svira iza Browna na njegovoj originalnoj kompoziciji Ora Nelle Blues. Za to vreme, nastupi Waltera u ulici Maksvel počeli su da privlače pažnju mnogih muzičara.

      Stanovnik okruga Maksvel, gitarista Jimmy Rogers priseća se svog ranog druženja sa mladim velikanom na harmonici u Blues Guitar:

Upoznao sam Little Waltera... dole u ​​Maksvel ulici. Imao je oko sedamnaest godina. Pa sam ga skinuo i upoznao sa Muddy Watersom, a ja sam mu rekao da je dobar svirač na harmonici. U stvari, Walter je bio najbolja harmonika koja je bila u Čikagu - za bluz, u to vreme.

      Godine 1948. Muddy Waters je dodao Littlea Waltera svom drumskom bendu, koji je uključivao Rogersa na gitari, Big Crawforda na basu i Baby Face Leroya na bubnjevima. Napuštajući svoju gitarsku/bas studijsku postavu Chess Records, Waters je snimao sa Walterom u triju koji je producirao nacionalni hit Louisiana Blues 1951. Waters se takođe pridružio Walteru na snimcima Little Walter Tria i Baby Facea studija Parkvai. Pesmu Rolling and Tumbling Baby Face Leroya, koja sadrži Walterovu harmoniku i Watersov slajd, mnogi kritičari i istoričari smatraju jednom od najmoćnijih čikaških bluz pesama ikada snimljenih. Na sledećim sesijama za Chess, napisao je Jas Obreht u Bluz gitari, Waters i Walter su dalje kovali svoje instrumente u besprekoran glas ili kreirali zapanjujuće dijaloge poziva i odgovora. Ova moćna muzička razmena predstavljena je na brojnim Chessovim snimcima, uključujući ritam & bluz hit Little Waltera iz 1951. Top Ten Long Distance Call. Predstavljeni na drugoj gitari na snimku Honey Bee, Walter je svirao jednolinijske figure sa suptilnim, a opet snažnim intenzitetom. Na Just a Fool, uparen je na gitari sa Jimmyjem Rogersom kako bi stvorio jaku postavku Delte Misisipija iza Watersovog vokala. Doprinos Little Waltera Watersovom bendu, primetio je istraživač bluza Alan Lomaks u knjizi The Land Where the Blues Began, rezultirao je transformacijom bluz kombinacije iz kantri gudačkog benda u duvački plus gudački orkestar. Uz dodatak bubnjeva i klavira Otisa Spana, Walter je ostao primarni solista Waters benda, a njegova pojačana harmonika je proizvodila opsedajuće tonove i duge, razvučene, zavoje nalik na rog. Moćna kombinacija Waters-Rogers-Walter stekla je ogromnu reputaciju. Kako se Waters sećao u Bluz gitari: Little Walter, Jimmy Rogers i ja, tražili smo bendove koji sviraju. Nazvali smo se lovci na glave (Headhunters).    

     Nakon što je 1952. ostvario hit sa scenskom temom grupe Muddy Watersa za Chess, Little Walter je napustio grupu. Prvobitno neimenovani bugi instrumental, numera je objavljena kao Juke. Na poleđini je bila Crazy About You Baby, originalna pesma zasnovana na pesmi Crazy About You Gal Sonnyja Boya Willijamsona. Tokom turneje po Luizijani, bend je otkrio da je Juke dospeo na top liste. U intervjuu za Blues Reviev, Rogers se setio da je sedeo u klubu kada evo dolazi ova pesma, pa ustanemo i trčimo do džuboksa pre nego što ploča izađe. Zato tražimo koji je broj, i našli smo ga i pisalo je Juke. I mi smo ga gledali; pisalo je Little Walter i njegova Jukes. Rekli smo: Ko su ti Jukes, čoveče? Nije bilo Jukesa.

When i find myself in times of trouble
Mother mary comes to me
Speaking words of wisdom, let it be
And in my hour of darkness
She is standing right in front of me
Speaking words of wisdom, let it be
Let it be, let it be
Let it be, let it be
Whisper words of wisdom, let it be
And when the broken hearted people
Living in the world agree
There will be an answer, let it be
For though they may be parted
There is still a chance that they will see
There will be an answer, let it be
Let it be, let it be
Let it be, let it be
There will be an answer, let it be
Let it be, let it be
Let it be, let it be
There will be an answer, let it be
And when the night is cloudy
There is still a light that shines on me
Shine on until tomorrow, let it be
When i wake up to the sound of music
Mother mary comes to me
Speaking words of wisdom, let it be, let it be
Let it be, let it be
Let it be, let it be
Whisper words of wisdom, let it be
Let it be, oh let it be
Let it be, let it be
Let it be, let it be
Whisper words of wisdom, let it be
When i find myself in times of trouble
Mother mary comes to me
Speaking words of wisdom, let it be
Let it be, let it be
Let it be, let it be
Whisper words of wisdom, let it be.

      Little Walter se toliko uzbudio kada je čuo Juke da je napustio grupu i odjurio nazad u Čikago. Vrativši se u grad, otkrio je da je harmonikaš Četiri asa, Junior Wells, napustio sve da bi popunio mesto sa bendom Muddyja Watersa; tako je odmah pozdravio priliku da se pridruži Asovima, grupi u kojoj su bili Louis i Dave Myers na gitarama i Freddie Below na bubnjevima. Dejv Majers je objasnio u Blues Access-u: Dali smo mu okvir. Posao koji mu je bio potreban, bio je naš tip rada da bi mogao da se izrazi na svom nivou sviranja. Svi smo bili brzi i fleksibilni, i svi smo bili u procesu učenje mnogo različitih vrsta muzike i različitih izraza muzike. Na čelu benda, Walter je uneo u njega živahan osećaj energije i kreativnosti. Walter je jednostavno bio osoba od koje ste uvek mogli nešto da naučite, priseća se bubnjar Below u beleškama za Waltera. Uvek je sazivao probe da bismo prešli na melodije ili popravili naše stare. Bilo je kao da je Volter vodio školu u kojoj zaista možete naučiti nešto što vas zanima.

       U Chess studiju, bend - koji se sada najavljuje kao Little Walter and His Jukes i Little Walter and His Nightcats - snimio je niz hitova, od kojih su mnogi prodavali više od onih benda Muddyja Watersa, uključujući snimak iz 1952. godine Mean Old World,  i 1953. objavljuje Blues With a Feeling i instrumentalni klasik Off the Wall. Kada je Luis Majers napustio bend 1954. godine, zamenio ga je gitarista Robert Junior Lockwood, čije su briljantne pesme u džez stilu bile predstavljene u numerama kao što su Thunderbird, Shake Dancer i opsedavajući spori bluz Blue Lights. Iako je Little Walter ostao na ritam i bluz listama tokom 1954. godine, tek 1955. je imao svoj najveći hit, sa pesmom Willieja Dixona My Babe - pesmom adaptiranom iz gospel numere This Train. Uprkos Walterovoj početnoj nesklonosti ovoj melodiji, Dixon je, kako je napisao u svojoj autobiografiji, bio odlučan da ga ubedi da je snimi:

Osećao sam da Little Walter ima osećaj za pesmu My Babe. Bio je tip čoveka koji je želeo da se hvali nekom curom, nekim koga je voleo, nečim što je radio ili se izvlačio. Borio se sa tim duge dve godine i nisam hteo da dam pesmu nikome osim njemu. Ali u trenutku kada je to uradio. to, Bum! Otišla je pravo na vrh top-lista.

    Ali kako je Little Walter dospeo na top liste sa My Babe, njegova karijera se suočila sa nekoliko neuspeha. Ubrzo nakon toga, bend je napustio Dave Myers, a za njim bubnjar Below. Prekomerno pijenje i nepravilan način života uveliko su uticali na Walterovu sposobnost kao vođe benda. Veći deo vremena se ponašao kao kauboj, pisao je Majk Rou u Čikago bluzu, i urlao bi do sastanka u klubu u svom crnom kadilaku uz škripu kočnica zbog čega su svi jurili ka vratima da bulje. Iako su studijski nastupi Waltera kasnih 1950-ih nastavili da proizvode prvoklasni materijal, njegov grub način života počeo je da uzima danak. Do 1960-ih imao je ožiljke na licu od pijanih svađa. Kao što je Muddy Waters rekao Paulu Oliveru tokom 1960-ih u Conversation With the Blues, On je stvarno čvrst, Little Walter, i bilo mu je teško.

I'm blue and lonesome as a man can be
I'm blue and lonesome ooh as a man can be
I don't have headaches over myself
My love has gone away from me

Baby, please come on back home to me
Baby, please yeah come on back home to me
Yes, my heart is full of misery
Baby, you won't be sweet to me

I'm gonna cast myself off
Down in the deep blue see
I'm gonna cast myself off, yeah
Down in the deep blue see

Where the whales and the fishes
Have a fuss over me

     Walterovo tvrdoglavo ponašanje rezultiralo je njegovom smrću u svojoj kući 15. februara 1968. od krvnog ugruška dobijenog tokom ulične tuče. Imao je 37 godina. Nakon svoje smrti, Walter je ostavio diskografsku karijeru bez premca u istoriji posleratnog čikaškog bluza. Njegovo muziciranje je uticalo na skoro svakog modernog bluz harmonikaša. U beleškama za Confessin’ the Blues, Pit Velding je napisao:

Poštujte Little Waltera, koji nam je dao toliko mnogo, a koji je, kao i većina bluzmena, dobio tako malo. Ali kao čovek koji je živeo kroz svoj instrument, Walter nije znao za drugi izvor nagrade osim majstorstva svoje umetnosti i slobode stvaranja muzike originalnog izraza.

Nema komentara:

Objavi komentar

POETSKI SVET ROCK AND ROLLA: pesme koje su menjale sve(s)t

  Izdavač: Centar za kulturu „ Vračar ˮ Mlade Bosne 7 Beograd   SNAGA BUNTA U RITMU POEZIJE   U knjizi Poetski svet rokenrola...