Translate

subota, 1. srpnja 2023.

LUTHER ALLISON (1939. – 1997.)

 

LUTHER ALLISON (1939. – 1997.)

    Rođen u Wideneru, Arkansas 1939., Luther Allison (14.-o od 15 muzički nadarene dece) prvi put se povezao s bluesom u dobi od deset godina, kada je počeo svirati diddley gudalo. Njegova se porodica preselila u Chicago 1951. i Luther je počeo upijati zvukove Muddyja Watersa, Sonny Boya Williamsona i Roberta Nighthawka. Bio je razredni kolega sa sinom Muddyja Watersa i povremeno je svraćao u Watersovu kuću kako bi gledao majstora na probi. Kada je imao 18 godina, Luther je u Chicagu počeo svirati blues na pravoj gitari i svirati s bendom svog brata Ollieja.

     Do 1957. Allison je napustio školu i osnovao bend pod nazivom The Rolling Stones (ko je rekao Jagger-Richards?). Nezadovoljni imenom, postali su The Four Jivers, nastupajući po celom West Sideu u Chicagu. Ubrzo je Luther svirao s najboljima West Sidea, uključujući Magic Sama, Otisa Rusha i Freddieja Kinga, koji je podsticao Allisona da peva. To je, rekao je Allison, bila moja škola. Kad je King početkom 1960-ih krenuo na nacionalnu turneju, Allison je preuzeo Kingov bend, kao i njegove nedeljne nastupe u Walton’s Corneru i postala jedna od najpopularnijih grupa na West Sideu. Pet godina je Allison usavršavao svoj zanat. Preselio se u Kaliforniju na godinu dana i prekinuo vezu s kolegama iz Chicaga Shakeyjem Jakeom Harrisom i Sunnylandom Slimom. Snimio je svoje prve dve pesme kao predvodnik sada već klasične Delmarkove antologije, Sweet Home Chicago, pre nego što je izdao svoj prvi solo album (takođe na Delmarku), Love Me Mama, ploču teškog bluesa koja je govorila sve većoj rock publici. Ali čak i pre nego što je izašao njegov debitantski album, Luther je 1969. zauzeo mesto glavnog izvođača na uticajnom Ann Arbor Blues Festivalu i od relativno nepoznatog postao velika blues-rock atrakcija. Činilo se da njegovi gitaristički rifovi prkose mogućem, oduševljen je John Fishel, programski direktor festivala, koji je Allisona vratio da nastupi na sledeća dva festivala.

Whoa, when I woke up this mornin'
I had my head layin' in my hand
Ooh, when I woke up this mornin'
I had my head layin' in my hand
I can't go on givin'
If I'm livin' in the house of the blues

Lord, I had a fever
My body cold and wrecked with pain
Yes, I had such a fever
Felt like I was goin' up in flame
If I don't get my baby back
I know I'm never gonna be the same

She told me she loved me
And I just laughed and played the fool
Whoa, I thought she was crazy
And I thought I was cool
But oh, but the lesson I learned
It's time for me to go back to another school
Find more lyrics at

Listen to me, baby
Hear every word I said
I need you here beside me
'Cause without it, I'd be dead

I done lost everything
Everything a man can lose
I can't go on givin'
Still in the house of the blues

She told me that she loved me
But I just laughed and played the fool
I thought she was crazy
And I thought that I was bein' cool
Well, I can't go on givin'
If I'm livin' in the house of the blues

Alright

     Allison je 1972. potpisao ugovor s diskografskom kućom Motown Records kao jedini blues izvođač ove diskografske kuće (najpoznatije soul destinacije na svetu). Njegove tri ploče za etiketu Gordy dovele su do brojnih koncerata i nastupa na nacionalnim i međunarodnim festivalima, ali na domaćem terenu, interes za blues je slabio. Nakon što je naišao na trenutačno prihvaćanje u Evropi, bio je uveren da je Pariz mesto gde treba biti. Dok je u Evropi stekao status superzvezde i izdao desetak evropskih ploča, njegova prisutnost na američkoj muzičkoj sceni je jenjavala. Izdavanjem Soul Fixin’ Man 1994., Allisonovim prvim domaćim albumom u 20 godina, najavio je svoj povratak.

Groznica i groznica, rekao je Guitar Player, žestoke solaže spajaju mudrost majstora pripovedača s elegancijom BB Kinga, elastičnošću Buddyja Guya i velikim udarom Alberta Kinga.

      Nakon tri velike turneje po SAD-u, Amerika je ponovno obratila pažnju na Luthera Allisona. Allison je nastavio s Blue Streakom, a pohvale su se nizale. Zvučna rika jednako duševna kao i njegov gospel vokal, divio se Washington Post. Poslednji album Luthera Allisona nije ništa drugo nego remek-delo majstora, izvestio je Blues Revue. Nastavak turneje doveo je Allisona pred oduševljene obožavaoce diljem sveta, jer je doveo svoj bend sa San Francisco Blues Festivala na njujoršku Central Park Summerstage, sa svim zaustavljanjima između. S Recklessom, Allison je dosegao još veće visine. Guitar World je rekao:

Bezobziran u najboljem smislu reči, plešući na oštrici žileta, ostajući samo s ove strane izvan kontrole. Snažan, prodoran West Side Chicago single note vodi s bazom duše i rock ivicom.

     Tokom svega toga, Allison je izvodio jednu zapanjujuću izvedbu za drugom. Njegova bezgranična energija i žestoki gitarski napad u kombinaciji učinili su ga blues superzvezdom koja je dosegla obožavatelje rocka kao nijedan bluesmen od Freddieja Kinga i Alberta Collinsa. Kada je u julu 1997. godine objavljena vest da je Allisonu dijagnosticiran rak pluća, blues svet je bio šokiran. Kad je umro samo četiri nedelje kasnije, svi su bili skrhani.

     Bez sumnje, smrt Luthera Allisona lišila je obožavatelje muzike jednog od najuzbudljivijih i najpopularnijih blues izvođača ikada. Uz Live In Chicago, Allison živi i dalje dok kida kroz pesme s jednosmernom željom da svojoj publici da sve što ima. Dok slušaju album, fanovi mogu uroniti u eksplozivnu snagu muzike Luthera Allisona i iskusiti spasiteljsku snagu njegovih legendarnih izvedbi.

Nema komentara:

Objavi komentar

POETSKI SVET ROCK AND ROLLA: pesme koje su menjale sve(s)t

  Izdavač: Centar za kulturu „ Vračar ˮ Mlade Bosne 7 Beograd   SNAGA BUNTA U RITMU POEZIJE   U knjizi Poetski svet rokenrola...