JIM MORRISON - Veran svom duhu

JIM MORRISON - Veran svom duhu
maj 2023.

petak, 7. lipnja 2024.

RATM - BULLS ON PARADE (Bikovi na paradi)

 RATM - BULLS ON PARADE (Bikovi na paradi)

 


Muzika ima moć dati glas onima bez glasa i osnažiti marginalizovane. Tom Morello, RATM

Muzika ima jedinstvenu sposobnost da nadiđe granice i poveže ljude na dubokom emocionalnom nivou, pružajući utehu, solidarnost i platformu za izražavanje. Kroz svoje melodije, tekstove i ritmove, muzika postaje snažan kanal za prenošenje priča, borbi i trijumfa marginalizovanih zajednica. Služi kao poklič okupljanja, sredstvo otpora i izvor osnaživanja, omogućujući da se bezglasni čuju i da se njihove priče dele. Bez obzira na nečije poreklo ili okolnosti, muzika ujedinjuje i pojačava, generišući osećaj pripadnosti i snage koji može ohrabriti pojedince da izazovu sistemske nepravde i utiču na trajne promene. Citat Toma Morella osvetljava neukrotivu moć muzike da uzdigne, nadahne i osnaži one koji su bili marginalizovani, osiguravajući da se njihov glas čuje i slavi.

Hajde sada

Hajde sada

Mikrofon eksplodira, razbivši kalupe
Ili odustani od hitova poput De La O ili odjebi s komode
Sa sigurnim udarcem, sigurno će naterati tela da padnu
Odbaci i ne kopiraj te, ne zovi ovo zadrugom
Kiša terora natapa, gasi žeđ moćnika
Taj peterostrani udar šakom
Trula rana na licu majke zemlje postaje sve veća
Okidači hladno isprazni torbicu
Okupite se oko porodice s džepom punim školjki
Okupljaju se oko porodice s džepom punim granata
Okupljaju se oko porodice s džepom punim granata
Okupljaju se oko porodice s džepom punim granata
Oružje, a ne hrana, ne domovi, ne cipele
Ne treba, samo nahrani ratnu kanibalsku životinju
Hodam ugao do ruševina koje su nekad bile biblioteka
Sada se postrojite do groblja umova
Ono što ne znamo održava ugovore živim i kreće se
Ne moraju spaliti knjige, samo ih uklone
Dok se skladišta oružja pune brzo kao ćelije
Okupite se oko porodice, džepovi puni granata

Okupite se oko porodice s džepom punim školjki
Okupljaju se oko porodice s džepom punim granata
Okupljaju se oko porodice s džepom punim granata
Okupljaju se oko porodice s džepom punim granata

Bikovi na paradi

Hajde sada 
Hajde sada

Bikovi na paradi
Bikovi na paradi
Bikovi na paradi
Bikovi na paradi
Bikovi na paradi

Bulls on Parade(Bikovi na paradi) bio je drugi singl objavljen s drugog albuma Rage Against the Machine, Evil Empire(Zla imperija)(1996.). Pesma je oštra kritika vojno-industrijskog kompleksa i političara koji ga podržavaju.

 Nismo znali da će to biti prvi singl kad smo počeli svirati na njemu, rekao je Tom Morello, gitarista RATM, ali brzo smo shvatili da je to najmoćnije muzičko delo. Snimali smo demo snimke na kasete dok smo pisali i svirali, a Brendan (producent Brendan O’Brien, čovek koji je u jesen 1995. radio sa RATM u kalifornijskom Cole Rehearsal studiju) nije želio gubiti energiju dok smo radili. Naš način rada bio je uglavnom  u stilu - zaglavi, smotaj kasetu, a zatim izreži pravu pesmu. Nema puno vremena za preterano razmišljanje i petljanje. Morello se sećao pesme kao pravog grupnog rada, s basistom Tomom Commerfordom, koji je u to vreme slušao mnogo jazza. Smislio je sinkopirani riff koji započinje pesmu. Onda sam smislio wah wah deonicu gitare, priseća se Morello. Takođe sam smislio muziku ispod stihova – tada sam slušao puno Geto Boysa, pa sam hteo nešto mračno, zlokobno.

 Uvodni riff je isprekidan, staccato gitarski riff koji daje ton ostatku pesme (Morello trlja rukama po žicama preko dva magneta kako bi stvorio efekat tzv. grebanja vinila, sve to potpomognuto moćnim zvukom wah wah pedale). Stihovi (provokativno, moćno delo frontmena benda Zacha de la Roche) su poziv na akciju za svakoga ko se želi suprotstaviti moćnicima, podstičući ih da pođu s tim sada i bore se za svoja prava. Refren, koji sadrži ponovljenu rečenicu Bikovi na paradi, snažan je podsetnik na militarističku prirodu društva u kojem živimo, društva u kojem se ratovi vode radi mira i omogućavaju enormno bogaćenje privilegovanih pojedinaca na smrti stotina hiljada, miliona nedužnih ljudi.

Pesma nije samo moćan, razarajući zvučni spoj rapa i heavy metala već i RATM platno za izražavanje žestoke društvene i političke kritike. Bikovi, česti simboli snage i agresije, u pesmi se koriste za predstavljanje vojne moći i vladine sile. Parada sugeriše prikaz vojne moći SAD, spektakl koji je manipulativno osmišljen kako bi pokazao militantnu dominaciju i zastrašio potencijalne protivnike tzv. demo(n)kratije. Pesma je žestoka kritika veličanja vojne snage i agresivne spoljne politike koja karakteriše vladu SAD. Slušaoci se pozivaju da preispitaju motive vojnih intervencija širom sveta (često cinično nazivanih Humanitarnim ili Milosrdnim anđelima) i interese kojima služe.

Kritikujući licemerje i nasilnost vojno-industrijskog kompleksa SAD (istog onog kojeg je tako moćno, tri decenije ranije, opisao i isprozivao Bob Dylan u svojoj antiratnoj, protestnoj himni Gospodari rata), RATM kroz metaforične stihove osipa protestnu paljbu pozivajući ljude na otpor. Stihovi Oružje, ne hrana, ne domovi, ne cipele naglašavaju davanje prioriteta vladinim vojnim troškovima nad osnovnim ljudskim potrebama. Finansiranje ratova širom sveta (zaogrnutih plaštom medijske manipulacije) zasenjuje dobrobit građanstva. Pesma takođe moćno i beskompromisno ukazuje kako rat postaje profitabilan poduhvat (tzv. rat radi mira) za korporacije (multinacionalne korporacije koje odavno vladaju svetom), koje imaju ogromne koristi od proizvodnje i prodaje naoružanja (tuđa smrt kao izvrstan izvor državnih prihoda, građani kao glineni golubovi vladara sveta).

Drugi kritički aspekt Bikova na paradi je njihov komentar o medijskoj manipulaciji i kontroli informacija (kao i perfidnom uklanjanju bilo kakvog drugačijeg, pre svega kritičkog mišljenja pojedinaca ili antiratnih pokreta, grupa). RATM sugerišu da mediji deluju kao glasnogovornici vladinih i korporativnih interesa, oblikujući javnu percepiju kako bi se uskladila s onima na vlasti.  Pesma implicira da mediji paradiraju nasilnim bikovima, prikazujući odabranu (jedinu poželjnu) verziju događaja koja uglavnom zamagljuje istinu i manipuliše javnim mnjenjem. Medijska manipulacija (ispiranjem mozgova stanovništva) stvara gomile poslušnika (po potrebi novo topovsko meso ili pak glinene golubove), zombirane, pasivne podanike umrtvljene svesti, često i same žrtve podrške koje neosvešćeni i prevareni daju svojim vladama (dok zarađuju gomile novca na tuđoj nesreći, smrti).

Come wit' it now
Come wit' it now

The microphone explodes, shattering the molds
Either drop the hits like De La O or get the fuck off the commode
Wit' the sure shot, sure to make the bodies drop
Drop and don't copy yo, don't call this a co-op
Terror rains drenchin', quenchin' the thirst of the power dons
That five sided fist-a-gon
The rotten sore on the face of mother earth gets bigger
The triggers cold empty ya purse

Rally 'round the family with a pocket full of shells
They rally 'round the family with a pocket full of shells
They rally 'round the family with a pocket full of shells
They rally 'round the family with a pocket full of shells

Weapons not food, not homes, not shoes
Not need, just feed the war cannibal animal
I walk the corner to the rubble that used to be a library
Line up to the mind cemetery now
What we don't know keeps the contracts alive and movin'
They don't gotta burn the books they just remove 'em
While arms warehouses fill as quick as the cells
Rally 'round the family, pockets full of shells

Rally 'round the family with a pocket full of shells
They rally 'round the family with a pocket full of shells
They rally 'round the family with a pocket full of shells
They rally 'round the family with a pocket full of shells

Bulls on parade

Come wit' it now
Come wit' it now
Bulls on parade
Bulls on parade
Bulls on parade
Bulls on parade
Bulls on parade

RATM koristi vlastite pesme za buđenje svesti i otpora svemu prethodno navedenom. Oni podstiču aktivan otpor građana represivnom sistemu SAD (i šire, naravno). Pesma Bikovi na paradi jedna je od onih koja služi kao poziv na akciju, pozivajući slušaoce da prepoznaju i suprotstave se manipulativnim taktikama ljudi na vlasti, pre svega onim iz medijske sfere kao prethodnici svake vojne intervencije.

 Bulls on Parade bio je potresan i uspešan singl u Rageovoj karijeri, sažimajući sav bes i suzdržanu agresiju i prezir koji se osećao prema SAD i njegovoj umešanosti u Zalivskom ratu u Iraku 1991. Bend je debitovao singlom na međunarodnom nivou u Saturday Night Live 1996. godine, na veliki šok obožavaoca s obzirom na inherentno političku prirodu benda. Jasno je da je napetost bila na vrhuncu svih vremena, a samo je pogoršana činjenicom da je domaćin te večeri bio milijarder Steve Forbes, koji je stajao u žestokoj suprotnosti s političkom ideologijom benda. RATM su se gotovo odmah smestili u vruću stolicu obesivši naopako okrenute američke zastave na svojim pojačalima pre početka Bulls on Parade, ali su ih producenti primorali ukloniti. Nakon što je pesma završila, bend je bio prisiljen otići i zabranjeni su im budući nastupi na SNL-u. Bikovi na paradi su na mnogo načina bili kulminacija zvuka RATM i njihove protestne poruke. 

 Bikovi na paradi snažan je izraz revolucionarnog duha Rage Against The Machine, pesma koja zadire u zamršenost dinamike moći, kritikujući prioritete vojno-industrijskog kompleksa, medijsku manipulaciju i celokupno veličanje agresije od strane vlasti bogatih, privilegovanih i nasilnih pojedinaca koji drže ceo svet u šaci. Trajna privlačnost ove dinamične, krajnje emotivne i kritički intonirane pesme ne leži samo u njenom agresivnom zvuku i privlačnom ritmu već i u njenoj sposobnosti da izazove razmišljanje kod ljudi i nadahne na akciju, otpor sistemu.

Ono što Bulls on Parade čini tako dojmljivom pesmom(porukom) je njen zarazan ritam, živahna energija i tekst koji se suprotstavljaju tlačiteljima nevinih i onima koji žele zgaziti one ispod sebe. Pesma deluje kao sirena(za uzbunu) za sve one koji smatraju da je vlada zloupotrebila svoju moć i uskratila prava ne samo svojim građanima, već i građanima drugih naroda. Pesma je dokaz prezira koji su mnogi osećali i još uvek osećaju prema prekoračenju moći koje vlada često može istaći. Povlačeći paralele s pesmama kao što su Fortunate Son (Creedence Clearwater Revival) i Masters of War (Bob Dylan) u znak protesta protiv rata u Vijetnamu, jasno je da mnogi dele isti osećaj. A kada se ova poruka upakuje u visokoenergetski, moderan, riffovski i ljutiti paket koji je Rage Against the Machine, postaje jasno na čijoj su strani ljudi zapravo.

 




by Dragan Uzelac, proleće 2024.

 

 

Nema komentara:

Objavi komentar

Kraj Jima Morrisona