NEIL YOUNG – ROCKIN' IN THE FREE WORLD (1989.) (Nastavite da uživate u slobodnom svetu)
Na ulici su rasute boje
Crvena, bela i plava
Ljudi se vuku nogama
Ljudi spavaju u svojim cipelama
Ali znak upozorenja
Stoji pravo na putu
Mnogi ljudi govore
Da bi bilo bolje da su mrtvi
Ne osećam se kao Satana,
Ali ja to jesam za njih
Zato pokušvam da zaboravim,
Na sve načine!
Nastavite da uživate u slobodnom svetu
Nastavite da uživate u slobodnom svetu
Nastavite da uživate u slobodnom svetu
Nastavite da uživate u slobdonom svetu
Vidim neku ženu u sred noći
Sa bebom u naručju
Pod starom uličnom svetiljkom
Pored kante za smeće
Ona sada to dete ostavlja,
i odlazi da dobije dozu (droga)
Ona mrzi svoj život,
I šta je od njega napravila
Još jedno dete
koje nikad neće u školu ići
koje nikad se neće zaljubiti
Nikad uspeti da bude cool!
Nastavite da uživate u slobodnom svetu
Nastavite da uživate u slobodnom svetu
Nastavite da uživate u slobodnom svetu
Nastavite da uživate u slobodnom svetu
Mi imamo hiljadu izvora svetlosti
Za beskućnika
Mi imamo ljubazniji, nežniji,
Ručni mrtaljez
Mi imamo supermarkete
i toalet papir
imamo kutije od stiropora
za ozonski omotač
Imamo narodnog čoveka
Koji kaže da imamo nadu
Imamo gorivo da gori
I drumove da gazimo!
Nastavite da uživate u slobodnom svetu
Nastavite da uživate u slobodnom svetu
Nastavite da uživate u slobodnom svetu
Nastavite da
uživate u slobodnom svetu
Dve različite verzije Neil Youngove protestne himne - Rockin’ in the Free World obeležavaju njegov album Freedom(Sloboda) iz 1989. godine. Album se otvara s live akustičnom verzijom, a završava poznatijom električnom verzijom. Zajedljiva melodija (ujedinjena sa snažnim, distorziranim gitarskim zvukom) bila je usmerena na administraciju tadašnjeg američkog predsednika Georgea Busha starijeg. Uređena verzija prikazana je tokom odjavne špice dokumentarca Michaela Moorea iz 2004. Fahrenheit 9/11, optužujući administraciju Busha Jr..
Pesma nas upozorava na samozadovoljstvo vlastitih života i nedostatak empatije koju izražavamo prema ljudima koji nisu blagoslovljeni blagodatima i udobnim životnim stilom u kojem uživa većina Amerikanaca. Pesma je muzički putokaz koji nam govori da ne gubimo iz vida probleme s kojima se suočava naše društvo i njegovi manje sretni članovi. To je pesma uvida koja nas pokušava probuditi u stvarnosti kulture viđene na širem ekranu.
Album Freedom bio je Youngovo definitivno
raskršće (povratnički album) - jedinstvena snaga muzike i iskrene poruke još
jednom je odnela prevagu nad mračnom stranom života (nakon Youngove decenije
zdravstvenih, porodičnih i kreativnih problema koja je usledila nakon
sedamdesetih, njegove zlatne kreativne dekade). Bio je to rafinirani grunge udar - distorzirani zvučni čekić po glavi
umrtvljene rock scene, uljuljkane lažima o slavi i neprolaznim izmišljenim
vrednostima.Youngova katarzična oluja oduvala je po ko zna koji put gomilu
nabeđenih veličina otvarajući životni i umetnički prostor mnoštvu mladih
kreativnih ljudi.Ta se konstatacija pre svega odnosila na bend koji će
obeležiti devedesete – Nirvanu i
naročito na njenog lidera Kurta Cobaina,
ikonu generacije bez budućnosti i
muzičkog pokreta - grungea. Potonja titula koju je Neil Young dobio – kum grungea, bila je više nego
zaslužena.
There's colors on the street
Red, white and blue
People shufflin' their feet
People sleepin' in their shoes
But there's a warnin' sign
on the road ahead
There's a lot of people sayin'
we'd be better off dead
Don't feel like Satan,
but I am to them
So I try to forget it,
any way I can.
Keep on rockin' in the free world,
Keep on rockin' in the free world
Keep on rockin' in the free world,
Keep on rockin' in the free world.
I see a woman in the night
With a baby in her hand
Under an old street light
Near a garbage can
Now she puts the kid away,
and she's gone to get a hit
She hates her life,
and what she's done to it
There's one more kid
that will never go to school
Never get to fall in love,
never get to be cool.
Keep on rockin' in the free world,
Keep on rockin' in the free world
Keep on rockin' in the free world,
Keep on rockin' in the free world.
We got a thousand points of light
For the homeless man
We got a kinder, gentler,
Machine gun hand
We got department stores
and toilet paper
Got styrofoam boxes
for the ozone layer
Got a man of the people,
says keep hope alive
Got fuel to burn,
got roads to drive.
Keep on rockin' in the free world,
Keep on rockin' in the free world
Keep on rockin' in the free world,
Keep on rockin' in the free world.
Rockin’ in the Free World, furiozna i energična pesma Neila Younga, kultnog kanadskog kantautora koji je vlastitom muzikom i društvenim angažmanom (pre svega protestnim i u okviru pokreta ekološki osvešćenim pesmama) obeležio poslednjih više od pola veka istorije rokenrola, predstavlja vrhunac njegove bogate istorije numera koje su digle svoj glas protiv svih vrsta nesloboda, nasilja i ugnjetavanja ljudi širom sveta po brojnim osnovama – od elementarnih ljudskih prava do rasne diskriminacije nad Crncima i Indijancima severne Amerike. Od legendarne pesme Ohio (1970.), Youngovog mladalačkog obračuna sa administracijom omraženog američkog predsednika Richarda Nixona – priče o nasilnom gušenju mirnih studentskih antiratnih protesta na Univerzitetu Ken State, preko ekološki osvešćene After the Gold Rush(1970.)(Nakon zlatne groznice), potom pesama Southern Man (1970.)(Južnjak) i Alabama (1972.), koje se bave problemom rasne diskriminacije i robovlasničke prošlosti američkog Juga, sve do tema vezanih za genocid i sve moguće nepravde prema Indijancima, starosedeocima Amerike – od pesama Cortes the Killer (Kortez ubica) do Pocahontas, proteže se višedecenijski niz društvenog angažmana rokenrol kantautora čije su melodije i reči obeležile jednu epohu i kao britko sečivo zarile u svest i savest čovečanstva koje sve više krvari od zlodela pojedinaca i represivnih, militantnih sistema utonulih u pohlepu, nasilnost, licemerje i odsustvo bilo kakve empatije.
Što se tiče Youngove pesme Nastavite da živite u slobodnom svetu, istorija je bila sledeća: priča kaže da je pesma začeta nakon ukopa ajatolaha Homeinija (iako ovo može biti apokrifno – nesigurno, sumnjivo). Navodno, nakon što je posmatrao neke novinske fotografije na kojima Iranci nose Homeinijev kovčeg ulicama dok pale američke zastave, gitarista Youngove grupe Crazy Horse Poncho Sampedro je izjavio da šta god da radimo, ne bismo se trebali približavati Bliskom istoku. Verovatno je bolje da samo nastavimo svirati u slobodnom svetu. Uz Sampedrovo dopuštenje, Young je predlog pretvorio u himnički refren pesme koja je istovremeno bila vrlo kritična prema Sjedinjenim Američkim Državama i, iz određene perspektive, rodoljubiva na vlastiti ironičan način. Stihovi su dekonstruisali turobnost Reaganove Amerike osamdesetih godina prošlog veka, okrenuli predizborna obećanja Georgea Busha o hiljadu izvora svetlosti protiv njega i identifikovali rastuću vezu između američkog konzumerizma, nafte i ratnog huškanja. Pesma se takođe bavi neprijateljstvom izraženim prema piscu Salmanu Ruždiju nakon što je objavio kontroverzni roman Satanski stihovi. Nakon što su vlasti Irana (pre svih verski vođa, pomenuti Homeini koji je preminuo juna te godine) proglasili Ameriku za Velikog Satanu i izjavile da Ruždija zbog Satanskih stihova treba ubiti na licu mesta, Neil Young je svojom pesmom nastojao ustati u ime slobode govora. On se unutar pesme dotiče i tema siromaštva u Americi (ljudi koji spavaju u cipelama, aludirajući na beskućnike) i zloupotrebe droga.
Ovo je bila pesma koja se tako jasno mogla čuti na večernjim vestima (nastala u samo predvečerje pada Berlinskog zida, krajem 1989.), refren koji su sa strastvenom i neironičnom ozbiljnošću ponavljali studenti koji su vadili cigle iz Berlinskog zida i prvi put videli svetlo s onu stranu Gvozdene zavese (sveta podeljenog na dva bloka). Iako je Rockin’ in the Free World postala neslužbena himna kraja blokovske podele sveta, pada Berlinskog zida i sa njime i tzv. Gvozdene zavese, autor pesme, Neil Young je svoje prvo živo izvođenje iste posvetio hrabrom mladiću koji je stajao ispred tenka na Trgu Tiananmen na protestima u Kini (takođe 1989.).
Uticaj pesme na popularnu muziku takođe je bio dubok. Osim postavljanja kalupa za tretman protestne muzike u popularnoj kulturi u posthladnoratovskoj eri, Rockin’ in the Free World je postala prva grunge pesma(grunge - žargonska reč za nekoga ili nešto što je odvratno ili pak prljavo ili tzv. zvuk Seattlea, predstavljao je alternativni rock žanr i subkulturni pokret začet sredinom osamdesetih godina u severozapadnoj američkoj državi Washington (to se posebno odnosi na grad Seattle i okolinu), žanr koji je spajao punk rock & heavy metal (kao i uticaj tzv. indie, nezavisnih bendova)). Ovo je bio trenutak kada je jedan od najvažnijih kritičara vijetnamske ere zaslužio svoju titulu kuma grungea.
Od prethodne generacije, možda je Neil Young uspeo ostati najrelevantniji, posebno predajući štafetu Pearl Jamu kroz njihove saradničke koncerte, zajednička izdanja albuma i dugotrajno prijateljstvo. Pesma Rockin’ in the Free World postala je de facto bis Pearl Jama tokom drugog Zalivskog rata. S emocijama koje su bile uzburkane zbog rata s obe strane političke ograde, pevač Pearl Jama Eddie Vedder odlučio se izvesti svoj bis noseći grotesknu gumenu masku Georgea W. Busha. Publika je takve izvedbe dočekala s gotovo jednakim neprijateljstvom i podrškom, naglašavajući stalnu retoričku snagu Youngove numere i kulturološke podele o kojima je pisao.
by Dragan Uzelac, spring 2024.
Nema komentara:
Objavi komentar