PARTIBREJKERSI – PESME O SLOBODI
Moja nezavisnost zavisi od svih
kad ukapiram počne da me muči
kao da ću pući.
Da li sam to ja? Ili odsjaj moga gašenja?
Socijala – Ilegala - Margina
Vučem se ko mrcina.
Živim u kavezu,
živim u prolazu,
ja sam tuđin u sopstvenoj zemlji
ja živim u memli.
Da li sam to ja? Ili odsjaj moga gašenja?
Kroz glavu mi prolazi život sav
šta sam još mogao da dam
Partibrejkersi predstavljaju kultni srpski rock and roll bend, nastao davne 1982. godine u Beogradu – na razvalinama tzv. beogradske alternativne scene i pod snažnim uticajem punk rocka i rhythm & bluesa – jedinstvenih muzičkih izraza i tvrdokorno-samosvesne, underground i buntovne filozofije protesta.
Prodaješ se za sitnu lovu
ti bi da se dopadneš svakome kulovu
koji ne zna šta ti radiš
dok se tvojim znojem sladi.
Baciće ti mrvu koju
baciće ti kosku svoju
dok ti puziš, foliraš,
sa svojim životom žongliraš.
Nađi nekog ko te voli
spasi svoj život goli...
U čemu je tvoja suština
kada hoćeš da se dopadneš svima,
u čemu je
Po leđima te tapšu
kače ti lovore
iza leđa ti se smeju
dok o tebi govore.
Nađi nekog ko te voli
spasi svoj život goli
Predvođeni Zoranom Kostićem – Canetom, pevačem, tekstopiscem i svojeglavim, samosvesnim i slobodnim misliocem, čovekom čiji su uzori bili oni ljudi koji na najjednostavniji način mogu nešto bitno da kažu i drže pažnju publike na koncertu i čoveku koji se loži na izraz rock and rolla sa porukom čoveka koji razmišlja, koji može da razlikuje mnogo toga u ovom svetu koji nam se nudi kao gotova stvar, predvođeni i gitaristom, rhythm & blues partibrejkerom jedinstvenog, sirovog i krajnje prepoznatljivog, britkog i rezantnog stila – Nebojšom Antonijevićem, žurkolomci su od starta krenuli žestoko.
Mi ne idemo nikud, i ne radimo ništa,
mi smo jedna velika hipnotisana gomila
al’ ja znam ključ, ja poznajem tu bravu,
otključaću je i staviću ti svašta u glavu
ja mogu da te zamolim, ja mogu da te sludim,
ja mogu da te uspavam, ja mogu da te budim,
da li veruješ meni ili misliš svojom glavom
Obožavali su The Rolling Stones, Iggy Popa, The Doors, The Stooges, New Orders i ni u kom smislu nisu podilazili publici. Počeli su svoju iskrenu i buntovnu životnu priču – potragu za slobodom i mirom u duši, počeli su potragu za istinom i pričali su ono što su iskreno osećali u ritmu revolta prema sveopštem mrtvilu, koje je već tada, početkom osamdesetih, zahvatilo ove naše nesretne prokletoavlijske prostore.
Gramzivost i pohlepa?
Hvala lepa, hvala lepa.
Puno želja, puno mrtvog tela,
malo para, puno lešinara.
Plaća onaj koji ima,
licemerje lepi se po svima
Njihovo ime – Žurkolomci, podrazumevalo je incident i oni su se ponašali u skladu s tim – divlje. Bili su razbijači koji su izlazili na binu u stilu: karirane šulje, zulufi, pljuge u ustima, pivo. Bila je to njihova ogoljena i smela reakcija na šminkersu atmosferu grada, opšte mediokritetstvo i totalno duhovno mrtvilo.
Automatski se živi
svako nekog krivi
za propuštenu šansu
za propalu romansu.
Znoje se dlanovi
menjaju se planovi,
od danas do sutra,
preživeti do jutra.
Monotonija, lobotomija, jedini način življenja
Ovde niko ne prolazi,
ovde niko ne dolazi,
život polako gasne,
ljudi postaju konture jasne
Monotonija, lobotomija, jedini način življenja
I ostaje samo da se pališ...
Jedini način, jedini način
Njihov prvi singl - Hiljadu godina (1985.), izazivao je veliko čuđenje svojim beskompromisnim stilom i doneo je sasvim novi zvuk i pristup – sirov, prljav, radikalno neprilagođen, iskreno bolan, gorak i sa veoma jakim emotivnim nabojem. Žurka žurkolomaca je mogla da krene. Od debi albuma – Partibrejkers (1985.), sve do današnjih dana i albuma Sirotinjsko carstvo (2014.) ređali su se ultimativni albumi i numere koji nikog nisu ostavljali ravnodušnim.
Hoću da znam kuda vodi ovaj put,
mene i život moj,
čiji je početak, čiji je kraj,
koji to čovek večnu tajnu zna.
Tamo gde je srce, tamo sija sunce,
tamo gde je strah, tamo živi mrak.
Biti isti, biti poseban, biti slobodan, biti samo svoj
Marijo, majko Božija,
da li vidiš šta rade sa tvojom decom
Od kultnog singla, definitivnog rhythm & blues standarda - Hiljadu godina, preko esencijalnih Ako si, Hej ti dole, Večeras, Ulični hodač, Stoj Džoni, Put, Mesečeva kći, Pet ispod nule, Prsten, Bambusov cvet, zatim antologijskog, nenadmašnog trećeg albuma i pesama: Kreni prema meni, Ono što pokušavam, Najbolje se putuje, Sunca sin, Hipnotisana gomila, Zemljotres, Brejkersi stižu do vrhunca svog prvog perioda i mraka ratnih devedesetih. Nakon početnog talasa devedesetih - haosa, opšteg pokolja i depresije, grupa se angažuje unutar antiratnih pokreta, pre svega pesmom Rimtutituki.
Ja volim svoju muziku, iznad svega
to je moja ljubav sve do neba,
a ti po strani stojiš
i stalno mi greške brojiš
i nikad ruku da mi pružiš
Moja muzika je jača od bilo kakvog mača
pogledaj sad, ja sam sve što ti nikad ne možeš imati
Uprkos činjenici da su tokom osamdesetih (i sve do današnjih dana) Brejkersi širili urbanu kulturu, opšti primitivluk masa i vlastodržaca doveo je do apokaliptične eksplozije devedesetih i propasti svih pravih vrednosti – kako ljudskih, tako i kulturoloških. Rečitošću i smelošću tvrdokornog punk-rockera Cane je tvrdio da su nas kolektivno uništili: alkohol, masna klopa i narodna muzika. Nakon nestanka sa scene, opake bolesti i povratničkog albuma Kiselo i slatko (1994.), Cane i bend napuštaju sivilo Beograda i pronalaze svoj mir, veru i ljubav u pitomom banatskom gradu – gradu svetlosti – Zrenjaninu.
Nikad nisam bio mlad, bio sam uvek star,
ljute dane provodim sam, sam ližem svoje rane,
želiš li da sam živ, želiš li da sam srećan,
daj mi veru, zaštiti me od svega.
Ono što pokušavam sad,
ti nećeš moći za ceo svoj život
Istinska ljubav, mir u srcu i smirenje u duši doneli su bendu nove plodove – obnovljenu iskru kreativnosti, sjajne albume i nezaboravne koncerte – najjači adut Partibrejkersa. Od Ledenog doba preko Gramzivosti i pohlepe oni su prešli daleki i neizvesni put nesagledive srpske putešestvije ka demokratiji i novom razočarenju ojađenih ljudi. I našli se pred izborom: Sloboda ili ništa.
Ti možeš da spavaš ceo dan i noć
ti možeš da sanjaš da ćeš obojiti noć
sunce plovi po nebu i crta svoj krug
ljudi žive pod zemljom, vlada očaj i muk,
Bože, oprosti nam, pruži ruku i pomiluj nas,
ovo je moja molitva, ne zaboravi nas
Kao hroničar turbulentnog vremena i užasa naše bezbožne, bezdušne, bezosećajne, isprazne i licemerne stvarnosti, Cane je govorio: Živimo od milosti rđe. Ali, samo neka oni misle tako. Svi mi, u stvari, živimo od milosti Božije. Ja samo da imam osobu koja koja će da bude pored mene i sve se isplatilo. Velika je stvar da neko bude uvek pored tebe. Strah me je, u stvari, od mase. Iz mase će napraviti nove klase.
Neću da stojim u redu
da čekam na svoju bedu
neću, neću ne ne ne.
Za šaku mrva
da me praviš jadnijim od crva
neću, neću ne ne ne.
Sloboda ili ništa, sloboda ili ništa
Neću da se bojim
što uopšte i postojim
neću, neću ne ne ne.
Kao cvet za moju malu
kao dete za svoju mamu
žednom u pustinji voda
putniku zvezda s nebeskog svoda.
Sloboda ili ništa, sloboda ili ništa
Možeš da pričaš bilo šta
možeš da vodiš bilo gde
svo zlato, srebro sveta
ja ne vidim ništa bez nje
Sloboda ili ništa – bez nje čovek mre
Prešavši u prethodne tri decenije dalek i trnovit put (ka zvezdama), Cane i Partibrejkersi osvojili su za sebe (i sve one ljude dobre volje) putem jedinstvene Molitve i jedinstvenog beskompromisnog duha izvornog i čistog rock and rolla jedno ogromno prostranstvo (u srcu i duši) slobode, ljubavi i vere, pronašavši na raskršću života i smrti nekog ko ih voli, spasivši od gramzivosti i pohlepe naš i svoj život goli. U večnoj ljudskoj dilemi – sloboda ili ništa, odlučili su se za ljubav, veru i slobodu, pre svega onu vrstu slobode kada čovek misli svojom glavom. Ili, kao što je to legendarni Cane jednom prilikom sjajno definisao: Nemoj da se zamenjuješ ni sa kim. Brejkersi su autorski bend. Uprkos Stounsima mi smo se najviše na sebe ugledali. Preko nekih bitnih. Oni su nam bili samo putokaz na dugom i laganom putu do sebe samih.
Na početku i kraju svakog životnog puta ostaje jedno od ključnih pitanja: Da li veruješ meni ili misliš svojom glavom?. I potreba za slobodom, našim duhovnim hlebom nasušnim.
Na mnoga pitanja ti
ne mogu odgovoriti
al’ ti neka vrata
mogu otvoriti
Bolje sit gladan
nego sit glup
by Dragan Uzelac
Nema komentara:
Objavi komentar