THE BEATLES: BEATLES FOR SALE (1964)
Tokom druge polovine euforične 1964. godine The Beatlesi su održali svoju drugu američku turneju, izdali jedan od najlepših singlova svih vremena, I Feel Fine i objavili još jedan album, 4. decembra – Beatles for Sale. Na talasima uzavrele Bitlmanije, Beatlesi stižu do svog četvrtog studijskog albuma Bitlsi na prodaju, sa njima svojstvenim duhom ironije i uzbudljivog humora. Nakon silnih obaveza i beskraja nastupa širom sveta, oni nalaze inspiracije i snage da snime još jedan standardno dobar i poletan album, sliku jednog burnog i ubrzanog vremena.
Snimanje Beatlesa na prodaju započelo je 11. avgusta 1964., samo dva meseca nakon izlaska albuma A Hard Day’s Night. Iako će biti objavljen tek u decembru, užurbani raspored grupe značio je da ga moraju prilagoditi svojim drugim obavezama. U nedostatku kreativnog napona koji je narastao toliko mnogo od A Hard Day's Night, The Beatles su se vratili svojim pesmama iz Caverna (znameniti liverpulski klub u kojem su se kalili i postali poznati, kultno mesto njihove rane razvojne faze – pored brojnih noćnih klubova Hamburga, u Nemačkoj), oživljavajući stare obrade, rane Lennon -McCartneyjeve pesme i pregršt novih pesama.
This happened
once before
When I came to your door
No reply
They said it wasn't you
But I saw you peep through your window
I saw the light, I saw the light
I know that you saw me
As I looked up to see your face
I tried to telephone
They said you were not home
That's a lie
'Cause I know where you've been
I saw you walk in your door
I nearly died, I nearly died
'Cause you walked hand in hand
With another man in my place
If I were you I'd realize that I
Love you more than any other guy
And I'll forgive the lies that I
Heard before when you gave me no reply
I've tried to telephone
They said you were not home
That's a lie
'Cause I know where you've been
I saw you walk in your door
I nearly died, I nearly died
'Cause you walked hand in hand
With another man in my place
No reply, no reply
Ređaju se ultimativni The Beatles klasici, od prigušene, smirene No Reply (jedna od najosećajnijih Lennonovih pesama iz tog perioda, u bosa nova ritmu), sa Lennonovim ličnim, prepoznatljivim pečatom rokenrolerske energije. Zatim sledi I’m A Loser (prva Lennonova stvar iz tzv. dylanovskog perioda, kako je sam Lennon kasnije objašnjavao.
To sam ja u mom Dylanovom razdoblju. Deo mene sumnja da sam gubitnik, a deo mene misli da sam svemogući Bog, komentarisao je Lennon, uz osmeh, svoju tadašnju, umetničku fazu.
Kad se osvrnem na to, taj period našeg stvaralaštva, mislim da su pesme poput I’m A Loser i Nowhere Man bile Johnov vapaj za pomoć. Slušali smo dosta country i western pesama i sve su bile o tuzi. Tada nisi baš razmišljao o tome, tek kasnije misliš, Bože! Mislim da je to bilo prilično hrabro od Johna, nadovezao se svojim sećanjima Paul McCartney.
Uticaj Dylanovih moćnih tekstova, njegovog folka i ritam i bluza bio je ogroman. U ovoj pesmi oseti se dylanovski dodir u sirovosti usne harmonike, akustične gitare i iskusnijeg, misaonog teksta, u moćnom country maniru i duhu Amerike, osenčenima čistom britanštinom u naletu, još jednim lenonovskim biserom Baby’s In Black jedna od većine The Beatles pesama nastalih tokom silnih turneja i nastupa tih godina, jedna od onih napisanih po hotelskim sobama, u kantri i vestern stilu koji dominira ovim albumom, kompromis različitosti dva izuzetna autora, Lennona i McCartneyja, obogaćenim višeglasnom magijom. Do 1964. Lennon i McCartney počeli su odvojeno pisati pesme, iako su nastavili pomagati jedan drugom da dovrše pesme kada se za to ukazala potreba. Baby's In Black, međutim, bila je zajednički napisana pesma, kako se Lennon sećao 1980., zajedno, u istoj sobi.
Bolje da objasnim šta smo John i ja mislili pod ovim naslovom, zar ne?, reči su McCartneyja. Baby’s In Black priča je o devojci koja nosi crno jer je tip kojeg voli zauvek otišao. Onaj momak koji peva pesmu takođe joj se sviđa, ali ne stiže nigde. Napisali smo je izvorno u stilu valcera, ali je završila kao mešavina valcera i ritma. Baby’s In Black smo radili jer volimo vreme valcera – pre smo radili If You Gotta Make A Fool Of Somebody, cool 3/4 blues stvar. I drugi bendovi bi to primetili i rekli: Sranje čoveče, radiš nešto u 3/4. Dakle, bili smo poznati po tome. Mislim da smo takođe John i ja hteli napraviti nešto bluesy, malo mračnije, za odrasle, a ne samo pravi pop. I naša omiljena boja bila je crna.
Potom stižemo do krucijalne verzije izvornog Chuck Berry klasika pedesetih - Rock And Roll Music (jedan od najomiljenijih Lennonovih berijevskih rok klasika, veličanstvena posveta The Beatlesa jednom od svojih idola iz pedesetih, pored Carla Perkinsa, Litlle Richarda, Baddyja Hollyja) naprosto podrhtava nošen uverenjem i snažnom emocijom Jihna Lennona – njegovog božanstvenog vokala i zvuka klavira koji u duhu tradicije boogie-woogie trilira i pumpa ubitačni rockerski ritam.
Oh dear, what can I do?
Baby's in black and I'm feeling blue
Tell me, oh what can I do?
She thinks of him and so she dresses in black
And though he'll never come back, she's dressed in black
Oh dear, what can I do?
Baby's in black and I'm feeling blue
Tell me, oh what can I do?
I think of her, but she thinks only of him
And though it's only a whim, she thinks of him
Oh how long will it take
Till she sees the mistake she has made?
Dear what can I do?
Baby's in black and I'm feeling blue
Tell me, oh what can I do?
Oh how long it will take
Till she sees the mistake she has made?
Dear what can I do?
Baby's in black and I'm feeling blue
Tell me, oh what can I do?
She thinks of him and so she dresses in black
And though he'll never come back, she's dressed in black
Oh dear, what can I do?
Baby's in black and I'm feeling blue
Tell me, oh what can I do?
I’l Follow the Sun i Paul McCartney (napisana je 1959. u McCartneyjevoj porodičnoj kući u Allertonu u Liverpoolu) nam pomažu da sledimo Sunce na putu sreće i čiste lepote muzike, a Mr. Moonlight nadahnuti je lenonovski komad, put kroz snove (Mr Moonlight je napisao Roy Lee Johnson. Prvu poznatu snimku je napravio blues pijanista Piano Red, snimio je kao Dr Feelgood and the Interns. Izdana je kao b-strana Dr Feelgood, manjeg R&B hita 1962. godine). Kansas City/Hey-Hey-Hey-Hey! (moćna verzija Litlle Richardove pesme u šafl ritmu) predstavlja izvorni, dobri duh rock and rolla, pročišćen i oslobođen svih mogućih loših naslaga i glupih iluzija, mekartnijevski strastven, divlji, neukrotiv, nepotkupljiv u svojoj slobodi.
Sećam se da sam to napisao s Johnom, kod njega u Weybridgeu, iz nečega što je rekao šofer koji me odvezao tamo, prisećao se McCartney. John se odselio iz Londona, u predgrađe. Obično sam se sam dovezao tamo, ali me je šofer taj dan odvezao i rekao sam mu: Kako si? - O, naporno radim, rekao je, radim osam dana u nedelji. Nikada nisam čuo da neko koristi taj izraz, pa kad sam stigao u Johnovu kuću rekao sam: Hej, ovaj tip je upravo rekao, osam dana u nedelji (Eight Days A Week). John je potom rekao: U redu – Ooh, trebam tvoju ljubav, dušo... i napisali smo pesmu. Uvek smo brzo pisali. Napisali bismo na licu mesta. Ja bih se pojavio, tražeći neku vrstu inspiracije; Ili bih to dobio tamo, s Johnom, ili bih čuo da neko nešto govori.
Eight Days a Week (lebdeći optimizam The Beatlesa sredinom šezdesetih, umiven jednostavnošću, čistim elanom i toplinom) klasični je hit komad Beatlesa, naslonjen unutrašnjim šarmom na prelepu badiholijevsku Words of Love, omaž Baddyju Hollyju, američkoj pop legendi (koji je rano nastradao u avionskoj nesreći 1959. godine). Baddy Holly je bio prototip pop zvezde pedesetih, autor, gitarista i producent, neko ko je nakon turneje po Britaniji sa svojim bendom Crickets, tokom 1958. neizmerno uticao na kasniju eksploziju BEAT muzike u Engleskoj, dok je za rane Beatlese bio i ostao idol čije su mnoge pesme izvodili i crpeli iz njih inspiraciju za sopstveni rad, koren i izvorište celokupne Bitls magije, duboko u tlu Amerike.
Buddy Holly je bio potpuno drugačiji; bio je izvan Nashvillea, pa nas je to upoznalo sa country muzičkom scenom. Mnogo mi se sviđa Buddyjev vokalni stil. I njegovo pisanje. Jedna od glavnih stvari o The Beatlesima je da smo počeli pisati vlastiti materijal. Ljudi danas to uzimaju zdravo za gotovo, ali tada niko nije. John i ja smo počeli pisati zbog Buddyja Hollyja. Bilo je kao, Wow! Piše pesme i muzičar je, objasnio je Paul McCartney izvorište Beatles nadahnuća.
Beatlesi su od najranijih dana izveli niz pesama Buddyja Hollyja uživo. Među njima su That'll Be The Day , Peggy Sue, Everyday, It's So Easy, Maybe baby, Think It Over, Raining In My Heart. Ime Beatlesa delimično je inspirisano Hollyjevom pratećom grupom, The Crickets (cvrčci – bube). Sva četiri člana bili su strastveni obožavatelji Hollyja, a 1976. Paul McCartney kupio je izdavačka prava za njegove pesme.
Hold me close
and tell me how you feel
Tell me love is real
Words of love you whisper soft and true
Darling I love you
Let me hear you say the words I long to hear
Darling when you're near
Words of love you whisper soft and true
Darling I love you
Honey Don’t (obrada legendarnog Carla Perkinsa), u klasičnom Ringo Starr, kantri maniru, kaska neobavezno po stabilnom Bitls tlu i utabanoj stazi, jašući ka Every Little Thing, ništa manje ili više ambicioznoj (ljubavna pesma posvećena Paulovoj tadašnjoj devojci, prelepoj Jane Asher). I Don’t Want to Spoil the Party, u istom amerikanizovanom maniru, like an easy, country western style (jedna od zgodnih, malih pesama koju je tandem Lennon-McCartney napisao za Ringo Starra). Ali već naredna What You’re Doing, pretposlednja na albumu, nastupa sa mnogo više energije i uverenja, nošena dahom McCartneyja.
Ovu smo napisali Lennon i ja u Atlantic Cityju kao Every Little Thing. Nije da je Atlantic City posebno inspirativan, jednostavno smo tamo imali slobodan dan od turneje! Ringo je u uvodu lepo dekorisao bubanj, a ja udvostručujem vokal i sviram klavir, objasnio je nastanak pesme What You’re Doing Paul McCartney.
Everybody’s Trying to Be My Baby zatvara prodavnicu Bitlsa u energičnom klasik rock maniru pedesetih, u najboljoj Carl Perkins tradiciji (reč je o legendarnom gitaristi, autoru rokenrola iz pedesetih, jednom od najuticajnijih u bogatoj istoriji moderne muzike), Harrison (kao veliki obožavaoc Perkinsa) u jednom od svojih veoma nadahnutih izdanja iz doba Bitlmanije. Beatlesi su snimili još dve Perkinsove pesme za EMI – Honey Don’t i Matchbox, obe je otpevao Ringo Starr. Odsvirali su i brojne njegove pesme uživo: John Lennon je otpevao Tennessee, Bopping The Blues, Blue Suede Shoes i ranu verziju Honey Don’t; Paul McCartney izveo je Sure To Fall (In Love With You) i duet s Lennonom na Lend Me Your Comb.
Just let me hear some of that
rock and roll music
Any old way you choose it
It's got a back beat, you can't lose it
Any old time you use it
It's gotta be rock and roll music
If you wanna dance with me
If you wanna dance with me
I've got no kick against modern jazz
Unless they try to play it too darn fast
And lose the beauty of the melody
Until they sound just like a symphony
That's why I go for that rock and roll music
Any old way you choose it
It's got a back beat, you can't lose it
Any old time you use it
It's gotta be rock and roll music
If you wanna dance with me
If you wanna dance with me
I took my love on over cross the tracks
So she can hear my man awail a sax
I must admit they have a rocking band
Man, they were blowing like a hurricane
That's why I go for that rock and roll music
Any old way you choose it
It's got a back beat, you can't lose it
Any old time you use it
It's gotta be rock and roll music
If you wanna dance with me
If you wanna dance with me
Way down South they had a jubilee
Them Georgia folks they had a jamboree
They're drinking home brew from a wooden cup
The folks are dancing, there are all shook up
And started playing that rock and roll music
Any old time you use it
It's got a back beat, you can't lose it
Any old time you use it
It's gotta be rock and roll music
If you wanna dance with me
If you wanna dance with me
Don't care to hear them play a tango
And In The Mood they take a mambo
It's way too early for a congo
So keep a rocking that piano
That's why I go for that rock and roll music
Any old time you use it
It's got a back beat, you can't lose it
Any old time you use it
Gotta be rock and roll music
If you wanna dance with me
If you wanna dance with me
Novi duh iz The Beatles boce spremao se da već naredne, 1965. godine pokaže u potpunosti svoje pravo lice i oduva sve pred sobom, isključivo lepotom, snagom talenta, vizije, blistavom energijom i do tada neviđenom autorskom kreativnošću četvorice sasvim običnih momaka iz Liverpula.
By Dragan Uzelac
Nema komentara:
Objavi komentar