THE BEATLES: A HARD DAY’S NIGHT (1964)
Peti singl I Want to Hold Your Hand objavljen 29. novembra 1963. godine, obarao je nove rekorde na vrhovima zvaničnih muzičkih top lista Britanije, Amerike i ostatka sveta. Bio je to jedan od najmoćnijih singlova The Beatlesa koji im je napokon omogućio proboj u Ameriku, naročito nakon njihovog gostovanja u čuvenom TV šou The Edi Sullivan Show, 9. februara 1964. Pesma I Want to Hold Your Hand bila je u suštini nekonvencionalna i tehnički nesavršena po američkim standardima, ali je uspela da elektrifikuje umrtvljenu američku pop scenu i muziku. Beatlesi su kao niko pre njih uspeli da prenesu duh britanske pop muzike u Ameriku (godinama unazad izučavajući preko ploča pristiglih iz Amerike njihov ritam i bluz), nateravši potom mlade Amerikance s gitarama da izučavaju njihovu muziku i uhvate suštinu onoga što oni rade i duh novog vremena koji su doneli svojim inovativnim snimcima. Većina američkih muzičara tvrdila je tada da ih je ova pesma promenila i uvela u novu eru, promenivši im živote. Bio je to početak britanske invazije na Ameriku, kolevku rokenrola, bio je to početak kulturne revolucije i rađanje duha nekog novog vremena. Ludilo neprestanih nastupa i turneja, propraćenih suludom histerijom, umnožavalo se do granica izdržljivosti, groteske i apsurda. Na nekim od koncerata The Beatlesi se bukvalno više nisu ni čuli od buke obožavaoca – vrištanje je nadmašivalo snagu muzike.
It's been a
hard day's night, and I've been working like a dog
It's been a hard day's night, I should be sleeping like a log
But when I get home to you I find the things that you do
Will make me feel alright
You know I work all day to get you money to buy you things
And it's worth it just to hear you say you're going to give me everything
So why on earth should I moan, cos when I get you alone
You know I feel OK
When I'm home everything seems to be right
When I'm home feeling you holding me tight, tight, yeah
It's been a hard day's night, and I've been working like a dog
It's been a hard day's night, I should be sleeping like a log
But when I get home to you I find the things that you do
Will make me feel alright owww
So why on earth should I moan, cos when I get you alone
You know I feel OK
When I'm home everything seems to be right
When I'm home feeling you holding me tight, tight, yeah
It's been a hard day's night, and I've been working like a dog
It's been a hard day's night, I should be sleeping like a log
But when I get home to you I find the things that you do
Will make me feel alright
You know I feel alright
You know I feel alright
Nakon šestog hita Can't Buy Me Love, jednostavne i hitmične Mekartnijeve pesme, sastavljene od džezerskih i bluzerskih molskih akorda s običnim akordima u refrenu, ova pesma je uvod u drugu fazu karijere The Beatlesa, fazu globalnog priznavanja i autorskog sazrevanja neprevaziđenog kreativnog tandema Lennon-McCartney. Bila je to ujedno poslednja pesma gde njih dvojica u stilu: Jedan na jedan, oči u oči, kako je to kasnije objasnio Lennon, komponuju zajedno, vremenom se razdvajajući kao autori (ali se i dalje konsultujući i savršeno nadopunjujući) iz čije je kreativne napetosti, plodonosne interakcije i različitih pogleda na muziku i život proizašlo mnoštvo besmrtnih pesama Bitlsa u potonjoj karijeri benda. Bitlsi se privremeno povlače i snimaju svoj prvi i od pet igranih filmova - A Hard Day’s Night, u režiji Dika Lestera, izvanredna kombinacija (izvan uobičajenih klišea pop filmova) njihove muzike, ilustracije životnog stila The Beatlesa, sjajnog humora (prepunog prepoznatljivog britanskog ludila i cinizma) i nadrealnih epizoda, domišljat i pun duha (poput njihove vanvremenske muzike) prikaz njihovih tadašnjih života, sve te kombinacije opšte histerije, ironičnog otklona The Beatlesa prožetog humorom i kreativnošću, uz neverovatnu neposrednost i prirodnost četvorice momaka, superzvezda koje su se ponašale sasvim obično i demistifikovale glupost medijskih manipulacija.
Bili smo drugačiji. Bili smo stariji. Poznavali smo se na svim nivoima koje nismo znali kad smo bili tinejdžeri. Rane stvari - razdoblje teškog dana, kako ga zovem - bile su seksualni ekvivalent početnoj histeriji veze. A period Sgt. Pepper - Abbey road bio je zreliji deo veze, reči su Johna Lennona o duhu Beatlesa i njihovom spiritualnom usponu kroz osam fascinantnih, kreativnih godina.
Nakon svetske premijere filma u julu 1964. godine, usledio je i novi The Beatles album, 10. jula 1964. izlazi A Hard Day’s Night. Noć nakon napornog dana slika je sulude, ubrzane do granica (ne)izdržljivosti Bitls svakodnevnice u doba Bitlmanije. A Hard Day's Night postao je njihov prvi album koji se sastojao isključivo od originalnog materijala i jedino izdanje The Beatlesa koje se sastojalo isključivo od pesama koje je napisao kreativni tim Lennon-McCartney. John Lennon svirao je na albumu Gibson Jumbo J-160E elektro akustičnu gitaru. Harrison je u međuvremenu koristio svoj novi Rickenbacker 360/12 Deluxe s 12 žica, koji je brzo postao zaštitni znak zvuka na albumu A hard day’s night.
U naslovnoj numeri albuma i filma, poletni i moćni Lennon (koji je na ovom albumu pružio neke od svojih najboljih partija) progovara (sa uvek prisutnom dozom ironije i uz malu pomoć ringoizma – neobične kovanice) o Beatles svakodnevnici, novom životnom stilu dodatnog ubrzanja, gde se sve neprestano rola, kotrlja i valja. A onda, u trenutku inspirativnosti, između dva nastupa, sledi briljantna I Should Have Known Better (prelepa melodija i usna harmonika Johna Lennona, nastala pod uticajem muzike Boba Dylana), vrhunski lenonovski Beatles biser za sva vremena, čudo melodičnosti, lepršavosti i harmonije. Pesma (snimljena u legendarnoj sceni filma dok Beatlesi igraju karte u vozu) počinje aproksimacijom Dylanovog stila harmonike. Pesma je bila jedna od poslednjih The Beatles izvedbi na kojoj se nalazio instrument usna harmonika, koji je bio istaknut na njihovim ranijim hitovima Love Me Do , Please Please Me i From Me To You.
If I fell in love with you
Would you promise to be true
And help me understand
Cause I've been in love before
And I found that love was more
Than just holding hands
If I give my heart to you
I must be sure
From the very start
That you would love me more than her
If I trust in you oh please
Don't run and hide
If I love you too oh please
Don't hurt my pride like her
Cause I couldn't stand the pain
And I would be sad if our new love was in vain
So I hope you see that I
Would love to love you
And that she will cry
When she learns we are two
Cause I couldn't stand the pain
And I would be sad if our new love was in vain
So I hope you see that I
Would love to love you
And that she will cry
When she learns we are two
If I fell in love with you
Na nju se nadovezuje još jedan krucijalni The Beatles klasik - If I Fell, tako nadahnuta, setna, romantična, višeglasjem ustreptala i uzdignuta u nebeske visine, taj brilijant koji čoveka obasjava iznutra i zauvek, nepovratno veže nevidljivim Bitls sponama duše. Kako je sam Lennon jednom prilikom kasnije izjavio, bio je to njegov prvi pokušaj da napiše baladu i pokaže svoju drugu, znatno romantičniju i liričniju stranu ličnosti i muzičara koja se nije mogla videti ispod teških naslaga njegovog buntovnog, oporog i ciničnog stila. Pesme poput In My Life pokazaće i jednog drugog, manje ironičnog, hipersenzibilnog sanjara, koji je koristio svoj otkačeni i sarkastični smisao za humor, uz borbenu jetkost i iskrenost kao odbrambene mehanizme u svetu licemerja i prljavih igara industrije pohlepe i komercijalizacije umetničkih ideja.
To je moj prvi pokušaj da napišem pravu baladu. To je bila preteča pesme U mom životu. Ima isti sled akorda kao In My Life : D i B-mol i E-mol, takve stvari. I to je poluautobiografsko, ali ne svesno. To pokazuje da sam pisao sentimentalne ljubavne balade, glupe ljubavne pesme, još davno, osvrt je Lennona na vlastitu romantičnu stvar, jedan od ukrasa ovog moćnog albuma.
Ljudi zaboravljaju da je John napisao neke prilično lepe balade, dodatno je pojasnio Paul McCartney nežniju stranu frenda Lennona. Ljudi su o njemu skloni razmišljati kao o oštroumnom duhovitom, agresivnom i abrazivnom, ali je imao vrlo toplu stranu prema sebi koju nije voleo previše pokazivati u slučaju da bude odbijen.
I'm Happy Just to Dance With You upotpunjuje filigranski ugođaj ovog sjajnog albuma (verovatno najjačeg, ako se u obzir uzme prva, znatno komercijalnija i manje autorska faza The Beatles stvaralaštva). And I Love Her prikazuje McCartneyja u svom punom sjaju i u jednom od najkreativnijih izdanja, negde u ravni pop rock klasika za sva vremena, yestrdejovski obojen njegovim nepresušnim talentom i šmekom da uvek pogađa ravno u srce, melodična, odmerena, strasna, daleka i zauvek lepa, ukrašena toplinom glasa i gitare.
Bila je to prva balada koja me je dojmila. Ima lepe akorde u sebi, Svetle su zvezde koje sjaje, tamno je nebo.... Sviđaju mi se slike zvezda i neba. Bila je to stvarno ljubavna pesma. I u naslovu je bila važna stvar. Naslov dolazi u drugom stihu i ne ponavlja se. George je na njoj svirao jako dobru gitaru. Delovalo je jako dobro, euforično je objašnjavao vlastitu stvar McCartney.
Tell Me Why se rutinski rola kroz dan nakon teške noći, nošena dahom Jihna Lennona koji svet Beatlesa uvek pomalo senči, produbljuje i rokerski energetski osnažuje, i kotrljajući uleće u sferu besmrtnih singlova poput Can’t Buy Me Love.
Can’t Buy Me Love je moj pokušaj da napišem bluesy mod. Ideja iza toga bila je da su svi ti materijalni posedi vrlo dobri, ali mi neće kupiti ono što stvarno želim. Bila je to vrlo zabavna pesma. Ella Fitzgerald je kasnije napravila njenu verziju čime sam bio vrlo počašćen, oduševljeno je pričao Paul McCartney, prisečajući se vlastite pesme napisane u Parizu tokom turneje Beatlesa.
I should have
known better with a girl like you
That I would love everything that you do
And I do, hey, hey, hey, and I do
Whoa, oh, I never realized what a kiss could be
This could only happen to me
Can't you see, can't you see
That when I tell you that I love you, oh
You're gonna say you love me too, oh
And when I ask you to be mine
You're gonna say you love me too
So I should have realized a lot of things before
If this is love you've got to give me more
Give me more, hey hey hey, give me more
Whoa, oh, I never realized what a kiss could be
This could only happen to me
Can't you see, can't you see
That when I tell you that I love you, oh
You're gonna say you love me too, oh
And when I ask you to be mine
You're gonna say you love me too
You love me too, you love me too
You love me too
Any Time at All predstavlja još jedan bitlsovski dovoljno drzak, smeo, nadahnut i poletan komad, nešto naizgled tako prepoznatljivo, a opet dovoljno samosvesno da izmiče rutini pop melodija. I’ll Cry Instead još je jedna vešta transformacija starog u ruho novog i inspirativnog, vešto preoblikovana i pionirskom vizijom nadahnuta. Sve naprosto podrhtava pred naletima nepresušne The Beatles energije, vitalnosti i kreacije. Bila je to Lennonova stvar, njegov nagoveštaj mizoginije i frustracije koju je osećao u to vreme, po rečima njegove tadašnje supruge Cynthije. Bio je idol milionima, ali sloboda i zabava iz ranih dana su nestali.
You know if you break my heart I'll go
But I'll be back again
Cos I told you once before goodbye
But I came back again
I love you so
I'm the one who wants you
Yes, I'm the one
Who wants you, oh ho, oh ho, oh
You could find better things to do
Than to break my heart again
This time I will try to show that I'm
Not trying to pretend
I thought that you would realize
That if I ran away from you
That you would want me too
But I got a big surprise
Oh ho, oh ho, oh
You could find better things to do
Than to break my heart again
This time I will try to show that I'm
Not trying to pretend
I wanna go but I hate to leave you,
You know I hate to leave you , oh ho, oh ho, oh
You, if you break my heart I'll go
But I'll be back again
I taman kada poželite da se malo odmorite , udahnete malo vazduha predaha, sledi novi Beatles udar, Things We Said Today (McCartneyjeva sumorna tema, pesma zlokobne atmosfere i tekstom koji govori o frustrirajućim prekidima njegove veze sa glumicom Jane Asher, problemima dvoje mladih, prezaposlenih ljudi).
Sećam se da sam jednog poslepodneva napisao Things We Said Today u jednoj od kabina ispod palube na svojoj akustičnoj gitari (tokom boravka na Devičanskim ostrvima s Jane Asher, na odmoru). Pobegao sam s glavne zabave, ali dole je bilo pomalo gadno; osetio si miris ulja i brod se malo ljuljao, a ja nisam najbolji jedriličar na svetu, pa sam napisao malo toga dole, a onda ostatak na stražnjoj palubi gde nisam mogao osetiti miris motora. Ne znam zašto je motor bio upaljen, pretpostavljam da smo se kretali, čudesan je opis, prisećanje McCartneyja na nastanak pesme i dan u životu.
Bila je to pesma u Lennonovom stilu, koju je John jako voleo. Opet ta dražesna, neodoljiva seta, blues prizvuk, harmonija, raskoš saglasja, energije i melodičnosti. When I Get Home, tipični je Lennonov r’n’r klasik, tako gorak, osenčen jetkošću i silinom uverenja, iznova i do samog kraja (To sama ja, još jedan Wilson Pickett, rekao je Lennon). Lennonova You Can’t Do That nepretenciozno slušaoca vodi ka poslednjoj stvari na ovom antologijskom albumu.
I’ll Be Back (jedan od Lennonovih favorita na albumu koji je veličanstveno obojio svojom nadahnutošću, kreativnošću i setom, iskren i melanholičan Lennonov esej u dursko-molskoj labilnosti njegovog intuitivnog stila, bez refrena, pesma sastavljena kao dvanaestotaktna strofa u dva jednaka dela) veliča neuništivost liverpulskog duha koji vas prosto mami lepotom da mu se stalno i iznova vraćate. Ako ste kojim slučajem ikad pomislili da postoji nešto bolje, ovaj genijalni album će vas uveriti da grešite.
By Dragan Uzelac
Nema komentara:
Objavi komentar