Translate

srijeda, 28. rujna 2022.

THE BEATLES: WITH THE BEATLES (1963)

 


THE BEATLES: WITH THE BEATLES (1963)

     Nastupi Beatlesa i njihovi euforični koncerti širom sveta pretvoreni su u jedinstvenu histeriju i požar koji će zapaliti svet (Lennon je sve to nazvao masovni vrisak, ironićno upoređujući njihove nekadašnje, prave i energične – straight rock nastupe sa koncertima u doba bitlmanije koji su se pretvorili u rutinsko odrađivanje svirke koja se više nije čula od vriska publike). Kada su novembra 1964. godine nastupili pred samom britanskom kraljicom, uvek britki i cinični Lenon obratio se publici na sledeći način: Neka oni u poslednjim redovima tapšu, a oni u prvim, slobodno zveckajte nakitom!


 

     Što se same muzike tiče, njihov prvi album smenjen je sa vrha top liste posle sedam meseci, kada se pojavio njihov drugi album With the Beatles. Između albuma svet su bombardovali uspešnim singlovima – 12. aprila 1963. godine pojavljuje se From Me to You (njihov treći singl, pesma napisana u autobusu, tokom jedne od turneja sa Helen Šapiro, 28. februara 1963. godine), a 23. avgusta 1963. She Loves You (nastala u hotelskoj sobi u Njukastlu, 26. juna 1963. kao jedna od mnogobrojnih, vanvremenskih posledica varničenja između dva neverovatna autorska talenta, emotivno povezana u svoj svojoj različitosti i nepresušnoj kreativnosti, stanju duha Johna Lennona kao ravnodušnog nekonformiste i cinika, s jedne, i Paula McCartneyja kao večnog optimiste, tanane igre svetlosti i tame, bluz sete zaodenute gorčinom i razigrane melodičnosti u ovitku lepršavosti) veoma zapaljiva i hitmična ljubavna stvar, jedna od onih sa kojima su obarali publiku s nogu. Usledile su zatim turneje po Švedskoj, Engleskoj, Francuskoj, a onda, 7. februara 1964. godine trijumfalna The Beatles invanzija na Ameriku, na njujorškom aerodromu Kenedi, Beatlese je dočekalo oko 10.000 izbezumljenih obožavalaca (tačnije obožavateljki). Histerično vrištanje i buka nadjačali su buku avionskog motora, ludilo je definitivno nadvladalo sve. Oni su nešto što naši roditelji ne mogu da razumeju i mi smo na to ponosni, bila je jedna od suštinskih izjava kao dokaz menjanja svega pod uticajem Bitlmanije. Beatlesi su postali novi heroji mladih. Ipak, kada su Beatlesi prvi put svirali u Americi, to je već bio čist zanat. Inspiracija je davno iščezla sa naših koncerata, objašnjavao je Lennon, sve lepote i šarm uspeha unutar šou biznisa. Mašinerija je već tada preuzimala potpunu kontrolu nad celom stvari i ubrzano menjala tok revolucije. U početku su stvari još uvek izgledale idilično, veselo i bezazleno, ali...

Well gonna write a little letter
Gonna mail it to my local D.J.
It's a rocking little record
I want my jockey to play
Roll over Beethoven
Gotta hear it again today

You know my temperature's rising
And the jukebox blows a fuse
My heart beating rhythm
While my soul keeps singing the blues
Roll over Beethoven
And tell Tchaikovsky the news

I got a rocking pneumonia
I need a shot of rhythm and blues
I think I caught it off the writer
Sittin' down by the rhythm reviews
Roll over Beethoven
We're rockin' in two by two

Well if you feel it and like it
Well get your lover and reel and rock it
Roll it over and move on up
Just triffle further and reel and rock it
Roll it over
Roll over Beethoven
A rocking in two by two - Ooo

Well early in the morning
I'm a giving you the warning
Don't you step on my blue suede shoes
Hey diddle diddle
I'll play my fiddle
Ain't got nothing to lose
Roll over Beethoven
And tell Tchaikovsky the news

You know she wiggles like a glow worm
Dance like a spinning top
She's got a crazy partner
Oughta see them reel an rock
Long as she's got a dime
The music will never stop
Roll over Beethoven
Roll over Beethoven
Roll over Beethoven
Roll over Beethoven
Roll over Beethoven
Dig to these rhythm and blues

     Lavina Bitlmanije sve se ubrzanije kotrljala. Četvrtog novembra 1963. godine objavljen je drugi album The Beatlesa, With the Beatles, koji se učvrstivši njihovu dotadašnju reputaciju vešto nadovezao na neposrednost i vitalnu snagu njihovog debi ostvarenja. Još uvek je to bio put traženja pravih Beatlesa, samosvesnih, kreativnih i vizionarskih, kombinacija rock and roll standarda i američkih rhythm&blues korena, sa neodoljivom dozom melodične privlačnosti.

Beatlesi su bili intelektualni, pa su i na tom nivou bili privlačni. Ali osnovna privlačnost Beatlesa nije bila njihova inteligencija. Bila je to njihova muzika. Tek nakon što je neki tip iz London Timesa rekao da u pesmi It Won't Be Long ima eolskih kadenci, srednja klasa je počela slušati - jer je neko stavio oznaku na to, objašnjavao je John Lennon.

     With the Beatles otvara lenonovski poletna, energična, rokerski raspojasana i raspevana It Won’t Be Long, pohvala čistoj rock and roll ludosti, jednostavnosti i senzibilitetu neposrednosti, otvorenog srca spremnog da prihvati svakog dobronamernog čoveka. Sledi je All I've Got to Do, još jedna od onih Lennonovih stvari koje mirišu na pritajeni blues, neku čudesnu, nežnu tugu koja glasom dira dušu, dok melodijom i uzdahom prodire još dublje, do suštine svakog iole senzibilnog stvorenja spremnog da iskreno voli i nesebično se daje. Lennon je navodno bio inspirisan Smokeyjem Robinsonom, a početni akord i opšta lirska tema podsećaju na The Miracles - You Can Depend On Me (To ja pokušavam ponovo glumiti Smokeyja Robinsona, izjavio je Lennon u svom vrckavom stilu inteligentnog šereta).

    Tu je i klasični Paul McCartney, koji eksplodira u predivnoj, romantičnoj All My Loving, nežnom, sentimentalnom komadu punom ljubavi, lepršavosti, neosetne doze ironije i sete (uopšteno ova se pesma smatra prvim velikim delom McCartneyja, pesmom napisanom tokom turneje Beatlesa s Roy Orbisonom), zatim harisonovska Don’t Bother Me (prva Harrisonova samostalna Beatles melodija, zatamnjene atmosfere i ukusa potištenosti), najava ogromnog talenta u senci tandema Lennon-McCartney.

Don't Bother Me napisao sam u hotelu u Bournemouthu, gde smo 1963. svirali tokom letnje sezone, kao vežbu da vidim mogu li napisati pesmu. Bio sam bolestan u krevetu. Mislim da nije posebno dobra pesma; možda uopšte nije pesma. Ali barem mi je pokazalo da sve što trebam učiniti je nastaviti pisati i da ću možda na kraju napisati nešto dobro, pojašnjava Harrison svoju prvu Beatle numeru.

Od kada je George počeo pisati pesme, isporučivao je jednu pesmu po albumu. Bila je opcija uključiti Georgea u tim za pisanje pesama. John i ja smo stvarno razgovarali o tome. Sećam se kako sam jednog jutra prošao pokraj Woolton Churcha s Johnom i prešao na pitanje: Bez želje da budem previše zao prema Georgeu, trebamo li nas troje pisati ili bi bilo bolje bez njega, da ne komplikujemo? Odlučili smo da se zadržimo na nas dvoje. George se kasnije poboljšavao i na kraju napisao sjajan klasik poput Something, reči su Paula McCartneyja.

     Poletna, harmonikom i intenzivnom višeglasnom harmonijom obojena Little Child, rani je, sirovi r’n’r & r’n’b, tradicija na bitlsovski način (po rečima McCartneyja inspirisana muzikom Eltona Hayesa, folk pevača iz pedesetih). Bila je to pesma tipična za rane Beatlesee, zavodljiva i sugestivna, provokativno ulično zezanje mladih liverpulskih čupavaca, njihova spontana i oslobađajuća energičnost, britanizovana verzija američke muzike, odraz njihovog jedinstvenog i svežeg autorskog pristupa melodiji gde su intuitivnost i sklonost istraživanju bili zamena za težnju ka sviračkoj superiornosti i robovanju standardima i klišeima. Sa Beatlesima kreće do tada nezamisliva revolucija i slobodarski duh na svim poljima, od njihove spontanosti, prirodnosti, intuitivne snalažljivosti i neposrednosti, preko iščašenog smisla za humor, engleske ekscentričnosti, lenonovskog sarkazma i beskompromisnosti, mekartnijevske melodičnosti i kreativnosti, inovativnosti i znatiželje, pomeranja granica na svim poljima stvaralaštva, pionirske uloge i kreativnosti kojoj do tada nije bilo ravne. Bila je to posledica savršenog spoja dva vanredna talenta i dve tako različite ličnosti i autora koji su se gotovo idealno nadopunjavali i jedan drugog inspirisali u daljem i daljem napretku i duhu radoznalosti, stalne želje za inovativnošću i napretkom.

Tokom tog razdoblja formirala se saradnja Lennon/McCartney u pisanju pesama. Prešli smo s Love Me Do na pisanje dubljih, mnogo intenzivnijih stvari. Tako da je bilo dobro da nam se neko nije pojavio i rekao kako Till There Was You nije cool, objašnjava McCartney.

     Till There Was You setni je ljubavni mekartnijevski napitak, duh tradicije u novom ruhu šezdesetih, nešto što neguje dušu prostodušnom milinom, kao poj nekadašnjih romantičara, trubadura (u originalu, bila je to pesma Meredith Wilson za mjuzikl The Music man iz 1957.).

Imao sam stariju sestričinu, Elizabeth Danher, sada Robbins. Imala je veliki uticaj na mene. Betty bi mi puštala ploče poput Fever Peggy Lee. Peggy Lee je takođe radila Till There Was You. Nisam znao da je to iz mjuzikla The Music Man sve do mnogo godina kasnije. To me je dovelo do pesama poput  A taste of honey i stvari koje su bile malo levo i desno od rock ’n’ rolla, prisećao se kasnije McCartney.

Drugi album je bio nešto bolji od prvog, s obzirom da smo na njemu potrošili više vremena, a bilo je i više autorskih pesama. Napravili smo Money za taj album i druge obrade: Please Mister Postman, You Really Got A Hold On Me i Devil In Her Heart, opskurnu američku pesmu The Donaysa, objašnjavao je George Harrison deo početne Beatles magije.

     Čisti rock and roll - Please Mr Postman, obrada Johna Lennona (bila je to obrada pesme Motown grupe The Marvelettes, još jedne soul majstorije koja je uticala na rane Beatlese), eksponira čudesni glas koji definiše pojam rock and rolla kao najjednostavnije i najneposrednije radosti življenja. Sledi je vanvremenski klasik, Chuck Berryjeva Roll Over Beethoven, propuštena kroz Harrisonov Beatle filter, plesna idila, najizvorniji mogući oblik pročišćenog r’n’r, čista esencija, igranka do zore, blago bitlsovske supstance. Smenjuje je ništa manje poletna Hold Me Tight, a onda sledi jedan od vanvremenskih bisera, pesma koja unutrašnjom lepotom i snagom duha nadmašuje svaku moguću deskripciju, You Really Got a Hold on Me  vanredna obrada soul hita Smokija Robinsona i grupe Miracles, naglašena Lennonovim strastvenim vokalom uz Harrisonovu pratnju) je upravo ono što The Beatlese razdvaja od ostalih, čineći ih jednim od najvećih bendova svih vremena. Glas Johna Lennona, plus harmonska, višeglasna melodijska podrška Beatlesa, sve tako lepršavo, neposredno nosi dušu čoveka do u beskraj, ka besmrtnoj lepoti, seti koja raduje, prijateljstvu koje leči svaku moguću ranu. Ponestaje mi reči da opišem nešto tako moćno i savršeno, pesmu u koju sam tako ludo zaljubljen. Uzbuđenje se nastavlja stonesovskom, eksplozivnom, a la Ringo Starr plesnom i ritmičnom I Wanna Be Your Man, jednostavna poruka isfiltrirana kroz esencijalno rhythm & blues rešeto, isprljano sasvim običnim Beatles ludilom. Potom sledi sladunjava Devil in Her Heart (Harrisonova obrada pesme devojačke grupe Donays iz 1962), ustupak jednom neverovatno romantičnom vremenu, danas gotovo nestvarnom i nezamislivom, tako jednostavno, a opet tako moćno. Devil In Her Heart je poslednja pesma ženske grupe koju su snimili The Beatles. Njihovo vlastito pisanje pesama sazrelo je ubrzo nakon toga, a album A hard day’s night imao je samo originalne Lennon -McCartney numere.

I don't like you
But I love you
Seems that I'm always
Thinking of you
Oh, oh, oh
You treat me badly
I love you madly
You've really got a hold on me
(You really got a hold on me)
You really got a hold on me
(You really got a hold on me)

Baby

I don't want you
But I need you
Don't want to kiss you
But I need to
Oh, oh, oh
You do me wrong now
My love is strong now
You've really got a hold on me
(You really got a hold on me)
You really got a hold on me
(You really got a hold on me)

Baby

I love you and all I want you to do
Is just hold me, hold me, hold me, hold me
Tighter
Tighter

I want to leave you
Don't want to stay here
Don't want to spend
Another day here
Oh, oh, oh, I want to split now
I just can't quit now
You've really got a hold on me
(You really got a hold on me)
You really got a hold on me
(You really got a hold on me)

Baby

I love you and all I want you to do
Is just hold me, hold me, hold me, hold me

You really got a hold on me
(You really got a hold on me)
You really got a hold on me
(You really got a hold on me)

     Album With the Beatles zatvaraju Not a Second Time (gorak Lennonov tekst, sa setnom melodijom pod uticajem grupe Miracles) i Money (žestoka rokenrol pesma, otpevana u strasnom maniru tandema Lennon-McCartney, dvanaestotaktne forme s bluzerskim rifovima i razbarušenim tekstom o novcu i slavi, razuzdana obrada još jednog od ranih radova izdavačke soul kuće Tamla Motown, tih godina na vrhuncu slave), sa neizbežnom dozom rock and roll divljine i jednog sveta koji je te, davne 1963. godine bio na ivici opšteg rata, preživeo smrt Kenedija i krenuo nezaustavljivo da živi život punim plućima, sa The Beatlesima, naravno! Moćno i nezaboravno, kao i sve što je ikad izašlo iz muzičke duše velikih The Beatlesa.

 

By Dragan Uzelac

Nema komentara:

Objavi komentar

POETSKI SVET ROCK AND ROLLA: pesme koje su menjale sve(s)t

  Izdavač: Centar za kulturu „ Vračar ˮ Mlade Bosne 7 Beograd   SNAGA BUNTA U RITMU POEZIJE   U knjizi Poetski svet rokenrola...