SAM PECKINPAH: PSI OD SLAME (1971.)
Godine 1970., nakon epskog vesterna Divlja horda, krvave bajke koja ga je proslavila u svetu kinematografije i definisila njegov krajnje originalan stil i pristup klasičnoj vestern tematici, Sem Pekinpo odlazi sa svojim producentom Danijelom Melnikom u ruralne krajeve Velike Britanije, s namerom da prema knjizi Gordona Vilijamsa The Siege of trencher’s farm ( prilagođenoj njegovoj nasilnoj viziji i osobenom stilu) snimi jedno od neobičnih, kultnih ostvarenja zlatnih sedamdesetih.
Pekinpo 1971. godine snima još brutalniji film od prethodnika – Psi od slame (sa fascinantnim, čudesnim Dastinom Hofmanom u glavnoj ulozi, jednoj u nizu njegovih antologijskih), film koji je izazvao žestoku polemiku zbog obilja brutalnih scena nasilja( recimo scene dvostrukog silovanja glavne junakinje) i decenijama biva zabranjen na video izdanjima.
Film govori o mladom američkom studentu matematike (neprevaziđeni Dustin Hoffman, u možda atipičnoj, ali ništa manje fantastičnoj ulozi) koji koristi stipendiju da se skloni od studentskih anti-ratnih protesta u SAD sa suprugom Amy (seksipilna Susan George) u njenu praznu porodičnu kuću u britanskom selu, i posveti se radu na knjizi. Njegova mlada žena od samog početka pokazuje svoju razmaženu i izazivačku prirodu, doprinoseći svojim postupcima da ovaj napeti psihološki triler postane neviđeno brutalni film opsade, gde mladi stranac, primoran da brani sveti prostor svog doma i njihove živote, otkriva svoju prikrivenu, sasvim drugačiju prirodu. Peckinpah u ovoj krvavoj priči progovara o breaking pointu u svima nama, o prirodnim porivima koji ne uspevaju biti do kraja obuzdani, majstorski gradeći atmosferu napetosti koja na kraju eskalira u brutalnu agresiju, krvavi obračun, eksplicitne scene nasilja koje otkrivaju ono najgore u čoveku.
Čovek nije uglađeni varvarin, on je primitivni varvarin. On je iracionalan, okrutan, slab, glup, nesposoban da bude objekat nečega što se ne dotiče njegovog interesa. Zanima me okrutna i nasilna čovekova priroda jer je to njegova istinska slika.
Pekinpo ovim filmom postavlja kulturološki problem sukoba civilizovanosti i varvarstva, koristeći nasilje kao katarzično sredstvo anti-nasilja. Prolivanje prve krvi u sukobu oslobodiće nesagledivi haos, groteskni teatar užasa i ljudske pritajene krvožednosti, u kojem su na kraju (bez milosti i želje za praštanjem) svi gubitnici.
Idealista, Sem Pekinpo, autor kultnih ostvarenja kao što su Divlja horda, Psi od slame ili Pat Garret and Billy the Kid bio je jedan od poslednjih holivudskih odmetnika, desperadosa i buntovnih autora koji su ideju pravde u svetu prikazali kroz dela svojih antiheroja, beskompromisno se boreći protiv svega onoga što će vremenom pretvoriti moderni film u potrošačko, komercijalno smeće i lažnu, iskonstruisanu po potrebi nezasitih vladara, idiličnu bajku o pravdi i materijalnom blagostanju većine.
By Dragan Uzelac
Nema komentara:
Objavi komentar