YOU'VE GOT TO HIDE YOUR LOVE AWAY (1965.) by JOHN LENNON
Ovdje stojim, s
glavom u ruci
Here I stand, head in hand
Okrenem lice prema zidu
Turn my face to the wall
Ako je nema, ne mogu dalje
If she's gone I can't go on
Osjećam se dva metra malen
Feeling two foot small
Posvuda ljudi
bulje
Everywhere people stare
Svaki dan
Each and ev'ryday
Vidim da mi se smiju
I can see them laugh at me
I čujem ih kako govore
And I hear them say
Hej, moraš
sakriti svoju ljubav
Hey, you've got to hide your love away
Hej, moraš sakriti svoju ljubav
Hey, you've got to hide your love away
Kako da uopće
pokušam
How can I even try
Nikad ne mogu pobijediti
I can never win
Čuti ih, vidjeti ih
Hearing them, seeing them
U stanju u kojem se nalazim
In the state I'm in
Kako mi je
mogla reći
How could she said to me
Ljubav će naći način
Love will find a way
Okupite se svi klaunovi
Gather 'round all you clowns
Da te čujem
Let me hear you say
Hej, moraš
sakriti svoju ljubav
Hey, you've got to hide your love away
Hej, moraš sakriti svoju ljubav
Hey, you've got to hide your love away
Kako legenda kaže, Bob Dylan, američki kantautor, folk trubadur, pesnik snažnog lirskog izraza i tvorac epskih klasika (pre svega angažovanih, protestnih pesama koje su obeležile epohu šezdesetih i njegove rane albume), bio je taj koji je inspirisao Johna Lennona da stvori svoj novi moćni klasik, pesmu You’ve Got to Hide Your Love Away (prvi čisto akustični snimak Beatlesa), jednu od onih zrelih numera koja će pokazati u kom će se pravcu kretati muzika Beatlesa narednih godina – ideolog Lennon bio je samo sofisticirana, duhovna prethodnica.
Tokom eksplozije Beatlemanije očekivalo se da će Fab Four izbacivati pesme poput fabrike, a partnerstvo Lennon-McCartney radilo je ubrzano kako bi ispunili svoju kvotu od dva albuma i jednog filma godišnje. Bila je to zaista iscrpljujuća stvar i nije dopustila nijednom piscu da se izrazi onako kako su se zaista nadali. Beatlesi su dominirali top-lestvicama, ali s pesmama koje su bile čisti pop i bez velike težine. Pesme su se vrtele oko slomljenog srca tinejdžera, brzih automobila, plesnih dvorana i drugih klasičnih rock ’n’ roll tema. Bilo je to nešto što će Lennon promeniti tokom karijere benda, a jedna je pesma bila početak tog pokreta – You’ve Got To Hide Your Love Away. Od tada se to smatralo ključnim trenutkom za Fab Four. Pesma je delovala kao most od klasičnog pop stila u čijem je pisanju tandem Lennon-McCartney postao toliko vešt i umesto toga prema reflektivnijem i ekspresivnijem zvuku. Godine 1971., Lennon je prilično jezgrovito opisao pesmu: To je jedna od onih koje pomalo tužno pevate u sebi, Here I stand/Head in hand. Počeo sam razmišljati o vlastitim emocijama.
Da bismo razumeli Lennonov pokušaj da kroz ovu pesmu prikaže svoje sirove emocije, takođe moramo razumeti uticaj koji stoji iza Lennonove odluke. Bob Dylan značajno je uticao na sve Beatlese u njihovim ranim godinama Beatlemanije: Dylan je upoznao Beatlese s marihuanom, zamenivši I can't hide s I get high u pesmi She Loves You. Dok su Beatlesi eksperimentisali s nekoliko energetskih droga, još nisu koristili marihuanu, a ubrzo su otkrili da je ona bendu dala mogućnost opuštanja i bega od stresa suočavanja s beatlemanijom.
You’ve Got To Hide Your Love Away snimljena je 18. februara 1965. i istaknuto je mesto na albumu i u filmu Help! objavljenim iste godine. Film je premijerno prikazan 29. jula 1965., a album je usledio nešto više od nedelju dana kasnije, 6. avgusta.
You've Got To Hide Your Love Away bila je prva pesma Beatlesa nakon Love Me Do u kojoj se pojavljuje muzičar izvan benda. Johnnie Scott, flautista i muzički aranžer, prvo je snimio deonicu na tenor flauti dok su The Beatles snimali svoje delove. Zatim je snimio deo na alt flauti kako bi dovršio pesmu.
Bio sam u Kenwoodu i samo bih pisao pesme. Period bi bio za pisanje pesama i tako bih svaki dan pokušavao da napišem pesmu, prisećao se John Lennon godinama kasnije. Počeo sam razmišljati o vlastitim emocijama – ne znam kada je to tačno počelo, poput pesme I'm A Loser ili Hide Your Love Away ili sličnim stvarima - umesto da se projektujem u situaciju. Pokušao bih izraziti ono što sam osećao o sebi, a što sam učinio u svojim knjigama. Mislim da mi je Dylan pomogao da shvatim da – ne bilo kakvom raspravom ili bilo čim, već samo slušanjem njegovog rada – imam neku vrstu stava profesionalnog tekstopisca prema pisanju pop pesama; on bi napravio određeni stil pesme za singl, a mi bismo napravili određeni stil stvari za ovu i drugu stvar. Već sam na prvom albumu bio stilizovani tekstopisac. Ali da se izrazim, napisao bih Spaniard In The Works ili In His Own Write, lične priče (to su zapravo nazivi dve Lennonove knjige nastale sredinom šezdesetih) koje su izražavale moje lične emocije. Imao bih zasebnog pisca pesama Johna Lennona koji je pisao pesme za tržište i nisam smatrao da one – stihovi ili bilo šta drugo – imaju bilo kakvu dubinu. Bili su samo šala. Tada sam počeo biti ja u pesmama, ne pisati ih objektivno, već subjektivno.
Mnogi su tada tvrdili da se tekst ove senzibilne, ljubavne pesme odnosi na Lennonovu skrivenu homoseksualnost - eksplicitnije na njegov odmor u Španiji s Brianom Epsteinom do proleća 1963.. Iskreno, teško je bilo poverovati u to jer je Lennon bio poznat po svojoj (ranoj) antipatiji prema seksualnim devijantima, a posebno prema homoseksualcima. Što se samog Lennona tiče, on sam nikada nije priznao nikakvo tajno značenje u pesmi...
U muzičkom smislu, bio je to Lennon u svom sjajnom folk-rock izdanju – setnu, prelepu melodiju obojio je svojom čudesnom melanholijom u glasu, dylanovski naglasivši dramatiku i ironiju teksta koje su ga krasile. John Lennon jednostavno je želeo poslati signal da Dylan nije jedini koji može dočarati čarobne pesme na akustičnoj gitari. Melodija je ljupka, nežna pa čak i ranjiva, što ide ruku pod ruku sa osećanjem ljubavi koji se mora držati podalje; skriven od mase. To postaje dirljiva i vrlo ranjiva pesma koja je zaista signalizirala novi i ličniji smer za Lennona kao tekstopisca. Beatlesi su lagano ulazili u svoju zreliju, sofisticiraniju fazu, dok se John Lennon okretao nadrealnom svetu ličnog samopreispitivanja, introspekciji koja će kulminirati u narednih nekoliko godina počevši upravo jednim od bisera koji su obojili album Help!,prvi u nizu stepenika koji su sledili na dugom i krivudavom putu ka srcu Beatles magije.
By Dragan Uzelac, novembar 2022.
Nema komentara:
Objavi komentar