Translate

subota, 1. srpnja 2023.

JAMES COTTON (1935. – 2017.)

JAMES COTTON (1935. – 2017.)

     James Henry Cotton bio je američki blues harmonikaš, pevač i tekstopisac, koji je nastupao i snimao s mnogim kolegama blues umetnicima i sa svojim bendom. Takođe je svirao bubnjeve na početku svoje karijere. Cotton je započeo svoju profesionalnu karijeru svirajući blues usnu harmoniku u bendu Howlin’ Wolfa ranih 1950-ih.

There is something on your mind
By the way you look at me
Something on your mind, oh, honey
By the way you look at me
Can what you're thinking
Bring happiness or will it bring misery?

No, no, please don't try to tell me
I think I'll understand
Girl, girl, you don't have to tell me, pretty baby
I think I'll understand
You want me to try and forget you
But I'll do the best I can

You know it's so hard to be in love
And then someone you love don't love you
Until it gets a heavy burden on your heart
To know that somebody's rocking your cradle
Better than you can rock your own cradle yourself

It ain't but one thing left for you to do
Pack your clothes, turn around
Walk slowly out the door
Look back over your left shoulder
Hang your head and think

If you ever think about me
If I ever cross your mind
Girl, girl, if you ever think about me, pretty baby
If I ever cross your mind
Well, you know, you know I'm yours
And I know you're mine

After you can't stand it no more
Then you go on downtown to the pawn shop
And buy yourself a pistol
Then you make it back up on the scene
Where your loved one and your best friend are now together

You walk right in, you kick down the door
Shoot him, can't shoot her, knowing if you shoot her
All of your longtime life and love is gone forever
By the time you make it up in your mind for to forgive her
In walks with another one of your friends through the door

Know this gonna hurt you till your heart
And you go right ahead and shoot her
Then you say, Baby, baby, oh baby, I'm sorry”
But if she don't love you, know what she say

But if she love you, she'll look up at you
With her last dying breath and say
‽Do do do do, hmm, oh yeah, yeah
Oh yeah, yeah, yeah, yeah, yeah, baby, hmm

     Visokoenergetski majstor južnjačke bluz harmonike i električnog čikaškog bluza, Džejms Superharp Koton je održao karijeru znojavih, žestokih koncerata na instrumentu koji se ponekad naziva i Misisipi saksofon. Govorimo o bluzu, glasnom i brzom i prljavom, govorimo o Džejmsu Kotonu, pevaču, stomperu i izvanrednom sviraču harfe, navodi se u citatu Njujork dejli njuza na zvaničnom sajtu Kotona. Iako su rak grla i naknadno zračenje i laserska operacija 1994. godine smanjili njegove glasovne sposobnosti, a godine su zahtevale da se prekine sa okretima unazad na sceni, Cottton nastavlja da nagovara moćna pluća u instrumentalni bluz za zahvalne fanove svojim hrapavim povikom Bugi, bugi, bugi!  







     Najmlađe od osmoro dece radnika na farmi Heti i radnika i baptističkog propovednika Mosea Cottona, James, poznat svojim prijateljima kao Pamuk(Cotton), posmatrao je njegovu majku kako svira Freight Train Blues i The Cackle Hen na harmonici. Tvrdeći na veb stranici Jazz Weekly da morate imati bluz kada svirate bluz, Cotton je objasnio da je počeo da imitira zvižduke vozova duž reke Misisipi u svojoj kući u Tunici, koja se nalazi u siromašnom agrarnom delu severozapadnog Misisipija. Natopljen džezom u detinjstvu iz King Biscuit Time-a preko KFFA radija u Heleni, Arkanzas, proučavao je zvezdu, Ricea Sonny Boya Williamsona, i zabavljao je terenske radnike u pauzama.

     Nakon što su mu roditelji umrli kada je imao devet godina, Cotton je zaradio ujakovu dvonedeljnu platu u polju - 36 dolara - od napojnica za jednu noć u barovima, gde je svirao usnu harmoniku samo subotom. Ujak je smatrao da je vreme da svog talentovanog nećaka predstavi Williamsonu i odveo ga u stanicu KFFA da uspostavi mentorstvo. Ujakov plan je uspeo: nakon što je upoznao mladog Cottona i čuo ga kako svira, Williamson je odlučio da Cottona uzme pod svoje. Nakon što se preselio kod Williamsona 1944. godine, Cotton ga je prihvatio kao surogat oca i, dok je odrastao i učio svoj zanat na turnejama, imitirao je Williamsonovu gracioznost.    

      Posle runde sviranja u Delta klubovima i barovima u tinejdžerskim godinama, Cotton se udružio sa Chesterom Howlin’ Wolf Burnettom u Top Hat-u u Black Fish-u, Arkanzas. Svirke u Zapadnom Memfisu sa Howlin Wolfom, Joe Williem Willkinsom i Williem Nixom prethodile su Cottonovoj 15-minutnoj dnevnoj radio emisiji 1952. godine na KVEM-Memphis. Dok je isporučivao led po danu i svirao u Dinette Lounge-u petkom uveče, Cotton je stekao sopstvenu reputaciju 1954. impresionirajući Muddy Watersa uz preuzimanje pesme Cotton Crop Blues. Na Hipodromu u ulici Bil, domu bluza, Cotton je započeo 12-godišnju saradnju sa Watersom, zamenivši asa usne harmonike Juniora Wellsa snagom i preciznošću. Opisujući svoj prvi nastup sa velikim Muddy Watersom, Cotton je za Sound Waves Magazine rekao: Trebalo je da me vidiš, tresao sam se!

She said, the party's jumpin', everybody's havin' a good time
You know what's going through my mind
Do you mind if I get comfortable and kick off both of these shoes?
While you're fixin' me a drink play me some o' them down home blues

You see, I don't get on the town
I'm not the kind of person who'll be hanging around
All week long, I been keepin' my cool
But tonight I'm gonna let my hair down and party on them down home blues

Down home blues, down home blues
All she wanted to hear were those down home blues
All night long, every other record or two
Take off those fast records and play me some o' them down home blues

You know my old man gonna want to fight
Because of the hour I'll be getting in tonight
But I don't care, tonight I'm gonna do as I choose
Tonight I'm gonna let my hair down and party off these down home blues
Down home blues

     Sa 15 godina, Cotton je potpisao ugovor sa Sun Records Sema Filipsa u Nešvilu, tada u povoju. Nakon što je snimio singlove Straighten Up Baby i Cotton Crop Blues, preselio se u Čikago sa Watersom, koji je nakratko zamenio Cottona svojim prethodnikom, Little Walterom Jackobsom. Sa 23 godine, Cotton je podržao Watersa za pesme Close to You i She’s Nineteen Years Old i ubedio Watersa da svom repertoaru doda moćnu Got My Mojo Working, koju su njih dvoje snimili uživo na Njuportskom džez festivalu 1960. i ponovo za televizijski skup velikana bluza Kanadske radiodifuzne korporacije (CBC) u Torontu.

     Krajem 1966. Cotton se umorio od imitiranja Little Waltera i krenuo je sam, snimajući za Chess, Loma, Prestige i Vanguard. Da bi podržao svoje duge, sinkopirane udarce po usnoj harmonici, razvio je tehniku kružnog disanja udisanjem kroz nozdrve dok je koristio svoje obraze kao mehove. Brzo je razvio odnos sa svojom publikom, koja je skočila na noge da viče i igra. Cottonov live snimak pesama Seems Like Yesterday i Late Night Blues u klubu New Penelope u Montrealu, koji je ostao neobjavljen do 1998. godine, dokazao je da vlada svojim instrumentom.

     Sastavio je potom trio sa gitaristom Lutherom Tuckerom i bubnjarom Samom Layem pre nego što je 1967. snimio svoj prvi bluz-rok LP za Verve. Stvorio je sledbenike dok je zagrevao rok publiku za Janis Joplin, Grateful Dead, Led Zeppelin, Santanu i B. B. Kinga u Fillmor auditorijumima u Njujorku i San Francisku. Druge saradnje spojile su Cottonov jedinstveni zvuk sa zvukom Elvina Bishopa, Paula Butterfielda, Stevea Millera i Johnnyja Wintera (belim majstorima crnog zvuka).

      Godine 1974., Cotton i Matt Guitar Murphy snimili su 100% Cotton za Buddaha, uključujući Cottonovo izvođenje Rocket 88. Na vrhuncu svoje virtuoznosti, izdao je High Compression 1984. godine, pozdrav čikaškom bluzu. Sledio je Harp Attack! 1990. uz podršku Juniora Wellsa, Carrey Bell i Billyja Brancha i sa Black Night. Godine 1988. svirao je na usnoj harmonici uživo za original Antone Records koji mu je odgovarao sa Murphyjem i Tuckerom, a tri godine kasnije snimio je Mighty Long Time 1991. godine, kolekcionarski klasik. Nakon što je 1994. snimio Living the Blues, koji je zaslužio nominaciju za nagradu Gremi, trajno obolelo grlo je dovelo do kraja njegovog vokala, ali ne i njegovih energičnih plesnih improvizacija i soulful bluesa.

Nobody cares about me
I don't even have a friend
My baby is gone and left me
We'll my trouble than

Black night
Black night is falling
G how I hate to be alone
I'll keep crying for my baby
I guess another day is gone

I have no one to talk to
To tell my troubles to
And don't seem like I'm living
Since I lost you

Black night
Black night is falling
G how I hate to be alone
I'll keep crying for my baby
I guess another day is gone

     Cottonova usna harmonika je podstakla snimke Blue Juga, Charlieja Bubecka, Glena Campbella, City Streetsa, Billyja Rayja Cyrusa, Sugar Pie DeSantoa, Ronnieja Erla i Ronnieja Hawkinsa. Najbolji bluz izvođači – Joe T. Cook, Joe Coltrane, Len Rainey, Otis Spann - snimili su Cottonove originale. Tokom 1990-ih, zaslužena kolekcija počasti je počela da se kotrlja, uključujući uvođenje u Kuću slavnih bluza i Smitsonijan institut. Godine 1995., Verveova kompilacija Best of the Verve Years predstavila je Cottona u izvođenju Feelin’ Good, Creeper, Knock on Wood i Fallin’ Rain.

      Sledeće godine, Deep in the Blues mu je doneo prvu nagradu Gremi nakon tri nominacije 1984, 1987. i 1988. Godine 1999., u svojim šezdesetim godinama, osvojio je KBA nagradu od Bluz fondacije za Telarc snimak, Fire Down Under the Hill, uključujući That's All Right, Boot Knockin’ Boogie, Something to Remember You By i desetominutni solo, Cotton Jump Boogie. Još uvek harajući u svojoj pedeset sedmoj godini u poslu, na veb stranici Jamess Cotton Superharp je primetio važnost publike kao barometra njegovog nastupa: Ako gledam tamo i ne sviđa mi se ono što vidim, radim teže.

Nema komentara:

Objavi komentar

POETSKI SVET ROCK AND ROLLA: pesme koje su menjale sve(s)t

  Izdavač: Centar za kulturu „ Vračar ˮ Mlade Bosne 7 Beograd   SNAGA BUNTA U RITMU POEZIJE   U knjizi Poetski svet rokenrola...