JIM MORRISON - Veran svom duhu

JIM MORRISON - Veran svom duhu
maj 2023.

petak, 19. siječnja 2024.

LYNYRD SKYNYRD – PRONOUNCED LEH-NERD SKIN-NERD (1973.)

 

LYNYRD SKYNYRD – PRONOUNCED LEH-NERD SKIN-NERD (1973.)

 


Godine 1973. Lynyrd Skynyrd snimaju svoj prvi album, pod nazivom  Pronounced Leh-nerd Skin-nerd (objavljen 13. avgusta 1973.), u postavi: Ronnie Van Zant – vokal, Gary Rossington – solo i ritam gitara, Allen Collins - solo gitara, Ed King – bas i solo gitara, Billy Powell – klavijature, Bob Burns – bubnjevi i Leon Wilkeson – bas (napušta bend pre završetka snimanja albuma). Lynyrd Skynyrd je prvobitno osnovan 1964. kao The Noble Five, u kojem su učestvovali Ronnie Van Zant (glavni vokal), Gari Rossington (gitara), Allen Collins (gitara), Larri Junstrom (bas) i Bob Burns (bubnjevi). Nakon pet godina turneja i raznih promena sastava, promenili su ime u Lynyrd Skynyrd 1969. Dok su do 1970. postali vrhunski bend u oblasti Džeksonvila, Florida, trebalo im je još tri godine pre nego što snime svoj prvi album. Većina pesama koja će naći mesto na Pronounced Leh-nerd Skin-nerd albumu je već neko vreme bila deo live seta benda. Oni su ipak odlučili da pedantno uvežbaju i usavrše pesme pre ulaska u studio. Producent Al Kooper je kasnije rekao da je bio impresioniran koliko je grupa dobro pripremljena za sesije snimanja.

 

Prvobitna snimanja za ovaj album započela su 1972. u Muscle Shoalsu u Alabami, ali originalni album nije dobio veliku pažnju i bend je nastavio svirati koncerte po jugu i dodavati pesme na album. Do trenutka kada je objavljen, za prvenac je bilo snimljeno 20 pesama. Neke od tih pesama kasnije su dorađene i odabrane za druge albume.

 

Izgovara se Lenerd Skinerd, snimljen je u Kuperovom (Al Kooper, legendarni američki muzičar, producent, čovek koji je radio s legendama poput Dylana, The Rolling Stonesa, Mikea Bloomfielda, Stephena Stillsa...) studiju u Atlanti sa studijskim muzičarem Edom Kingom koji se pridružuje bendu do 1974. kao basista, a potom i solo gitarista (upotpunivši jedan od najjačih gitararskih trilinga u istoriji rock muzike). Album otvara jedno od najbriljantnijih poglavlja u istoriji popularne muzike, donodeći niz klasika – od Simple man balade do definitivne južnjačke himne, razarajuće Free bird (posvećene Duanne Allmanu, još jednoj ultimativnoj južnjačkoj legendi, pokojnom lideru i gitaristi The Allman brothers banda, jednog od presudnih južnjačkih sastava).

 

Žestoki momci sa Juga silovito otvaraju legendarni album (energetski zvučni udar, južnjačko rollanje koje najavljuje oluju već sa prvim taktovima) - I Ain’t The One u boogie maniru (moćno klavirsko, ritmičko triliranje) prži bez kompromisa hard rock tonovima (dodatno pojačano razigranim, rezantnim gitarskim deonicama dvojca Rossington-Collins) i ne ostavlja mesta bilo kakvim sumnjama. Svaki greh neznanja, foliranja ili ljigavosti skupo se plaćao duž obala Mississippija, pa i šire - barovi i žestoka publika bili su ti koji su određivali ko zna, sme i ume. Južnjačko gruvanje nošeno Rossingotovim riffom (uz čudesno otvaranje pesme perkusionističkim usisavajućim zvukom puštenim unazad) bilo je sjajan uvod u jedinstvenu Southern rock priču...

 

Now I'll tell you plainly baby, what I plan to do

Say I may be crazy woman, but I ain't no fool

Well your daddy's rich mama, you're overdue

Now I ain't the one baby, been messin' with you

Got bells in your mind lady, and it's easy to see-uh

I think it's time for me to move along, I do believe

Aww, you're tryin' to put a hook in me, baby, oh, no

Now you're talkin' jive woman, when you say to me

That your daddy's gonna take us in baby, take care of me

Well you know and I know woman, I ain't the one

I never hurt you sweetheart, I never pulled my gun

Got bells in your mind mama, and it's easy to see-uh

I think it's time for me to move along, I do believe

Time for me to put my boots out in the street missy

Are you ready boots

Walk on

Well now alright there missy

Let me tell you a thing or two

How about it baby

Now you're talkin' jive woman, when you say to me

That your daddy's gonna take us in baby, take care of me

Well you know and I know woman, I ain't the one

I never hurt you sweetheart, I never pulled my gun

Got bells in your mind mama, and it's easy to see-uh

I think it's time for me to move along, I do believe

Oh, I must be in the middle of some kinda conspiracy

Ohhh, nooo

Wooooo

 

Dokaz da ni balade nisu bile strane rhythm&blues sledbenicima, ne baš sklonima izlivima nežnosti, pokazuje već sledeća pesma na ploči - Tuesday’s Gone. Lepršava, senzibilna balada - Tuesday’s Gone, jedan je od veličanstvenih linirdovskih bisera debitantskog albuma. Nesumnjivost njihovih talenata tu dolazi do punog izražaja, pre svih sjajne gitarske linije Collins-Rossington-King i vokala Van Zanta, razvijajući čarobnu numeru u melodičnom i suptilnom hard stilu, sa klavirskim prelazima koji emituju svu toplinu i neposrednost Juga, kolevke mnogih bitnih pravaca moderne muzike. Zvuk lagano klizi, u prefinjenom gitarskom preplitanju i ritmu (slow down) koji daje ležernu podršku, okovanu čvrstinom ubeđenja i ponosa konfederacije. Napisana od strane pevača Ronnieja Van Zanta i gitariste Allena Collinsa, bila je to priča o ljubavi i razlazu s devojkom zvanom Tuesday(poput priče The Rolling Stonesa o devojci zvanoj Ruby Tuesday).

 

Vlak se kreće
Train roll on

Na nizbrdici, zar ne
On down the line, won't you

Molim te odvedi me daleko
Please take me far away

 

Sada osjećam vjetar
Now I feel the wind blow

Ispred mojih vrata, znači da sam
Outside my door, means I'm

Ostavljam svoju ženu kod kuće, Lordy
I'm leaving my woman at home, Lordy

 

Utorak je prohujao
Tuesday's gone with the wind

Oh, moje dijete je otišlo, s vjetrom
Oh, my baby's gone, with the wind

 

I ne znam
And I don't know

Oh, kamo idem
Oh, where I'm going

Samo želim da me ostave na miru
I just want to be left alone

 

Pa kad završi ovaj vlak
Well, when this train ends

Pokušat ću ponovno, oh, ali jesam
I'll try again, oh but I'm

Ostavljam svoju ženu kod kuće, Lordy
I'm leaving my woman at home, Lordy

 

Utorak je prošao, s vjetrom
Tuesday's gone, with the wind

Utorak je prošao, s vjetrom
Tuesday's gone, with the wind

Utorak je prošao, s vjetrom
Tuesday's gone, with the wind

Moje dijete je nestalo, s vjetrom
My baby's gone, with the wind

 

Vlak se kreće
Train roll on

Utorak je prošao
Tuesday's gone

 

Vlak se kotrlja
The train roll on

Mnogo milja od mog doma, vidite
A many miles from my home, see I'm

Jahnem svoj blues daleko, da
I'm riding my blues away, yeah

 

Pa utorak, vidiš
Well Tuesday, you see

Oh, morala je biti slobodna, ali Bože
Oh, she had to be free, Lord but

Nekako moram nastaviti, Lordy
Somehow I got to carry on, Lordy

 

Utorak je prošao, s vjetrom
Tuesday's gone, with the wind

Utorak je prošao, s vjetrom
Tuesday's gone, with the wind

Utorak je prošao, s vjetrom, oh
Tuesday's gone, with the wind, oh

Moje dijete je nestalo, s vjetrom
My baby's gone, with the wind

 

Vlak, kotrljaj se, ooh
Train, roll on, ooh

 

Jer moje bebe više nema
'Cause my baby's gone

Jašem svoju blues bebu
I'm riding my blues babe

Pokušavam voziti svoj blues
Trying to ride my blues

Voziti se vlakom
Ride on train

Voziti se vlakom
Ride on train

Vozi moj blues, dušo
Ride my blues, babe

Vrati mi se, dušo
Come back to me, babe

Vrati mi se, o, vlak
Come back to me, oh, train

 

Lagano klizeći na lepršavim, snenim zvucima gitare i klavira, glasom prepunim sete Tuesday’s Gone priča priču o naratoru i ostavljenoj ljubavi, dugom i usamljeničkom putovanju kroz život. Dok razmišlja o prošlosti (na emotivnim virovima naglašenim moćnim gitarskim deonicama) narator priznaje da je njegova ljubavnica otišla i da mora nastaviti sam. Protagonista priče  je u vozu, ostavljajući svog romantičnog partnera iza sebe. Nije siguran kuda ide, ali želi da bude ostavljen sam. On peva o tome kako je utorak nestao sa vetrom i kako je i njegova mala, zvana Tuesday, takođe nestala sa vetrom. Vozi se vozom da bi pokušao da zaboravi svoj bluz i oprašta se od svog partnera dok se voz kreće dalje. On izražava svoju tugu što je morao napustiti, ali i svoju odlučnost da preživi teška vremena i nastavi dalje bez voljene Tuesday...

 

Vozi moj blues, dušo
Ride my blues, babe

Vrati mi se, dušo
Come back to me, babe

Vrati mi se, o, vlak
Come back to me, oh, train

 

Pesma Tuesday’s Gone jedna je od najlepših, najdirljivijih i najmelodičnijih rock balada, pesma koja nam prikazuje efemernu prirodu ljubavi i podseća na bol koji dolazi sa gubitkom voljene osobe... podseća na deo života duše zvani blues. Sjajnu, melanholičnu liriku prate jezivo bolni vokalni izraz maestralnog Ronnieja Van Zanta i gitara koja dira dušu, prostire se svojom hipersenzibilnom izražajnošću do u beskraj svih naših uzaludnih nadanja da se izgubljeno vreme i ljubav mogu jednog dana vratiti vozom zvanim blues...

 

Ko je makar jednom u životu iskreno patio zbog izgubljene ljubavi, ko je makar jednom u životu osetio snagu muzičkog izraza benda Lynyrd Skynyrd moći će shvatiti koju količinu lirskog zanosa, sete i unutrašnje lepote u sebi nosi Tuesday’s Gone dok lagano izgara na tihoj vatri ljubavi koja se gasi, odlazi vozom u nepovrat, znajući, uprkos svemu (prolaznosti svega) da se mora ići dalje, upravo onako kako to vetar čini -  nikad ne posustajući.

 

I was cutting the rug
Down at a place called The Jug
With a girl named Linda Lu
When in walked a man
With a gun in his hand
And he was looking for you know who.
He said, "Hey there fellow,
With the hair colored yellow,
What you tryin' to prove?
'Cause that's my woman there
And I'm a man who cares
And this might be all for you."

I said, "Excuse me."

I was scared and fearing for my life.
I was shakin' like a leaf on a tree.
'Cause he was lean, mean,
Big and bad, Lord,
Pointin' that gun at me.
Oh "Wait a minute, mister,
I didn't even kiss her.
Don't want no trouble with you.
And I know you don't owe me
But I wish you'd let me
Ask one favor from you."

"Oh, won't you give me three steps,
Gimme three steps a-mister,
Gimme three steps towards the door?
Gimme three steps
Gimme three steps a-mister,
And you'll never see a-me no more
For sure."

Well the crowd cleared away
And I began to pray
And the water fell on the floor.
And I'm telling you son,
Well, it ain't no fun
Staring straight down a forty-four.
Well he turned and screamed at Linda Lu
And that's the break I was looking for.
And you could hear me screaming a mile away
As I was headed out towards the door.

"Oh, won't you give me three steps,
Gimme three steps a-mister,
Gimme three steps towards the door?
Gimme three steps
Gimme three steps a-mister,
And you'll never see a-me no more."

Show me the back door.

 

Gimme Three Steps drma žestoko, zapaljivom energijom (i istinitom pričom obojenom duhom vanzantovske ironije o jednom od bajkerskih barova Džeksonvila kada je na Ronnieja potegnut pištolj izvesnog ljubomornog momka) samodopadljivog vokala i gitara koje rokerski rolaju u najboljem (čistokrvnom Allen Collins) Stones maniru, maniru Juga koji ne priznaje mlitavost niti prosečnost. Sa puno duše, ubedljivosti i siline rhythm and blues korača s podignutom zastavom Konfederacije, sve u stilu: nema povlačenja, nema predaje.

Priča o ovoj zapaljivoj (ritmički plesno razigranoj) Lynyrd Skynyrd pesmi bila je sledeća: Gimme Three Steps (Van Zant-Collins), postao je prvi singl grupe na albumu 5. novembra 1973. Iako je tekst pomalo urnebesan, tragikomičan, zasnovan je na istinitoj životnoj priči. Gary Rossington se priseća da je Ronnie Van Zant, koji je tada imao oko 18 godina, koristio lažnu ličnu kartu da uđe u bar dok su ga njegove mlađe kolege iz benda Rossington i Allen Collins čekale u kamionu. Van Zant je plesao sa devojkom po imenu Linda, čiji je dečko, koji nije bio previše srećan zbog toga, došao do Ronnieja i posegnuo za nečim u svojoj čizmi. Shvativši da ide po pištolj, Van Zant mu je rekao: Ako ćeš me upucati, to će biti u guzicu ili laktove… samo mi daj nekoliko koraka i otići ću. Otrčao je potom do kamiona (u čuvena tri koraka), a onda su on, Rossington i Collins napisali Gimme Three Steps te noći…

 

Mama told me when I was young
"Come sit beside me, my only son
And listen closely to what I say
And if you do this it'll help you
Some sunny day"
Oh, yeah

Oh, take your time, don't live too fast
Troubles will come and they will pass
You'll find a woman, yeah, and you'll find love
And don't forget son there is someone up above

And be a simple kind of man
Oh, be something you love and understand
Baby, be a simple kind of man
Oh, won't you do this for me son, if you can?

Forget your lust for the rich man's gold
All that you need is in your soul
And you can do this, oh, baby, if you try
All that I want for you, my son, is to be satisfied

And be a simple kind of man
Oh, be something you love and understand
Baby, be a simple kind of man
Oh, won't you do this for me son, if you can?
Oh, yes, I will

Boy, don't you worry, you'll find yourself
Follow your heart and nothing else
And you can do this, oh, baby, if you try
All that I want for you, my son, is to be satisfied

And be a simple kind of man
Oh, be something you love and understand
Baby, be a simple kind of man
Oh, won't you do this for me son, if you can?

Baby, be a simple, be a simple man
Oh, be something you love and understand
Baby, be a simple kind of man

 

Red žestine i silovitosti, red iskrene emocije, liričnosti i duhovnosti - Simple man (Jednostavan čovek), još je jedan rani Lynyrd Skynyrd klasik, kao da se radi o bendu sa dugogodišnjim iskustvom i nagomilanim znanjem. Strasno otpevana, sa ubeđenjem i merom, pesma ostaje jednim od zaštitnih znakova grupe. Tema se razvija i razliva mirnim tokom Delte, uzdižući se na momente u žestoke gitarske pasaže (predivna solo gitara Garyja Rossingtona prati dirljivu priču – o majci koja razgovara sa sinom o životu). Ubrzo nakon što su baka Ronnieja Van Zanta i majka Garyja Rossingtona umrle, okupili su se u Van Zantovu stanu i počeli pričati priče o njima. Rossington je smislio progresiju akorda, a Van Zant je napisao tekst na temelju saveta koje su im žene davale tokom godina. Napisali su ovu božanstvenu pesmu za otprilike sat vremena. Bila je to jedna od najlepših melodija i tekstova, prepun životne mudrosti, jedan od najlepših rokenrol bisera Juga.

 

Mama mi je rekla kada sam bio mlad

Dođi sedi pored mene, moj jedini sine

I slušaj pažljivo šta ću ti reći.

I ako to uradiš

Pomoći će ti jednog sunčanog dana.

Ne žuri se...Ne živi previše brzo,

Nevolje će doći i proći će.

Pronađi ženu i naći ćeš ljubav,

I ne zaboravi sine,

Postoji neko gore.

 

I budi jednostavan čovek.

Budi nešto što voliš i razumeš.

Budi jednostavan čovek.

Hoćeš li uraditi to za mene sine,

Ako možeš?

 

Zaboravi svoju žudnju za novcem bogatog čoveka

Sve što ti treba je u tvojoj duši,

I možeš to uraditi ako pokušaš.

Sve što želim za tebe moj sine,

Jeste da budeš zadovoljan.

 

Dečače, ne brini.

Pronaći ćeš sebe.

Prati svoje srce,

i ništa drugo.

Možeš uraditi to,

ako pokušaš.

Sve što želim za tebe moj sine,

jeste da budeš zadovoljan.

 

Svojim setnim, liričnim gitarskim uvodom, stabilnim četvoročetvrtinskim taktom (u C duru) Simple Man naprosto pleni i nagoni svakog iole senzibilnog slušaoca na razmišljanje o životu... smislu svega i...kako se postaviti ka sebi i drugima, na koji način i u kojoj meri biti i ostati Čovek u svim životnim iskušenjima i olujama. Ritam se ponavlja u nekim čudesnim, magičnim virovima (naglašen rezantnim gitarskim tonovima), ponirući u srce čoveka dok moćna lirika (tekst koji jednako snažno dira dušu svojom ljudskom toplinom i snagom poruke) naglašava reči koje imaju više značenja (i ogromnu etičku dubinu) i govore u tonovima kojima su potrebne određene emocije da bi dale potpuni efekat onoga o čemu se zapravo priča... Egziperijevski emotivni dodir i pouka (o srcu koje jedino istinski vidi) izviru iz snage stihova:

 

Prati svoje srce,

i ništa drugo.

Možeš uraditi to,

ako pokušaš...

 

Muzika Lynyrd Skynyrda, sugestivni vokal Ronnieja Van Zanta i značenje više nego poučnih, beskrajno emotivnih stihova ove vanremene pesme nadilaze svaku vrstu deskripcije, ulazeći sve dublje pod kožu slušaoca svakim novim preslušavanjem. Jedan glas peva sa melodičnim zvucima koji sviraju uz njega o samoj ljubavi i lepoti postojanja, smislu našeg proputovanja ovim prolaznim svetom, jedinoj pravoj misiji koja nam je data... a to je kako postati i ostati čovek – uprkos mnoštvu užasno teških iskušenja koja nas odvlače putem bezdušja večnog nepostojanja, smrti koja dolazi mnogo pre one fizičke...

 

Pored mudrih reči Van Zantove bake i Rossingtonove majke, Ronnie je u tekst ove bezvremene pesme uključio mnoge svoje lične vrednosti (odražavajući iskreno svojim životom stihove pesme). Zauvek će ostati upamćen kao veliki čovek (jednostavan čovek) koji je davao prioritet prijateljima, porodici i sopstvenoj radosti nad novcem i slavom. Godine 1977. (zajedno sa Steveom i Cassie Gaines, članovima Lynyrda) poginuće u zloglasnoj avionskoj nesreći, zauvek napustivši ovaj svet... Imao je tada samo 29 godina. Posle njegove tragične i prerane smrti, pesma Simple Man (Jednostavan čovek) ostaće jedno od najvećih obeležja njegovog bogatog umetničkog i duhovnog nasleđa, utirući ironičnim pečatom preranog odlaska besmrtnoj numeri finalni dodir sa večnošću...

 

Ne žuri se...Ne živi previše brzo,

Nevolje će doći i proći će...

 

Sledi je još melodičnija Thing’s Goin’ On, sa karakterističnim klavirskim deonicama i drumsko-kafanskom atmosferom (još jedno klasično, lepršavo boogie-woogie rollanje s lepršavim gitarskim deonicama dobro zamašćenim bass tutnjavom u pozadini) svratišta diljem Amerike. Preko razigrane podloge poliva gitara i budi nagon za pivom (natopljena političkim gorkim ukusom, protestnom Van Zant notom). Lenjavo opušteni, ironično-opori vokal samo produbljuje atmosferu opšte radosti i želje za razigranošću (nošen lepršavim klavirskim valovima i gitarskim crticama koje prosto nadahnjuju). Ogromni značaj klavijaturiste Billyja Powella za zvuk ovog energetski moćnog albuma ovom numerom dobija svoju definitivnu potvrdu. Nasuprot britanskoj odmerenosti i prefinjenoj hladnoći, iz svih pora Lynyrd Skynyrd albuma izbija prijatna prljavština Juga i iskonski zvuk lutalica i odmetnika divljine Zapada.

 

I got my pistols in my pocket boys I'm

I'm Alabama bound

I got my pistols in my pocket boys I'm

I'm Alabama bound

Well I'm not looking for no trouble

But nobody dogs me 'round

 

Well I'm going to fetch my woman, people

Tri-cities here I come

Oh well I'm going to fetch my woman, people

Tri-cities here I come

 

'Cause she was raised up on that cornbread

And I know that woman'll give me some

Give me some baby

 

Oh when this kid hits Alabama, people

People, don't you try and dog him 'round

Now when this kid hits Alabama, people

Don't you try and dog him 'round

'Cause if you people cause me trouble

Then I've got to put you in the ground

 

Well I was born in Mississippi

And I don't take any stuff from you

Well I was born in Mississippi

And I don't take any stuff from you

And if I hit you on your head

Boy, it's got to make you black and blue

 

Well I ride to Alabama

With my pistols out about my side

Well I ride to Alabama

With my pistols out about my side

'Cause down in Alabama

You can run, but you sure can't hide.

 

Country opuštencija Mississippi Kid (dubinsko uranjanje u duh američke muzičke tradicije Juga, country-honk ugođaj razigranih žica mandoline dok vibriraju u bluesy ritmu) lepi se za prste, poskakuje s radošću (ukrašena zvucima mandoline i slide gitare), budi setu (dodatno istaknutu vokalnim izrazom Ronnieja Van Zanta) i širinu prostranstva netaknute prirode, slobode neiskvarenih i topline u srcu nepotkupljivih. Samo ime pesme – Misisipi Kid, zapravo je nadimak Ronnieja Van Zanta. Missisipi Kid je najjedinstvenija pesma na albumu, a istovremeno je i definitivna posveta južnjačkom bluzu. Autorski je rad bubnjara Boba Burnsa i producent ploče Ala Koopera (svetu rock and rolla verovatno najpoznatijeg po doprinosu numeri Like A Rolling Stone legendarnog Boba Dylana), koji pesmi dodaje prepoznatljivu mandolinu dok Ed King svira respektabilan slajd za svoju jedinu gitarsku partiju na albumu.

 

Poison Whiskey možda nije vrh kvaliteta i inspiracije (kratka, fanki pesma, ukrašena gitarskim harmonijama dvojca Rossington-Collins i ritmičkom razigranošću klavira Billyja Powella), ali fino tutnji i uvodi album u epsko finale, ultimativnu južnjačku himnu poetičnog naziva Free Bird, jedan od klasika za sva vremena i ukuse.

 

U devet minuta zvučnog, lirskog i emotivnog savršenstva bezvremene pesme Free Bird (Slobodna ptica), smeštena je sva snaga, duh, emocija i umeće legendarnih Lynyrd Skynyrda, kultnog američkog južnjačkog benda - od laganog, liričnog uvoda, odmerenosti i stilske prefinjenosti, rafiniranosti u prelazima, melodičnosti i unutrašnje snage, tehničke virtuoznosti i smelosti, sve do nehajne razuzdanosti pune života koja otvara sva srca. Ne znam šta ljudi osećaju kada čuju ovako nešto dirljivo i moćno, posebno završnih četiri-pet minuta rafalne paljbe iz svih oružja - završnih minuta albuma i pesme Free Bird, kada ptica slobodno poleti, a sve počne da pršti od gitarskih solaža (nezaboravni gitarski trio – Collins, King, Rossington), propuštenih kroz baražnu vatru ritam sekcije.

 

Prema rečima gitariste Gerija Rosingtona, dve godine nakon što je Alen Kolins napisao početne akorde, pevač Roni Van Zant je insistirao da ih ima previše da bi stvorio melodiju u uverenju da melodija treba da se menja zajedno sa akordima. Nakon što je Kolins jednog dana odsvirao neiskorišćenu sekvencu na probi, Van Zant ga je zamolio da je ponovi, a zatim je napisao melodiju i tekst za tri ili četiri minuta. Gitarski solo koji završava pesmu prvobitno je dodat kako bi Van Zant imao priliku da se odmori, pošto je bend u to vreme svirao nekoliko setova po noćnim klubovima. Ubrzo nakon toga, bend je saznao da je Bili Pauel koji svira klavir napisao uvod u pesmu; nakon što su ga čuli, uključili su ga kao završni dodir i formalno mu se pridružio kao njihov klavijaturista. Devojka Alena Kolinsa, Keti, kojom se kasnije oženio, upitala ga je: Ako sutra odem odavde, da li bi me se još uvek sećao? Kolins je zapamtio to pitanje i ono je na kraju postalo uvodna linija Slobodne ptice...

 

Ako sutra odem odavde
If I leave here tomorrow

Bi li bi me se još sjećao?
Would you still remember me?

Jer ja sada sigurno putujem
For I must be traveling on now

Jer ima previše mjesta koja moram vidjeti
'Cause there's too many places I've got to see

 

Ali ako ostanem ovdje s tobom, djevojko
But if I stay here with you, girl

Stvari jednostavno ne mogu biti iste
Things just couldn't be the same

Jer sada sam slobodan kao ptica
'Cause I'm as free as a bird now

A ovu pticu ne možete promijeniti
And this bird you cannot change

Oh, oh, oh, oh
Oh, oh, oh, oh

A pticu ne možeš promijeniti
And the bird you cannot change

A ovu pticu ne možete promijeniti
And this bird, you cannot change

Bog zna, ne mogu se promijeniti
Lord knows, I can't change

 

Zbogom dušo, bila je to slatka ljubav, da, da
Bye-bye baby, it's been sweet love, yeah, yeah

Iako ovaj osjećaj ne mogu promijeniti
Though this feelin' I can't change

Ali molim te, nemoj to tako loše shvatiti
But please don't take it so badly

Jer Bog zna, ja sam kriv
'Cause Lord knows, I'm to blame

 

Ali ako ostanem ovdje s tobom, djevojko
But if I stay here with you, girl

Stvari jednostavno ne mogu biti iste
Things just couldn't be the same

Jer sada sam slobodan kao ptica
'Cause I'm as free as a bird now

A ovu pticu ne možete promijeniti
And this bird you cannot change

Oh, oh, oh, oh
Oh, oh, oh, oh

A pticu ne možeš promijeniti
And the bird you cannot change

A ovu pticu ne možete promijeniti
And this bird, you cannot change

 

Bog zna, ne mogu se promijeniti
Lord knows, I can't change

Bože pomozi mi, ne mogu se promijeniti
Lord help me, I can't change

Gospode, ne mogu se promijeniti
Lord, I can't change

Hoćeš li visoko letjeti, slobodna ptico, da
Won't you fly high, free bird, yeah

 

Ova esencijalna Lynyrd Skynyrd pesma je započela kao balada bez gitarskih sola na kraju, a Lynyrd Skynyrd  je na taj način prvi put snimio 1972.. Gitarista Allen Collins (autor pesme, zajedno s pevačem Ronniejem Van Zantom) radio je na pesmi povremeno prethodne dve godine. U vreme početnog snimanja pesma je bila duga samo sedam i po minuta (demo verzija iz 1970. traje samo četiri minuta, podstaknuta Ronniejevim tužnim vokalom), ali tokom sledeće godine Collins je nastavio usavršavati pesmu sve dok nije snimljena za album Pronounced Leh-nerd Skin-nerd 1973.. Collins je napisao muziku mnogo pre nego što je Ronnie Van Zant smislio tekst za nju. Van Zant je jedne večeri konačno dobio inspiraciju i rekao je Collinsu i Garyju Rossingtonu da je sviraju iznova i iznova dok nije napisao reči (ležeći na kauču).

 

Pesma je govorila o muškarcu koji objašnjava devojci zašto se ne može smiriti i vezati za nju – već ostati večna slobodna ptica. On objašnjava devojci da ne može biti zatvoren u kavezu, prestati uživati u slobodi koju upoređuje s letom ptice koja lako može otići gde god želi. On ističe da ga ona ne može promeniti i da sam Bog zna da se on nikad neće promeniti.

 

Al Kooper (producent debi albuma Lynyrda) je za časopis Rolling Stone 15. aprila 2004. rekao sledeće:

 

Ronnie Van Zant je bio Lynyrd Skynyrd. Ne želim omalovažavati uloge koje su drugi imali u uspehu grupe, ali to se nikada ne bi dogodilo bez njega. Njegovi su stihovi bili veliki deo toga - poput Woodyja Guthriea i Merlea Haggarda pre njega, Ronnie je znao preći na stvar. A Ronnie je vodio taj bend železnom rukom. Nikada nisam video takvu internu disciplinu u bendu. Jedan primer: ovi su momci komponovali sve svoje gitarske solo deonice. Većina bendova improvizovala je sola svaki put kad bi nastupala ili snimala. Ne oni. Ronniejev san je bio da zvuče potpuno isto svaki put kad izađu na pozornicu.

 

Mnogi obožavaoci mislili su da je Free Bird počast gitaristi Allman Brothers Banda Duaneu Allmanu, koji je umro 1971., dve godine pre objavljivanja pesme Free Bird. Lynyrd Skynyrd su pesmu ponekad posvećivali Allmanu na koncertima, ali napisana je mnogo pre njegove smrti i uopšte ne o Allmanu (Ronnie Van Zant je kasnije objašnjavao da je pesma ljubavna, ali i višeznačna). Dvostruki gitarski solo na kraju (poslednje četiri minute čine možda najpoznatiji instrumentalni odlomak u povesti rocka) je u istom stilu kao i mnoge rane pesme Allman Brothersa na kojima je Duane Allman svirao.

 

Radi se o tome šta znači biti slobodan, jer ptica može da leti gde god želi, rekao je Ronnie Van Zant 70-ih. Svi žele da budu slobodni. To je ono o čemu se radi u ovoj zemlji.

 

Lynyrd Skynyrd tradicija je bila uvek svirati Free Bird kao poslednju pesmu na svojim nastupima. Nakon smrti pevača Ronnieja Van Zanta, izvođenje pesme bilo je vrlo emotivno za njegovog brata Johnnyja (koji ga je nasledio na mestu pevača benda), i neko vreme je nije hteo pevati - bend je svirao kao instrumental, a publika bi sama pevala reči.

Rock and Roll Hall of Fame uključiće božanstvenu Free Bird među 500 najboljih pesama svih vremena koje su oblikovale rock and roll. Let Slobodne ptice nastaviće se kroz vreme put beskraja, nošena dahom svih onih sanjara koji već pola veka uživaju u njenom veličanstvenom emotivnom dodiru, lepoti koja nadmašuje moć reči... oslobođena svih okova nepotrebne deskripcije.

 

U produkciji Ala Koopera, malo je ploča koje zvuče ovako sirovo i beskompromisno, posebno ploče debitantskih bendova. Lynyrdy su bili (i zauvek ostali) oličenje (glavnim simbolima) južnjačkog rocka (Southern rock). Po nekima u senci legendarnog Allman Brothers Banda (nadarenih muzičara predvođenih maestrom Duanne Allmanom, moćnom ekipom jednako dobro utemeljenom u bluesu i rock and rollu), ali uvek tako jedinstveni, samo svoji – rockeri do kosti, duboko uronjeni u blues, country, garažni rock and roll i južnjačku poeziju.

 

Malo bendova je zvučalo ovako samouvereno i potpuno formirano sa svojom prvom pločom. Možda je ploča bila jača jer ima samo osam pesama, tako da nema izgubljenog trenutka, ali to ne umanjuje snagu svake pesme. Genijalnost Lynyrd Skynyrda je bila u tome što su nesvesno mešali hard rock orijentisan na albume, blues, country i garažni rock, pretvarajući sve to u prepoznatljiv southern sound koji zvuči više nego moćno, potpuno jedinstveno. Povrh svega, tu je uvek bio i veoma individualan glas Ronnieja Van Zanta, tekstopisca koji se nikad nije plašio da bude ogoljeno sentimentalan, da vrti priče o jugu ili da izvrne mačo konvencije humorom. Ronnie nikad nije plenio kvalitetom i rasponom glasa, ali je bio rođeni, harizmatični lider, magičan, sa stavom i gardom, jedan od lynyrdovski žestokih momaka američkog juga.

 

Lynyrd Skynyrd bili su suštinsko otelotvorenje Southern rocka, momci koji su spojivši blues, country i straight-rock definisali žanr pomenutog južnjačkog rocka. Nakon eksplozije supernove zvane Pronounced Leh-nerd Skin-nerd zauvek su (pr)osvetlili svet rock and rolla, obogativši ga vremenom mnoštvom besmrtnih numera poput Sweet Home Alabama, I Need You, Call Me The Breeze, Workin’ For MCA, Saturday Night Special, On The Hunt, Gimme Back My Bullets, Searching, That Smell, I Know A Little...

 

by Dragan Uzelac, oktobar 2023.

Nema komentara:

Objavi komentar

Kraj Jima Morrisona