JIM MORRISON - Veran svom duhu

JIM MORRISON - Veran svom duhu
maj 2023.

petak, 7. lipnja 2024.

FRANK ZAPPA – FREAK OUT(Poludeti) (1966.)

 FRANK ZAPPA – FREAK OUT(Poludeti) (1966.)

 


Frank Zappa - muzički avanturista, istinski čudak, otkačenjak, bizarni antiheroj, eksperimentator, satiričar, cinik, jedna od najkontroverznijih ličnosti rock and rolla; čovek koji je svojim stavom, stilom i stvaralaštvom, mimo svih klišea i pravila bogomdane industrije, uz korišćenje elektronike, simfonijskih orkestara i horova, razobličavao i demistifikovao komercijalnu žabokrečinu i bezidejnost mediokriteta američke scene, ploveći dugi niz godina vlastitim, nekonvencionalnim muzičkim vodama - negde između jazza, klasike i rock and rolla. Bio je izuzetno duhovit muzičar i čovek te je svoj muzički nadrealni humor znao predstaviti kroz underground snimke i parodične nastupe na najbolji mogući način, a osim toga posedovao je i talenat za pisanje i orkestriranje najkompleksnijih kompozicija. Zappa je izuzetno voleo improvizaciju unutar svojih muzičkih komada pa je tako uvek od svojih članova grupe tražio da sami osećaju šta sviraju a ne da samo hladno sviraju ono što je on napisao. Njegovi pogledi na rokenrol i muziku uopšte bili su vrlo široki i kako bi mogao obuhvatiti sve svoje ideje imao je uvek desetak članova grupe.

Za mene, apsurd je jedina stvarnost.

Nakon više od dve i po decenije stvaralaštva i nekih šezdesetak objavljenih albuma, Francis Vincent Zappa se preselio u legendu, ostavivši za sobom neizbrisiv trag i više nego originalno delo koje kao barjak underground kulture vijori nad glavama njemu sličnih, kao i onih čije pileće srce i intelekt nikad neće shvatiti ideje i misiju junaka ove storije.

We are only in it for the money (Mi smo ovde samo zbog para)

Predistorija Zapinog bogatog i šarenolikog stvaralaštva i života vezana je za njegov dolazak u Kaliforniju i srednjoškolske dane. Roditelji su mu rodom sa Sicilije, tako da su Zappini korene italijanski. Otac mu je takođe bio muzičar i svirao je strolling crooner gitaru. Sa svojih dvanaest godina Frenk Zapa se zanimao za bubnjeve, te je pohađao letnju školu za orkestrarske udaraljke u Montereyu. Imao je želju da postane moderni kompozitor pa su mu posebno zanimljivi bili kompozitori poput Edgarda Varesea, Igora Stravinskog i Antona Weberna i stilovi poput modernog jazza i bluesa. Ipak postao je popularan svirajući crnački rhythm & blues. Godine 1956. svira bubnjeve u lokalnom R&B bendu The Ramblers. Ubrzo se počeo zanimati za električnu gitaru. Počeo je skupljati R&B ploče na kojima su bile odsvirane dobre solo dionice. Neke od njih Frenk je voleo mnogo slušati, Johnnyja Guitar Watsona, Clarencea Gatemouth Browna, Muddyja Watersa i druge klasike bluza.

Pod uticajem ritam i bluza, te muzike Edgara Varesea, Zapa osniva svoj prvi bend - Blackouts i upisuje 1959. godine Chaffee junior college. Živeći intenzivno i nepredvidivo, neko vreme je svirao u restoranu i komponovao muziku za western film Run home slow, a od zarađenog novca kupuje električnu gitaru i trokanalni studio nazvan Studio Z, praveći u njemu prve originalne snimke. Zbog jedne od prvih originalnih pesama dolazi pod udar Zavoda za borbu protiv razvrata - proveo je u zatvoru deset dana, izbegavši na taj način služenje vojnog roka. Potom se priključuje grupi Soul giants, ubedivši brzo njene članove da promene ime u legendarno MOTHERS(Majke) (grupa je osnovana na jedan od američkih praznika, tzv. Mother’s day, što je i inspirisalo legendarnog cinika Zapu da da ime grupi). Članovi benda bili su: Roy Estrada(bas), Jimmy Carl Black (bubnjevi), Ray Collins (vokal) i Dave Coronada (saksofon). Nakon teškog razdoblja i nastupa u čuvenom LA klubu Whiskey a go-go, zapaža ih producent Tom Wilson (poznat po saradnji sa Dylanom i Velvet underground), kome se dopala pesma Trouble every day, a potom i snimci u studiju Any way the wind blows i Who are the brain police?.

Informacija nije znanje. Znanje nije mudrost. Mudrost nije istina. Istina nije lepota. Lepota nije ljubav. Ljubav nije muzika. Muzika je najbolja.

Impresioniran onim što je čuo, Wilson gotovo nepoznatoj grupi Mothers of invention (Majke izuma) nudi snimanje dvostrukog debi albuma. Album Freak out je snimljen početkom 1966. godine. Originalni repertoar sastava(koji se pre dolaska Zape zvao Soul giants) u celosti se sastojao od cover numera. Kada im se pridružio Zappa, menjaju samo ime ali takođe proširuju svoju muziku koja uključuje širok spektar originalnog materijala. Muzički stil albuma Freak Out!, sastojao se od žanrova ritam i bluesa, doo-wopa i standardnog bluesa, koji uključuje rock, te orkestarsku muziku i avangardne zvučne kolaže. Bilo je to apsolutno kultno ostvarenje: prvi konceptualni rok album prikazivao je sve pripadnike tadašnje underground scene Los Anđelesa. Energija i šeretske ludorije čudaka Zapadne obale uhvaćeni su i preneti na bizarni debi album. Svojim iščašenim humorom, parodično-satiričnim stilom i neobičnim muzičkim rešenjima, uz jetke i pakosne opaske album je šokirao i publiku i kritiku.

Mislim da je nerealno ovo nazvati muzičkim delom, glasila je jedna od tipičnih recenzija albuma tog vremena. Nema sadržajnih snimki, samo dve strane muzičkog trtljanja i uzaludno su potrošene četiri strane za njihovu vrstu muzike. Ako bilo ko ima ovaj album, možda mi on može reći šta se događa u paklu. The Mothers of Invention, vrlo su talentovan ali i deformisan kvintet, imaju pesnički album Freak Out!, koji bi trebao biti aspirin muzičkoj industriji da se u buduće reši ovakvog tereta.

Na vrlo raznolikom albumu se između ostalog može naći i divlji ritam bubnjeva, protestna numera Trouble Every Day i detalji najava, viceva i parodija, koje su u trenu postale kultne (bila je to skupina od devetnaest čudesnih numera, koje je izvodila još čudnija ekipa dugokosih i ružnih frikova, uprkos svemu veoma dobro prihvaćenih i od strane publike i od strane kritičara, što samo govori o progresivnosti samog vremena unutar kojeg je ovaj kultni album nastao, vremenu uspona andergraunda, muzike američke Zapadne obale, psihodelije i hipi pokreta, flower powera i LSD-a, bendova u širokom rasponu od Grateful dead i Jefferson airplane, preko the Doors i Vanilla fudge, Creedence clearwater revival i Jimi Hendrix experience sve do istočne obale i njujorških mračnjaka, the Velvet underground).

Pa, uskoro ću se razboljeti
Well, I'm about to get sick

Od gledanja TV-a
From watchin' my TV

Provjeravao sam vijesti dok mi očne jabučice nisu mogle vidjeti
Been checkin' out the news until my eyeballs fail to see

Hoću reći da je svaki dan samo još jedan pokvareni nered
I mean to say that every day is just another rotten mess

A kada će se to promijeniti, prijatelji moji, svatko može nagađati
And when it's gonna change, my friends, is anybody's guess

Pa gledam i čekam
So I'm watchin' and I'm waitin'

Nadam se najboljem
Hopin' for the best

Čak i pomisliti da ću ići moliti se
Even think I'll go to prayin'

Svaki put kad ih čujem kako govore
Every time I hear 'em sayin'

Da ne postoji način da se odgodi ta nevolja koja dolazi svaki dan
That there's no way to delay that trouble comin' every day

Nema načina da odgodite tu nevolju koja dolazi svaki dan
No way to delay that trouble comin' every day

U srijedu sam gledao nerede, vidio sam policajce na ulici
Wednesday I watched the riot, I seen the cops out on the street

Gledao ih kako bacaju kamenje i te stvari i guše se na vrućini
Watched 'em throwin' rocks and stuff and chokin' in the heat

Slušao izvještaje o viskiju koji je prolazio
Listened to reports about the whisky passin' 'round

Vidio sam dim i vatru i tržnicu kako gori
Seen the smoke and fire and the market burnin' down

Gledao dok bi se svi u njegovoj ulici redom mijenjali
Watched while everybody on his street would take a turn

Gaziti i razbijati i udarati i rušiti i sjeći i prsiti i spaljivati
To stomp and smash and bash and crash and slash and bust and burn

I gledam i čekam
And I'm watchin' and I'm waitin'

Nadam se najboljem
Hopin' for the best

Čak i pomisliti da ću ići moliti se
Even think I'll go to prayin'

Svaki put kad ih čujem kako govore
Every time I hear 'em sayin'

Da ne postoji način da se odgodi ta nevolja koja dolazi svaki dan
That there's no way to delay that trouble comin' every day

Nema načina da odgodite tu nevolju koja dolazi svaki dan
No way to delay that trouble comin' every day

Pa, možete ga ohladiti, možete ga zagrijati
Well, you can cool it you can heat it

Jer, dušo, ne treba mi
'Cause, baby, I don't need it

Uzmi svoju TV cijev i pojedi je
Take your TV tube and eat it

I sve te lažne stvari o sportu i sva nepotvrđena izvješća
And all that phony stuff on sports and all the unconfirmed reports

Znaš da sam gledao tu pokvarenu kutiju dok me nije počela boljeti glava
You know I watched that rotten box until my head began to hurt

Od provjere načina na koji novinari kažu da dobivaju prljavštinu
From checkin' out the way the newsmen say they get the dirt

Prije dečki na kanalu taj i taj, dalje tvrde
Before the guys on channel so-and-so, further they assert

Da će svaku emisiju prekinuti
That any show they'll interrupt

Da vam donosim vijesti ako se pojave
To bring you news if it comes up

Kažu da ako mjesto eksplodira
They say that if the place blows up

Oni će prvi reći
They'll be the first to tell

Zato što dečki koje su dobili u centru marljivo rade i napreduju
Because the boys they got downtown are workin' hard and doin' swell

I ako netko sazna vijest
And if anybody gets the news

Prije nego što izađe na ulicu kažu da nitko brže ne izbrblja
Before it hits the street they say that no one blabs it faster

Njihovo pokrivanje ne može se nadmašiti
Their coverage can't be beat

A ako druga žena vozač
And if another woman driver

Pucana iz mitraljeza sa svog sjedala
Gets machine-gunned from her seat

Poslat će nekog jokera s kolačićem i vidjet ćete da je sve gotovo
They'll send some joker with a brownie and you'll see it all complete

Pa gledam i čekam
So I'm watchin' and I'm waitin'

Nadam se najboljem
Hopin' for the best

Čak i pomisliti da ću ići moliti se
Even think I'll go to prayin'

Svaki put kad ih čujem kako govore
Every time I hear 'em sayin'

Da ne postoji način da se odgodi ta nevolja koja dolazi svaki dan
That there's no way to delay that trouble comin' every day

Nema načina da odgodite tu nevolju koja dolazi svaki dan
No way to delay that trouble comin' every day

Hej, znate li nešto ljudi?
Hey, you know something people?

Nisam crnac, ali puno puta poželim da mogu reći da nisam bijelac
I'm not black but there's a whole lots a times I wish I could say I'm not white

Pa, vidio sam kako gore vatre i lokalno stanovništvo se okreće
Well, I seen the fires burnin' and the local people turnin'

O trgovcima i dućanima koji su nekada prodavali svoje metle i krpe
On the merchants and the shops who used to sell their brooms and mops

I svaki drugi kućni predmet
And every other household item

Gledao kako se rulja samo okreće i grize ih
Watched the mob just turn and bite 'em

I kažu da im je dobro poslužilo
And they say it served 'em right

Jer nekoliko ih je bijelaca
Because a few of them are white

I isto je u cijeloj naciji, diskriminacija crnih i bijelih
And it's the same across the nation, black and white discrimination

Viče "ne možeš me razumjeti!"
Yellin' "you can't understand me!"

I sav taj drugi jazz koji mi dodaju
And all that other jazz they hand me

U novinama i TV-u i svoj toj masovnoj gluposti
In the papers and TV and all that mass stupidity

Čini se da to raste svakim danom
That seems to grow more every day

Svaki put kad čujete da neki glupan kaže
Each time you hear some nitwit say

Želi otići i uvesti te
He wants to go and do you in

Zbog boje tvoje kože
'Cause the color of your skin

Samo mu se nemoj obraćati
Just don't appeal to him

Nije važno je li crno ili bijelo jer večeras je vani zbog krvi
No matter if it's black or white because he's out for blood tonight

Znaš da moramo sjediti kod kuće i gledati kako ovo počinje
You know we gotta sit around at home and watch this thing begin

Ali kladim se da neće biti puno onih koji će vidjeti kraj
But I bet there won't be many left to see it really end

Jer vatra na ulici nije kao vatra u srcu
'Cause the fire in the street ain't like the fire in the heart

I u očima svih ovih ljudi ne znate da bi ovo moglo početi?
And in the eyes of all these people don't you know that this could start?

Na bilo kojoj ulici, u bilo kojem gradu, u bilo kojoj državi da li ima klauna
On any street, in any town, in any state if any clown

Odlučuje da je sada vrijeme za borbu
Decides that now's the time to fight

Za neki ideal za koji misli da je ispravan
For some ideal he thinks is right

A ako se još milijun složi, nema dobrog društva
And if a million more agree, there ain't no great society

Kao što se odnosi na tebe i mene
As it applies to you and me

Naša zemlja nije slobodna
Our country isn't free

A zakon odbija vidjeti možete li sve to ikada biti
And the law refuse to see if all that you can ever be

On je samo ušljivi domar
Is just a lousy janitor

Osim ako vaš ujak nema trgovinu
Unless your uncle owns a store

Znate da pet na svaka četiri
You know that five in every four

Samo neće značiti ništa više
Just won't amount to nothin' more

Nego gledati štakore kako idu po podu
Than watchin' rats go across the floor

I izmišljaj pjesme o siromaštvu
And make up songs about being poor

Puši u harmoniku, sine!
Blow your harmonica, son!

Postavu benda koji je snimio ovaj esencijalni underground album činili su: Roy Collins, Roy Estrada, Jimmy Carl Black i Elliot Ingber, koji se  sa Zapom izmenjivao na solo i ritam gitari. Između 24 osobe koje su sudelovale na albumu bio je i Kim Fowley. Album je izdat avgusta 1966. godine.

Album Freak out (Poludeti) može se podeliti u dva dela. Prvi deo, strana 1 i 2 originalnog dvostrukog albuma, sadrži relativno nekomplikovane pop pesme, barem za Zappine standarde. Kao debi album ipak je morao dopreti do javnosti. Album nije sadržao hit singl, niti je bio hit sam po sebi. Ipak, ostao je nisko na lestvicama tokom dužeg razdoblja, tako da je Zappa uspeo prikupiti publiku i postići neki kultni status. Drugi deo dvostrukog debi albuma, strana 3 i 4, je eksperimentalni deo (više u skladu s kasnijom psihodelijom), s improvizovanim vokalnim deonicama. Ovim se delom Zappa obratio freak sceni Los Angelesa, grupi mladih ljudi u gradu, koji su zagovarali nekonvencionalan način života.

Freak out otvaraju tri veoma oštre pesme – kako stilski, tako i sadržajno.  To su uvrnuta Hungry freaks, daddy(Gladni čudaci, tata), prva Zappina naznaka čudnih instrumentacija vođena fuzz gitarom (uz korištenje vibrafona i kazooa), zatim nešto konvencionalniji blues rock komad - I ain’t got no heart(Nemam srca), sa stihovima poput: Sedim i smejem se zaljubljenim budalama, ne postoji takva stvar kao što je ljubav, nema anđela koji danas pevaju visoko iznad, i veoma kritički intonirana, psihodelična Who are the brain police?(Ko je moždana policija?). Nakon uvodne tri pesme album dobija mirnije tonove, nešto prijateljskiju atmosferu, pre svega konvencionalnom ljubavnom temom Go cry on somebody else’s shoulder(Idi plakati na tuđem ramenu), koja je zapravo doo-wop parodija. Već naredna numera – Motherly love(Majčinska ljubav), Zappino je ismevanje majčinske brige – ovaj put samo bezazleno, na način koji vas može nasmejati. Gorke strele njegovog sarkazma i parodičnosti, kritičkog duha izostaju. How could i be such a fool(Kako sam mogao biti takva budala) zatvara prvu stranu prve ploče s lepim meksičkim rogovima u miksu.

Pesma koja otvara drugu stranu - Wowie Zowie najlakša je (dečija)pesma na albumu (obogaćena zvucima konkretne muzike) i po Zappinim rečima pažljivo je osmišljena da usisa dvanaestogodišnjeg slušaoca u našem kampu. Čudesan naziv pesma duguje omiljenoj rečenici sekretarice Pamele iz legendarnog LA kluba Whiskey a go-go (tadašnjoj Zappinoj prijateljici, jednoj od frikova iz uskog kruga Majki izuma (Mothers of invention). You didn’t try to call me (Nisi me pokušao nazvati) jedna je od ljubavnih pesama, klasičnih pesama slomljenih srca izvrsnog kvaliteta, obogaćena zvucima duvačke sekcije i slojevima gitare Elliota Ingbera. Any way the wind blows (Kako god vetar duva) biografska je pesma u doo wop fazonu o kraju Zappinog prvog braka. I’m not satisfied (Nisam zadovoljan) nastavlja u istom, doo-wop stilu pedesetih, uvodeći slušaoca u pesmu You're Probably Wondering Why I'm Here(Verovatno se pitate zašto sam ovde) koja zatvara prvi deo albuma, prvu ploču. Melodija je sastavljena od nekoliko deonica; može se nazvati i višetematskom pesmom s raznim kraćim melodijama.

Kad biste grafički analizirali različite vrste smerova svih pesama u Freak Out! albumu, ima tu ponešto za svakoga. Najmanje jedan deo materijala nagnut je za svaku vrstu društvene orijentacije unutar naše potrošačke skupine, kojih ima u rasponu od šest do osamdeset godina.

Drugi deo ovog krajnje neobičnog albuma, parodične dekompozicije sveta rokenrola, otvara već pomenuta, protestna Trouble every day(Problemi svaki dan), Zappin groovy blues. Pesma je nastala 1965. u vreme rasnih nemira u Los Anđelesu. Stihovi ove pesme uključuju stihove poput: Nisam crnac, ali ponekad bih poželio da nisam belac. Svita iz tri dela – Help, i’m a rock(Upomoć, ja sam stena) uvodi album u eksperimentalni deo, izgrađena od raznih riffova i šablona bubnja (zvuči kao da neko peva uz ploču koja preskače!). Jedan od delova posveta je avangardnom kompozitoru Edgaru Varezeu kojeg je Zappa izuzetno cenio i koji je veoma uticao na njegov eksperimentalni rad. Četvrtu stranu ploče i celokupno ludilo zvano Freak out(Poludeti, Izbezumiti se) zatvara numera The Return of the son of monster magnet (Povratak sina čudovišnog magneta), izgrađena (u dva stava) oko mnoštva riffova i uzoraka bubnja. Bio je to finalni studijski džem na jednostavnom rock motivu s mnogo uličnih perkusionista i drugih čudaka dovedenih sa Sunset Stripa Los Angelesa da improviziraju  poslednju pesmu.

Bio je to teško opisiv konceptualni album rock muzike, Zappina uvrnuta, parodično-satirična percepcija američke popularne kulture u novonastaloj underground sceni Los Angelesa. Bio je to njegov beskompromisni, avangardni art rock. Bila je to oštra kritika zaglupljujućeg konzumerističkog američkog društva i njegovog nazovi obrazovnog sistema, koja bi se mogla sažeti u sledećem citatu: Napustite školu pre nego što vam um istrune od izloženosti našem osrednjem obrazovnom sistemu. Edukuj se ako imaš petlju!

Ako živiš dosadan, tužan život zato što si slušao mamu, tatu, učitelja, sveštenika, ili nekog tipa na TV-u koji ti je pričao šta treba da radiš, onda si to zaslužio.

Krajem iste godine, nakon odlaska Ingbera i dolaska Dona Prestona (klavijature), Bunk Gardnera (saksofon), Billy Mundija (bubnjevi) i Jima Motorhead Sherwooda (saksofon), Zapa i Majke snimaju album Absolutely free(Apsolutna sloboda), još jedno bizarno remek-delo, ništa manje čudno i satirično, gde  do izražaja dolaze kompleksne kompozicije i podrugljivo obraćanje aktuelnoj američkoj politici. Sve pesme na albumu napisao je Frenk Zappa, a zajedno s njim producent je Tom Wilson. Pesme poput Plastic people i America drinks and goes home najbolji su bili primer Zapinih avangardnih stremljenja i oporog ismevanja američkog malograđanskog društva. Publika kojoj se obraćao činili su underground freakovi.

 




by Dragan Uzelac, proleće 2024.

Nema komentara:

Objavi komentar

Kraj Jima Morrisona