Translate

srijeda, 28. rujna 2022.

PINK FLOYD – A saucerful of secrets (1968.)

 


PINK FLOYD – A saucerful of secrets (1968.)

Aprila 1968. godine grupa Pink Floyd zvanično saopštava dolazak novog gitariste u bend  (mada je ta odluka već dogovorena krajem 1967. godine, nakon psihičkog kolapsa Barretta, a ostvarena tokom januara 1968. i prvih nastupa Floyda sa Gilmourom na gitari – iako je Barrett još uvek formalno bio u bendu). Syd Barrett, dotadašnji gitarista, pevač, autor i duhovni vođa benda nije više bio u stanju da nastavi dalje usled preteranog konzumiranja narkotika (pre svih LSD i marihuana) i sve većih psihičkih smetnji (pre svega šizofrenih) postajući vremenom totalno odsutan, izolovan, neupotrebljiv za bilo kakav rad i komunikaciju, odsutan i katatonično izolovan od ostatka realnog sveta. Sjaj ludog dijamanta i njegovog čarobnog, psihodeličnog sveta bajki nestajao je u izmaglicama kiseline.Vreme spontanosti, radosti stvaranja i nadrealističnog eksperimentisanja, interstellar overdrive plovidbe beretovskom svemirskom kapsulom, gde bi Floydi u potpunosti ogolili akordnu strukturu bilo kog materijala i improvizovali čist zvuk nestajalo je pred novom, sigurnijom i mirnijom (ali ništa manje čudnom) fazom rada benda, predvođenom novim duhom i kreativnim vođom, basistom i pevačem, novim kreativcem Rogerom Watersom.



 

Na novog člana benda, Davida Gilmoura je veoma rastrzajuće i šokantno delovalo to što se odjednom našao u Floydima (godinama pre toga Gilmour je svirao po Britaniji i Francuskoj, preživljavajući sa prijateljima od svirke do svirke, sanjajući san o vlastitom velikom bendu i uspehu), pa je za časopis Melody Maker rekao:

Dugo mi je trebalo da se osetim delom grupe i u početku sam mislio da se moram mnogo promeniti, a to je bio paranoidan doživljaj. Bilo mi je veoma teško da shvatim šta treba da radim, jer je to bio tako čudan bend. Publika nije bila raspoložena prema nama. Mislila je da je Syd Barrett bio sve što je grupa imala i otpisala nas je. Bila su to teška vremena. Sećam se jedne strašne noći u Middle Earthu, kada je Syd došao, stao pred binu i celu noć buljio u mene. Strašno!

Ipak, dolazak Gilmoura doneo je bendu neku vrstu samopouzdanja i sigurnosti, naročito nakon haosa turneja i živih svirki koje je bend prošao u poslednjih godinu dana sa obolelim Sydom. Bend je kretao iz početka, a Gilmour to objašnjava ovako:

Morali smo opet gurnuti grudvu da se kotrlja. Album A Saucerful of Secrets (Tacna prepuna tajni) je bio početak puta ka nekoj vrsti povratka. To je u stvari bio album od koga smo počeli da gradimo. Mada je Syd dobio poslednje mesto na albumu s njegovom stvari za rastanak – Jugband Blues, i mada je svirao na druge dve snimke – pesmama Corporal Clegg i Remember a Day, osećanje novog albuma je bilo potpuno drugačije, naročito u naslovnoj numeri, gde smo krenuli u pravcu klasično elektronske muzike. Cela kompozicija albuma A Saucerful of Secrets nije imala ničeg zajedničkog sa onim u šta je Syd verovao ili voleo.

Upravo tako. Dok je najbolji rad Syda Barretta bio kombinacija pulsirajućeg ritma sa nizom akorda koji menjaju oblik pred vašim očima i prerastaju u napete sklopove prodorno visokih tonova, poput ljudskog krika, Gilmour bendu donosi smirenje – nikada neobuzdano impulsivan on se pokazao kao pravi majstor popunjavanja prostora i virtuoz u nesvakidašnjim harmonskim intervencijama. Stil Davida Gilmoura postaje uglavnom baziran na zvuku i specifičnom filingu, manje na samoj tehnici. Kako je muzika Pink Floyda vremenom mnogo više operisala atmosferom i raspoloženjem nego čistom svirkom, Gilmour postaje glavnim arhitektom zvuka benda. On vremenom postaje i jednim od glavnih pevača i autora Floyda, naravno odmah iza Watersa.

I kao što je pokazao intervju sa Richardom Wrightom, još jedni bitnim arhitektom Pink Floyd kosmičkog zvuka, bend se na novom albumu oslobađa problema vezanih za burnu prošlost. Kao prvo, iza sebe su ostavili radikalni deo psihodeličnog aspekta izražavanja i čudaštvo.

Teško je reći zašto smo se proslavili kao prva engleska psihodelična grupa - objašnjavao je kasnije Wright - Nikada sebe nismo tako videli. Dogodilo se samo da smo počeli svirati u UFO klubu na njegovim počecima pa bi nas identifikovali sa klubom i onim što su mislili da on reprezentuje. Muzika se, znači, nije razvila sa svesnom namerom širenja svesti, bar ne u halucinantnom smislu. Prosto smo shvatili da mi, najzad, sviramo samo zbog zabave, i da nismo vezani za neku određenu muzičku formu. Tako je počela da se probija naša individualna muzika i od tada se razvijamo u tim smerovima. Naglasak je bio, a i sada je, na spontanosti i improvizacijama.

Kako god da bilo, 29. juna 1968. godine, pojavljuje se drugi album Pink Floyda, A Saucerful of Secrets, u novoj postavi sa Gilmourom na gitari. Od vibrirajućeg i naglašenog nadolaska Watersovog moćnog basa koji uvodi u Let There be More Light (jednu od numera koje promovišu novi, votersovski pristup muzici Floyda) jasno je da grupa grmeći i dimeći izranja iz svoje uzburkane beretovske prošlosti, bljujući vatru iz novog arsenala oružja. Namesto kosmičke, ultrabrze i haotične plovidbe interstellar overdriveom Syda Barretta, Floydi na talasima čudesnih marsovskih orgulja Wrighta kreću na novo krstarenje vlastitim univerzumom prepunim tajni.U melodiji počinje da se oseća i dominira osoben Watersov bass dodir, karakteristični Pink Floyd uzlet iz G mola u C mol. Waters i Mason moćno gruvaju, dok Gilmour sramežljivo se prilagođavajući čudnoj grupi ostaje po strani kao budući arhitekta zvuka. Waters i Wright izranjaju iz kreativne i dominantne senke Syda Barretta – oni teže da se zadovolje jednom temom i da je unutar dugih, ponekad epskih kompozicija razrađuju. Dramatičnih i neočekivanih beretovskih prelaza iz svetlosti u tamu nestaje. Na tutnjeći Watersov bas u uvodnoj temi nadovezuje se svetlost Wrightovih orgulja, uticaj njegovih klasičnih učitelja – Carlheinz Stockhausena i Johna Cagea, avangardnih muzičara i eksperimentatora zvukom, vrsnih kompozitora savremene muzike više je nego očigledan i sve više će bojiti zvuk novih Floyda. Dramatična atmosfera srednjeg i završnog dela pesme, gde uz eho solaža Gilmoura i Wrighta bend uzleće u čudesne psihodelične sfere zvuka, izaziva kod slušaoca novu vrstu uzbuđenja, emocije i neku vrstu nelagode putovanja u nepoznato.

Setna Remember a Day otkriva Wrighta kao veoma senzibilnog i liričnog autora – njegova prijemčiva melodija, klavirske deonice i harmonije lebde preko leteće ritam sekcije, nošene hipnotičkim i melanholičnim vokalom. Oplakujući izgubljenu spontanost i uživanje Floydi gruvaju unutar samo sebi znanog mikrokosmosa, čudesnim psihodeličnim putevima utemeljenim još sa Barrettom. Neka vrsta neobične atmosfere smirenosti i mirenja sa kosmičkom mističnom niti koja je nesaznatljiva i nepredvidiva proteže se albumom. Set the Controls for the Heart of the Sun (još jedan autentični Watersov duhovni dodir) crpi snagu iz jednostavnog bajanja i ritmičkog ponavljanja, suptilno podrhtavajući i putujući nepreglednim kosmičkim prostranstvima na kristalno jasnim tonovima Wrighta. Spora i hipnotička pesma, Set the Controls for the Heart of the Sun, koristila je deliće drevne kineske poezije Li Shangyina i Du Mua. Mini ep udaljava Floyde još više od ovozemaljskog i prolaznog. Corporal Clegg beretovska je refleksija na minule dane jednog šizofrenog i neurotičnog sveta neobičnog ludila, bajki i razdražujućeg haosa.

Noć se malo po malo okreće,
Little by little, the night turns around,

Brojeći lišće, koje podrhtava u zoru.
Counting the leaves, which tremble at dawn.

Lotus je naslonjen jedni na druge u čežnji,
Lotus's lean on each other in yearning,

Pod strehom se odmara lastavica.
Under the eaves the swallow is resting.

 

Postavite kontrole za srce sunca.
Set the controls for the heart of the sun.

 

Preko planine, promatrajući promatrača,
Over the mountain, watching the watcher,

Razbijanje tame, buđenje vinove loze.
Breaking the darkness, waking the grapevine.

Jedan centimetar ljubavi jedan je centimetar sjene.
One inch of love is one inch of shadow.

Ljubav je sjena koja dozrijeva vino.
Love is the shadow that ripens the wine.

 

Postavite kontrole za srce sunca,
Set the controls for the heart of the sun,

Srce sunca, srce sunca,
The heart of the sun, the heart of the sun,

Srce sunca, srce sunca,
The heart of the sun, the heart of the sun,

Srce sunca, srce sunca ...
The heart of the sun, the heart of the sun...

 

Svjedočite čovjeka koji bunca u zid,
Witness the man, who raves at the wall,

Izrađujući oblik svog pitanja do neba.
Making the shape of his question to heaven.

Hoće li sunce pasti navečer,
Whether the sun will fall in the evening,

Hoće li se sjetiti lekcije davanja?
Will he remember the lesson of giving?

 

Postavite kontrole za srce sunca,
Set the controls for the heart of the sun,

Srce sunca, srce sunca,

The heart of the sun, the heart of the sun

 

Naslovna numera albuma, Tacna prepuna tajni, izranja iz mraka dalekih kvazarskih, neispitanih i jezivih prostranstava kosmosa u Wrightovom maniru, na granici horora. Kosmičke orgulje uznemiruju, bude jezu haosa i neljudskih krikova i plove poput kosmičkog broda u kjubrikovskoj Odiseji nepoznatim, mističnim svetom dalekih zvezda.

Bend je osetio da smo postigli nešto sa naslovnom numerom A Saucerful of Secrets. Ne mogu reći kako sam u potpunosti shvatio šta se događa dok je numera nastajala, u vreme dok je Waters sedio u studiju okolo crtajući male dijagrame na komadićima papira, pokušavajući da kreira koncept pesme. Ali tokom narednog perioda pokušavao sam da dodam ono što sam znao o harmoniji. I način na koji su Floydi radili numere sigurno me je edukovao. Preneli smo sve svoje individualne želje, talente i znanje jedni drugima, objašnjavao je svoje impresije o pesmi i radu Floyda David Gilmour.

I dok Wright eksperimentiše kontrolisanim haosom zvuka, iz pozadine dolaze Masonovi ritmički ponavljajući zvuci bubnjeva, potmuli bas Watersa i eksplozivni eho Gilmourove gitare, titrajući na Wrightovim uznemirujućim vibracijama. Uzbudljivo i veoma mračno iskustvo, zloslutno kosmičko lutanje, osenčeno jezom smrti i ljudske nemoći da se odupre nepoznatim silama.

Pesma je bila o bitki i njenim posledicama, pojasnio je svoje viđenje ove čudesne kompozicije, instrumentala, Roger Waters za časopis Rolling Stone. Prvi deo numere (naslovljen Something Else) predstavlja postavku bitke. Sinkopirani pandemonijum, naredni deo, predstavlja stvarnu bitku. Sledi potom Olujni signal, prikaz mrtvih nakon završetka bitke, dok su Nebeski glasovi, kao završni deo kompozicije slika oplakivanja mrtvih.

Iznenada počinju da se valjaju teški tonovi neodređene grmljavine na smirujućim i mističnim talasima orgulja – kosmička Pink Floyd fuga prvobitnog haosa vaseljene ulazi u završnu fazu, bliži se krešendu u vreme nastanka prvih svetova i života. Predivan zvuk orgulja veličanstveno izranja iz haosa intergalaktičkog Pink Floyd putovanja. Harmonični tonovi nude neku vrstu praštanja i olakšanja. Nadovezuje se hor, katarzično, sentimentalno, u stilu najboljih oratorijuma avangardnog umetnika, kompozitora Ligethija (umetnika koji je vlastitom muzikom obojio čuveni film Stanleyja Kubricka – 2001. A Space Odyssey, iste godine kada je nastao i album Floyda ), i donoseći na kraju preko potrebni mir.

Numera Saucerful of Secrets našla je svoje značajno mesto (u jednako paklenom, više nego uzbudljivom izdanju) barem još dva puta. Prvi put ostavljena je za sam kraj koncertnog dela kultnog Pink Floyd albuma iz 1969. Ummagumma. Paklenih trinaest minuta intergalaktičke drame postavljeno je kao horor storija zvana A Saucerful of Secrets, prigušujući ono malo svetlosti preostale unutar bezdana Pink Floyd univerzuma. Razarajući zvučni eksperiment doseže svoj klimaks i čulno preopterećenje poput halucinogenog tripa. Naglim promenama tempa i atmosfere, od duhovne smirenosti do neurotičnog haosa kada se nervi kidaju kao prenapregnute strune, Floydi rastaču strukturu kompleksne kompozicije, odvodeći je samo njima znanim putevima. Nepredvidivost i tenzija rastu svakim narednim trenutkom, sve do momenta konačnog blaženstva i smirenja naslikanog Wrightovim moćnim zvukom orgulja i izranjanjem iz prvobitnog kosmičkog haosa stvaranja i razaranja. Watersov magični dodir epohalnim finalom uobličava duh jedne jedinstvene vizije i umetničkih sloboda jednog krajnje neobičnog benda. Krešendo živog dela albuma dolazi sa vokalom, predivnom katarzično-senzibilnom tercom na pragu praskozorja novog dana koji se upravo rađa.

Drugi put Saucerful of Secrets instrumental doseže svoj vizuelno-zvučni psihodelični klimaks u impresivnoj verziji unutar filma Pink Floyd at Pompeii(1972). Reditelj Adrian Maben snimio je film o Pink Floydima u Pompeji, za potrebe evropske televizije. Nije bilo filma o nekoj pop grupi , koji bi po opštem kvalitetu i tehničkoj prezentaciji prevazilazio ovaj, hvalio ga je Melody maker časopis. Floydi su u filmu prikazani kako sviraju njihove klasike na kompletno opremljenoj bini postavljenoj u potpuno praznom Rimskom amfiteatru i šetaju u pauzama po obroncima Vezuva i ruševinama antičkog rimskog grada Pompeje, potpuno uništene u vulkanskoj erupciji Vezuva 79. godine nove ere. Mislim da će se frikovima dopasti - bio je Watersov karakteristični komentar. Vatrena verzija Tacne prepune tajni prosto je neopisiva u ovom impresivnom audio-vizuelnom prikazu, od briljantnih, smirujućih, a potom i apokaliptičnih tonova Wrightovih orgulja, eksplozivnih solo delova razarajućih prelaza bubnjara Masona, Rogera Watersa u punom zanosu i zamahu dok eksplodira na bas gitari, a potom i koristeći gong kao jednu od tačaka klimaksa ove kosmičke kakofonične simfonije, ludila koje kulminira sa neponovljivim distorziranim deonicama gitariste Davida Gilmoura, opušteno zavaljenog u prašinu prastarog rimskog amfiteatra (u vulkanskoj erupciji uništene Pompeje) dok ispaljuje poput neutronske zvezde rafalne mlazove sirove gitarske energije, nošene ehoom zvuka koji zastrašujuće odzvanja unutar ruševina daleke prošlosti - opominjuće, surovo, tako oslobađajuće, nadrealno. Količina energije i emocija, kao i način na koji ih isporučuju u etar ovom jedinstvenom instrumentalnom kompozicijom jednostavno su rečima nesaopštivi i ne podležu nikakvoj mogućnosti deskripcije. Oni su jednostavno toliko različiti od svega viđenog, tako nesputani, kreativni, oslobađajući da ostaju poput monolita u beskraju muzičkog kosmosa, zlatnih struna jednog beskraja Pink Floyd psihodeličnog univerzuma, kvazistelarnog izraza koji zauvek ostaje izvan klasičnih okvira rokenrola, mogućnosti kompozicije koja podleže bilo kakvim pravilima ili logici koja je ograničavajuća.  A Saucerful of Secrets neponovljivo je i nesaopštivo duhovno iskustvo s graničnih područja ljudske kreativnosti, nestvarna i mračna odiseja nepreglednim prostranstvima psihodeličnog Pink Floyd univerzuma, umetnički portret neke druge ravni postojanja. Priča ispričana zvukom s one druge, nikad dokazane strane postojanja onih koji su otišli predaleko.

It's awfully considerate of you to think of me here
And I'm most obliged to you for making it clear
That I'm not here
And I never knew the moon could be so big
And I never knew the moon could be so blue
And I'm grateful that you threw away my old shoes
And brought me here instead dressed in red
And I'm wondering who could be writing this song

I don't care if the sun don't shine
And I don't care if nothing is mine
And I don't care if I'm nervous with you
I'll do my loving in the winter

And the sea isn't green
And I love the Queen
And what exactly is a dream
And what exactly is a joke

Strašno je pažljivo od vas, zato što mislite da sam ovde, ali ja sam obavezan da vam razjasnim, ko to u stvari piše ovu pesmu, Barrettovi su opraštajni Jugband Blues stihovi, neka vrsta pozdrava sa Floydima i čarobnim svetom mašte, haosa, nemira i šizofrenog ludila. Na kraju svega dolazi sudbinski smiraj i ključno pitanje Syda Barretta: A šta je u stvari san, a šta šala?.

Odgovor nikad nije pronađen, nestao je kao i Syd Barrett na nekoliko decenija. A onda, sredinom 2006. godine, svet je saznao za ovozemaljski kraj legendarnog vođe i jednog od osnivača grupe Pink Floyd. Syd Barrett je umro u samoći svoje nedokučive genijalnosti i bolesti. Ostala je samo legenda i novi kosmički Pink Floyd zvuk, sa ili bez Barretta, jednako intrigantan, mističan, kvalitetan, inspirativan i uzbudljiv. Sjaj ludog dijamanta još uvek obasjava univerzum, kao posle smrti supernove.

 

By Dragan Uzelac

Nema komentara:

Objavi komentar

POETSKI SVET ROCK AND ROLLA: pesme koje su menjale sve(s)t

  Izdavač: Centar za kulturu „ Vračar ˮ Mlade Bosne 7 Beograd   SNAGA BUNTA U RITMU POEZIJE   U knjizi Poetski svet rokenrola...